kanelsnurr på lur på tur

 

Men uten kanel…Jeg bakte jo noen boller til for noen uker siden og den en vendinga..kjevlet jeg ut og snurret – men uten sukker og kanel..Så da ble det kanelsnurr med snurr, men uten kanel! Litt annerledes og enklere å spise man snurrer rundt og spiser! Man kan sikkert ta på litt glasur da, hvis man ønsker det..Jeg pakket den i sekken for jeg var på tur i dag hvor er alle folka hen Så trengte ikke noen søtt …

 

Ble stille og rolig her i kveld, deilig det..Meldt sol og fint i morgen også, så satser på ny tur i sola! Det er jo det man lengter etter hele vinteren – det å være ute! Få luft og farge i ansiktet!

 

Tror mange av oss er enige i dette – livet er best utendørs! 

 

Kanskje rake litt i hagen i morgen – får se om jeg får ånden!

 

 

 

Terteskjell

 

God morgen, i går i det fine været tok jeg toget til Halden! Jeg var ute stort sett hele tida mens jeg var der og hadde også planer om å sitte ute og spise. Men de restaurantene som lå nede ved kanalen var ikke åpnet enda, Det smakte med en is i sola Så ble med den isen og da satt jeg veldig lenge og bare hadde det kjekt i sola, helt fantastisk.  Etter isen så tusla jeg litt rundt både her og der. Det kommer noen innlegg om det etterhvert!  Og så hadde jeg funnet meg et sted jeg kunne spise lunsj, men da jeg kom tilbake så var det bare middagsservering. Så jeg gikk oppover i gågata i Halden igjen, mat måtte jeg jo ha, og klokka var plutselig blitt over 1600..

 

 

Erlandsen Conditori i gågata i Halden, vel en ting å si hit løper jeg raskt tilbake..Så koselig der inne og så hyggelig betjening. De skulle stenge kl. 1700, men mat til meg kunne de ordne og jeg hadde jo sett meg ut terteskjell da jeg gikk oppover i gata! 

 

 

Finner jeg denne brusen på butikken så skal jeg kjøpe den – for den var veldig god! Jeg pleier jo å slå ut håret med en brus når jeg er ute slik, eller et glass med øl/vin…Dette var et Conditori så usikker på om det var mulighet å få kjøpt det..Men har jo ikke noe betydning for meg! Dette var nydelig til maten, friskt og godt! 

 

Litt bilder fra stedet!

 

Koselig å være på tur og jeg blir mer og mer glad i Halden! En by med sjel….

 

Ha en fin søndag med mening…

Mathallen på Vulkan

 

Har du vært i den 7. himmel under et måltid? Det var jeg her, og jeg spiste noe som heter Pintxos, små smørbrød som blir varmet i en ovn på 185 grader – slik at alle smaker smeltet sammen! Det var så godt at jeg kunne spist 10 slike på rappen, men siden vi skulle videre til neste Mathall så måtte man være streng med seg selv – noe jeg ikke liker når det gjelder mat og drikke! Les gjerne litt her: BARRAMON Denne tapasen (Pintxos) har fått navn etter pinnene som holder maten sammen. 

 

Det er en slags type tapas, jeg har jo vært i Madrid og det minnet meg veldig om det man fikk kjøpt der! Men som sagt, denne munnfullen var en form for magi sammen med en utsøkt hvitvin, spansk så klart og tørr. Gjett hvem som skal snart til denne mathallen igjen, joda det er Solliv! 

 

 

 

 

 

 

I denne mathallen er det alt. Steder man kjøper ting som kaffe, ost, grønnsaker, kjøtt, lakris etc etc..Altså en haug med butikker inne i en hall + at mange av butikkene har spisesteder man kan sitte ned og ta seg godt drikke og noe å spise på, eller kjøpe med å ha med hjem i pose eller mage.

 

Her er alt hva man kan ønske seg….Du går ikke tomhendt ut herfra for å si det sånn – her finnes noe for alle matglade mennesker…Dette er bare noen bilder, jeg tok masse bilder, men innlegget blir ikke bedre med flere bilder tenker jeg. 

 

 

Men er ikke billige varer, det er ikke svenskepriser….på kjøtt!. Kjøttprisen lå vel på x 3 av den svenske prisen man tar for samme type kjøtt på Nordby! Men det er delikat og gir deg litt luksus!

Dette måltidet her – ga meg luksus som jeg sjelden har opplevd..Lenge siden nå i hvertfall, det å få den gode følelsen og føle at man får noe igjen for pengene og ikke sitter igjen med en litt dårlig følelse. Det får man ikke her. Les gjerne litt om mathallen her: MATHALLENOSLO norsk og internasjonal mat – nydelige råvarer! 

 

 

N y d e l i g

Mathallen på Barcode

 

Snakk om å være trendy, mathallen på Barcode åpnet for litt over en uke siden. og hvem var der, jo bloggeren Solliv.  Spiste forresten på to Mathaller i dag. Det kommer litt mer om alt i morgen da..Nå blir det bare litt kort innpå med noen bilder! 

 

 

Tre forskjellige tortillalefser..

 

 

Klippfiskboller – veldig gode!!!

 

 

Løkringer er godt.

 

 

 

 

Mye godt og blir litt mer blogging i morgen…i dag har jeg vært på tur! 

 

God natt

Pizzanini og sånn

 

Husker dere jeg skrev om Pizzanini – se her også: Gode gamle Pizzanini er tilbake i Fredrikstad I dag gikk jeg langs bryggepromenaden i sola og slappet så av på en benk ved torvet. Jeg snudde meg og så opp mot Pizzanina og der så det ut som full trøkk på en lørdag. Sånt er jo koselig, jeg gikk ikke inn for jeg var ute og gikk for å få sol i ansiktet og nyte våren! Litt kald luft, men sola varmer…Moro at det skjer noe i Fredrikstad..

 

 

Fint å gå ved elva! Og folk satt ute med mat og drikke..Det er noe folk lengter etter tror jeg. Den første utepilsen, passet ikke for meg i dag..Men kanskje en annen dag! Tar det som det kommer jeg. 

 

 

Valhalla – før så var dette et familieeid hotell, nå vet jeg ikke helt..Så ganske privat ut!

 

 

Utrolig fin beliggenhet – ligger på toppen av Fredrikstad – byens tak. Se her VALHALLA

 

Gøy å snoke litt…

Middag på 1 2 3

 

Det er egentlig ganske så lett..

 

1. Dra til et senter, 2. Les menyen, 3. Ta dagens!

 

Det var mange typer dagens her på dette stedet og jeg valgte kjøttkaker m/kålstuing..og det fulgte også med dessert, karamellpudding + kaffe! Karamellpudding synes jeg ikke noe om så det stod jeg over..Kaffen var sånn traktekaffe, litt sterk og ikke så god! Middagen var helt nydelig og dette var mektig, så greide ikke spise opp alt! 

 

 

Tok litt drikke til, det ble Fanta og det kostet ekstra! Først skulle kose seg litt så hadde jeg ikke lyst på vann til kålstuing! 

 

Ser den ene bloggeren etter de andre presser frem ukemenyer, et måltid varm mat bør man få i seg hver eneste dag og vi som er litt eldre bør passe på å spise nok proteiner! Et egg til frokosten, litt mer pålegg på brødskiva! Bønner og erter er gode kilder til proteiner..Man skal kose seg mat, spar heller inn på søtsaker…potetgull og snop på hverdagen! 

 

 

Først mat, så moral…

Vaffelbua i Særp

 

Tenkte jeg ville lufte meg litt i dag og dro til nabobyen Sarpsborg! Tok toget fra Fredrikstad..Tittet litt rundt i gågata, og gikk så videre i Kulåsparken (noen bilder derfra i senere innlegg.) Da jeg gikk nedover fra parken tenkte jeg at ville gå forbi Rådhuset og ned på Storbyen (kjøpesenteret i Sarpsborg)..Plutselig så jeg det satt noen folk, jeg trodde først det var en kantine eller et jobbested. Hadde ingen aning at dette var et ganske nyåpnet sted i Sarpsborg..Hva jeg finner…VAFFELBUA!

 

 

Flott kakedisk og man kunne bestille diverse bespisning. Det kommer jeg til å gjøre neste gang for det så delikat ut. Så også at folk bestilte øl også, akkurat i dag passet det ikke…Jeg gikk tur retur byen, men var ikke 100 % sikker på om jeg måtte kjøre senere i kveld..Neste gang blir det  Kylling og baconsalat og en øl på meg! 🥰

 

 

Prisene var virkelig hyggelige! 

 

 

Har du sett! Dette var like nedenfor fontena ved Rådhuset. Et veldig hyggelig sted og kjempehyggelig betjening…Et sted som dette kunne jeg virkelig tenkt meg i Fredrikstad. Men er jo ikke langt unna, 15 minutter med tog ca…Ble en fin dag med mening synes jeg..🧡

 

KOS DEG MED KVELDEN!

Solliv som kappåt med trollet og Askeladden

 

Mørkt og trist ute i dag så da må man finne på noe som er hyggelig…Spise seg fet! Jeg har jo litt å gå på nå siden jeg ikke spiste på 3 dager forrige uke…Så føler at jeg må fylle på…

 

 

Etter at jeg hadde vært hos frisøren i dag, så spiste jeg på Egon. Nydelig mat, jeg liker Egon…Ikke billigste stedet, men jeg liker konseptet og at det er så mye forskjellig å velge mellom..Lunheten og atmosfæren er også noe jeg liker, særlig når det regner…Da sitter man ikke på brygga i Fredrikstad på en mandag i februar! Da er det koseligere oppe i byen! 

 

 

Masse forskjellig og mye smaker – deilig..

 

 

Og her satt trollet, Askeladden har jeg ikke bilde av! 

 

 

Viktig å leve hver dag, ikke vente på neste helg..neste ferie…neste uke! Lev nå!!!

 

 

 

Hva skal du ha til middag i dag?

 

God fredag, jeg har spist allerede. Jeg lagde meg chili con carne. Hakket løk og chili, stekte dette i stekepanna og etterhvert kjøttdeig sammen. I en kjele ved siden av hadde jeg en boks tomater, kidneybønner og raspet 2 gulrøtter og hadde i gryta, krydret med salt og pepper. Når kjøttdeigen var brunet så hadde jeg løk, chili, og kjøttdeig i gryta og lot dette stå og putre på ovnen i 20 minutter..

 

Som tilbehør hadde jeg guacamole, lagde av avokado som jeg knuste med gaffel og rørte inn salt og pepper og litt sitron og creme fraiche, rørte dette sammen…Litt chips til og potetstappe. Det er kanskje bedre med ris, men har hatt ris to ganger denne uka! Da holder det i grunn… 🥰 Smakte i grunn godt det på en fredag som jeg var litt jeg ble gretten – men livet går videre her i Casa di Solliv…Til drikke hadde jeg ikke BRUS men gikk helt greit det…

 

 

Ta bilder av mat er ikke enkelt, men ska tas ovenfra har jeg hørt!

 

Ha en suveren super god fredag da….

mat

 

Hei igjen, var en tur hos mamma i dag. Da jeg var der så kom det ei dame med ukas middag! Hadde jeg hatt så flotte middager hver dag så hadde jeg vært bortskjemt for å si det sånn. Det er mye snakk om de eldres matvaner og mye elendig mat. Vi bestiller opp fra Fredrikstad storkjøkken og mamma får mat på døra hver mandag. Vi kan bestemme hvor mange bokser hun vil ha, det har variert. Alt fra 3 – 5.  Hun er jo på dagsenteret 2-3 ganger i uka. Og hun synes en boks er litt. mye nå, så hun spiser en halv og litt dessert. Så det holder med 3 bokser middag og 2 slike dessertbokser. Slik at en boks holder til to middager..

 

🥰

Er det for lite en uke så har vi også fryst ned flere bokser fra uker som det har blitt for mye til overs. Dette er ikke dyrt heller, jeg aner ikke prisen, for det er min bror som styrer pengene til mamma. Men sist jeg googlet så mener jeg det ligger på 50-60 kroner for en middag med dessert. Men akkurat det er ikke så viktig..Hjemmesykepleier varmer i micro rundt ved 1400 – 1500 tiden hver dag! Vi synes det er helt genialt og maten er delikat å se på og lukter helt nydelig. Det er også en meny hvor man kan plukke fra uke til uke – hva som ønskes til middag neste uke! 

 

 

 

 

 

 

 

 

Så handler jeg alt det andre som tørrvarer, brød og pålegg, kaffe.. Toalettsaker, kremer, deodorant..litt kjeks og masse masse frukt. Mamma elsker frukt, spiser mye av det! Og for ikke å snakke om melk, det Iiker hun godt og det går ganske mange liter i uka..Før vi begynte med disse middagen så handlet vi Fjordland, men det er faktisk 6 -7 år siden tror jeg. Pappa spiste også dette de siste par årene han levde + pluss litt annet som han lagde selv. Mamma har jo vært dement i mange år, så det er lenge side hun kokte poteter for å si det sånn! 

 

Det burde være en menneskerett å ha varm mat hver eneste dag…