Idyll sett fra utsiden

 

Idyll er over. I år ble det ikke Idyll på meg. Når man nå er pensjonist så ønsket ikke jeg å legge ut til konsert og mat på 5.000 på to dager. Det koster skjorta på festival! Økonomien er anstrengt når man ikke jobber. Man kan ta av sparepengene da, selge fond. Som man har spart i mange år. Men jeg valgte å være hjemme! Jeg vil heller prioritere andre ting! 🥰

 

Men jeg har syklet og gått rundt og tittet – utenfor. Deler ikke så mange bilder her inne. For jeg vil ikke ha med så mange ukjente mennesker på dette innlegget. Men bare for å skrive at jeg har fulgt med fra utsiden. Blir ikke det samme da. For musikken går innover i festivalen og ikke på baksiden. Men det er koselig å se livet. Jeg liker jo mennesker. Men jeg syklet hjem i går så jeg rakk fotballen. Det er nesten mer viktig enn Idyll. 

 

 

Og jeg har lagd meg mat her hjemme til meg selv. Har hygget meg! Jeg har prøvd å lage innlegg i flere dager. Men vært krøll med bildene igjen. Nå slettet jeg hele loggen og da kom jeg inn! Jeg blir så lei når det er så trøblete. Men det er hos meg feilen ligger…..Tror jeg fant feilen nå! 

 

Flott vær, blir vel et bad eller to i dag! 👙🦋

 

På stranda!

 

Dette var på tirsdag!

 

Dro på stranda i dag også, ble et bad! Jeg målte tempen på 18,5 grader. 

 

Dagene går unna. Det blir bading og fotball og jeg har besøk her i huset. Det er festival i helgen og Idyll. I år har jeg valgt å kutte ut denne festivalen. To dager med billett og mat så blir det rundt 5.000.-. Jeg er pensjonist og det er mindre å rutte med i hverdagen.

 

 

Dagens kveldstur!

 

Utrolig fint i skogen nå! Så man må bare nyte utelivet. Ikke utelivet på byen, men ute i naturen.

 

Nå er det max uteliv med fotball og øl – grensene er utvasket nå i VM. Men jeg kommer nok til å se kampene her hjemme. Liker det bedre. Men jeg skjønner at folk synes det er stas! ⚽️ + 🍺

 

Hva velger du? Fotball hjemme? Eller fotball med venner på byen?

 

Mange måter å ta bilde på!

 

Skulpturen Genesis

 

Og her fikk man lange bein og føtter! 

 

Speilstål – kjekt å kunne speile seg litt på tur. Selv om jeg foretrekker lommespeilet.  Og jeg har ikke sett Genesis før, bare på bilder. Jeg er ikke sååå mye i Sarpsborg at jeg er kjent i alle kriker og kroker. Men i går var jeg turist i den byen Turist i den andre byen Og da får man med seg litt! Alltid noe å se og lære på slike dagsturer! Viktig for hodet og reise tenker jeg. Gjøre litt annet enn å tusle rundt veggene her hjemme…Og reisen bør ikke være så langt av sted. Her var det en liten busstur. Opp den ene siden på elva og hjem den andre siden av elva. Og elva er Glomma.

 

Og jeg rakk kaffe på sted jeg ikke hadde vært før og jeg rakk og gå innom biblioteket i Sarpsborg. Ganske så nytt og veldig flott dette biblioteket der oppe. Flere etasjer med bøker og fine steder å sitte å lese en bok eller en avis eller et tidsskrift. Er du glad i blader og ukeblader så løp til nærmeste bibliotek. Og finner jeg veldig mye interessant i bladet så kan man jo kjøpe det selv også. Men de fleste slike blader er jo masse bilder! Og lite å lese. 

 

Genesis

 

Om
Jubileumsskulpturen Genesis

Tusenårsskulpturen «Genesis» av den anerkjente kunstneren Finn Eirik Modahl ble avduket av kong Harald V den 29. juli under tusenårsfeiringen (2016) på en nyrenovert St. Marie plass i Østre bydel. Skulpturen er en gave til Sarpsborg fra Sparebankstiftelsen DNB til byjubileet. Kunstverket tar utgangspunkt i essensielle sider ved Sarpsborg, byens grunnlegger Olav den hellige og vann. Her framstilt som et ungt menneske fra nåtiden, med blikk på fremtiden og på vei opp av vannet. Den 5 m høye olavsbysten er fremstilt av speilstål. Det betyr at vi alle – hele Sarpsborgsamfunnet – kan speile oss selv inn i skulpturen. Skulpturen minner oss om at vi er et moderne samfunn på vei opp og fram.

Skulpturen omtales i en bok fra 2021 som omhandler viktige steds-spesifikke verk i verden. Utgitt av Thames&Hudson.

 

 

 

 

Pensjonistkinoen – Painting the Modern Garden: Monet to Matisse

 

God tirsdag, i dag ny film – forrige her: Pensjonistkinoen – Epic

 

I dag var det kunst og hager. 

 

Monet levde og åndet for hagen og kunst. Dette kommer frem i filmen her, hvordan han brukte hagen til å male de vakreste bilder! Dette var en vakker, lun, koselig og veldig fin film å velge når man lengter etter blomster og hagearbeid! Kan anbefale denne filmen. Nydelig film! 

 

Litt her også: https://www.nfkino.no/event/painting-modern-garden-monet-matisse-kunst-pa-kino-kilden-kino

 

Så er du glad i hage og kunst så løp på kino! Monet og Matisse brukte hagen som lerret. Jeg drømte meg bort i nydelige blomster i en 1 time og 30 minutter. Godt for sjelen! Snurr film! 🙂 

 

 

Etterpå dro jeg til Normal for å handle litt småtteri. 

 

Kjøpte også parfyme fra La Rive. Jeg pleier aldri å handle parfyme i Normal, men denne duftet godt. Klart bare en kopi da, som er laget i Polen.  Den originale koster 2.100 – Gucci Flora. Den får man ønske seg til jul! Her måtte jeg ut med  82.-. Det drar man med seg. 

 

Jeg var i en blomsterrus hele veien hjem! 

 

 

Om ikke, så er det en fin flaske som pynter på badet! Men denne duftet godt og ikke så syntetisk som billige parfymer pleier. Løp og kjøp! Fin i påskeegget også vet du! Anbefaler denne! 

 

Fredag 13. mars

 

God fredag. Jeg har fri…Føles litt bortkastet å bare være inne. Men det får så være. Ute er det ikke greit. Så venter litt med turgåing og satt heller på en vaskemaskin. Jeg går aldri fra vaskemaskin/oppvaskmaskin som er i gang! Så da tenkte jeg meg om og sa til meg selv. Du blir inne noen timer! Droppet morgenturen i dag! 

 

Så blir det litt vask av hus og heim. Man må jo gjøre noe. Jeg liker å være i farta! Men jeg tok noen kikk på noen få bilder fra mars i 2025. Noe sier meg at våren en sent ute i år…..

 

Bare se selv…..Nå er ikke mars over enda, men det føles ikke ut som vår i dag! Jeg ser bilder herfra Fredrikstad fra uværet og det er ikke lystig! 

 

Jeg legger ved bildene nedenfor uten noen kommentrer 🙂 Du ser det er vår og fint…

 

Nyt dagen og jeg har kaffe i hus! 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

Mat i hus

 

En av de tingene jeg faktisk liker, er å gå tur/retur butikken og handle. Det blir 4 kilometer til sentrum og det samme retur. Noen ganger tar jeg en tur innom byen også, og titter litt og så handler i den siste matbutikken og da er det 4 kilometer hjem! Det er begrenset hva man kan dra på, men jeg har med sekk! Og så fyller jeg opp et handlenett i tilligg! 🙂

 

Her ble det varer for nesten 500.-. Hadde masse pålegg fra julen og tørrvarer har jeg alltid! Men trengte melk og smør blant annet! 

 

Boksen med dessert fra Tine var gratis i appen til Coop. Og en boks energidrikk har jeg på lur, den kurerer når man får litt tung hodepine. Så liker å ha en slik boks i kjøleskapet. Julebrunosten fra Tine var i billighylla og kostet 10.-. I dag skal jeg lage tomatbasert fiskesuppe med torsk og grønnsaker. Blant annet purre!

 

Jeg pleier å spise ute på søndager, i dag blir det mat her hjemme! Sånn må det bli etter julen….Man på prøve å drøye de kronene man har på konto! 🙂

 

Det ble plutselig full vinter

 

Arkivbilde

 

I dag har det vært nydelig vintervær. Vinteren kom i natt. Da jeg stod opp var det skiføre! Jeg tok mange bilder (ikke fra skituren) fra turen i dag, men får ikke bildene over til blogg. Så får bare legge ved vinterbilder fra arkivet mitt her på blogg. Så får vi håpe det retter seg. 

 

Det er liv og røre i gata her, ungene står på ski, aker og går på skøyter. Veldig gøy å se at barna nyter snøen.

 

På feltet her jeg bor har det kommet til mange barnefamilier. Vi voksne blir jo litt stressa, med slikt føre og bilkjøring og jobb og glatte veier.

 

Allerede 8. januar og det nærmer seg lønning. Regningene ligger der og venter.. .Nav og KLP hadde tidlig utbetaling i desember, det merker vi nå som pensjonen kommer til vanlig tid igjen. Jeg gikk inn på skattekortet mitt og sjekket hvem som hadde hentet det, slik at jeg har kontroll. Jeg jobber jo litt også og vi på jobben har lønn den 12 hver måned. Det er allerede til mandag! 🙂 

 

Nå blir det litt TV, strikking og lesing. 

 

Blir deilig å slappe av! 

 

Ønsker deg en fin kveld og ja man finner roen på kvelden når det er snø og vinter. Man trenger ikke kjøre noe sted eller mase ut. Jeg har ikke giddet måke i dag, tar det i morgen! Tid kommer……

 

 

God kveld! 

 

Arkivbilde

Lørdagsturen

 

I dag har jeg vært på tur her på Kråkerøy, og turen varte i fem timer. En deilig flott dag, nesten sommer. Måtte kaste genseren flere ganger! Fint med slike dager, da koser man seg på tur! Særlig ved sjøen er jeg glad i å gå! På bildet er det brua over fra Kråkerøy til Kjøkøy. Brua ble åpnet i 1970, begynner å bli gammel og slitt slik som meg! 

 

 

Nede i havna i Trolldalen.

 

 

Så gikk jeg videre og nådde Tangen. Her var det trivelig før med fin restaurant, spist der mange ganger med mamma og pappa og senere med min familie. Nå finnes det ikke noe spisested der ute lenger. Jeg er fortsatt på Kråkerøy. 

 

 

Puttesundbrua – veien videre til Hvaler! 

 

 

Tangen 11. oktober, grønt og fint! 

 

 

Her går jeg videre og har kommet til Tyttebærtangen. Et yndet hytteområde! 

 

 

Fargene er så fine nå, stormen forrige uke satt full fart på høstfargene! 

 

 

Kyr på beite, godt å se. Både mennesker og dyr trenger å være ute…

 

 

Niste nummer to i dag. Lang tur og to stopp for mat og drikke ble det, viktig med pauser!

 

 

Både Kråkerøy og Kjøkøy er en del av Fredrikstad kommune og hører ikke til Hvaler! Mange tror Kjøkøy er den første Hvalerøya, men det er Vesterøy. Igjen rekkefølgen: Kråkerøy, Kjøkøy, Vesterøy, Spjærøy, Asmaløy og Kirkøy. 

 

 

Hjemme og jeg plukker noen epler fra mine trær i hagen. Har to epletrær. Flotte epler i år og ingen mark. I fjor var det ikke et eple som kunne spises. Alle eplene var syke. Jeg har gitt bort en del epler i år også, norske epler er godt! 🙂 Tro det eller ei, men jeg har faktisk begynt med havregrøt hver morgen nå og da smaker det med eple til. Koker skikkelig grøt i kjele med melk og havregryn. En del havregryn og 2 deler melk og lar det koke opp så koker det på lav varme i fem minutter og litt salt til slutt. Så litt kald melk over grøten og eple i biter eller som mos. God frokost 🙂 

 

Badetur til en øy

 

Hei igjen dere!  Jeg fortalte her i dette innlegget Mandagskaffekoppen om dagen min! 

 

Det ble skikkelig tur i går, så bra! Jeg trives å være litt på farta og bruke hele dagen på tur! 🙂 

 

Så valget i går falt på Hovedøya! En vakker øy i Oslofjorden. Her kan man ha det gode liv! Nydelige strender, men bad ikke uten badesko. Her er det stillehavsøsters og de er skarpe som kniver! 

 

I sekken hadde jeg badetøy! Drar aldri på tur uten det egentlig, ikke på denne årstiden! 

 

5 minutter med båt fra Aker brygge og prisen er sone 1, altså 44 kroner. Flott på fjorden i går! Været  var alldeles nydelig. Her hjemme hadde det blåst noe veldig! 

 

 

Jeg trasket rundt på øya! Og under her er en plakat om de andre øyene rundt ved Oslo. Hovedøya er fredet og man kan ikke overnatte, eller plukke blomster eller brekke kvister eller slikt. Og lurt å følge med når siste ferje går for kvelden! 

 

 

 

Hovedøya kloster – grunnlagt 18. mai 1147. Så en stund siden og bare ruinene står igjen! Og litt fra nettet her: HOVEDØYA

 

 

Flotte ferjer tar deg rundt på øyene. 

 

 

Jeg ble helt forelsket i dette stedet. Kroa på Hovedøya. Klosterkroa er navnet! Mye godt i disken der og retter man kan bestille. Jeg tok en øl og pølse. Smakte godt! Så bli ikke overrasket om det kommer flere turer for meg til denne øya før høsten banker på, sånn ordentlig! Oslofjorden har fin temp. i vannet! 

 

 

Trivelig interiør, masse sitteplasser ute også. 

 

 

UT PÅ TUR TIL HOVEDØYA! En flott tur 18. august 2025! 

 

 

Mandagskaffekoppen

 

God mandag folkens! Mandagene kommer og går – forrige mandag her: Mandagskaffekoppen

 

Jeg hadde en avtale i byen i dag og rakk en kaffekopp først på Tiramisu. Vært der før, men ikke drukket mandagskaffen der tidligere. Men veldig veldig hyggelig å komme dit! Skulle ønske jeg hadde bedre tid og bare kunne sittet der noen timer og spist lunsj også! Men det får bli en annen dag! 

 

 

For noen år siden så var det lite cafeer i Fredrikstad, men nå begynner dette å bli bra! Liker valgmuligheter, og tusle rundt i den flotte byen vår! 

 

Senere på dagen i dag, dro jeg til sjøen og det ble et bad! Blåste litt, så var ikke så varmt her ved kysten! Men en fin mandag! Nå har jeg jo øyeblikkelig fri alle dager – det skal blir ordentlig deilig! Jeg er jo i grunn mye mer sosial her hjemme enn på jobb! 

 

Mandagskaffekoppen – alltid!