God kveld! I dag er det så guffent ute og kaldt så det er en tid for å være inne og blogge! Gått en tur, får se om jeg gidder noe mer! Driver og rydder litt på jobben om dagen også, så har ikke akkurat sittet på en stol i dag! Tenkte jeg skulle titte litt på TV snart..Med en gang jeg kom fra jobben så gikk jeg ut i hagen og gjødsla plenen. Greit å passe på mens det regner!
Men jeg skulle skrive litt om pensjonist del 2 – del 1 finner du her: pensjonist masse flotte kommentarer også!
(Bildet over her – viser nye friske skudd) – litt i tråd med dagens tema!
Jeg tenker og tror at kanskje kommer det litt positivt ut av Korona og det som hører med av regimer og hjemmekontorer også. Veldig mange har blitt presset hjem fra sitt vanlige kontor og hjem på et kontor 2 som kan være soverommet, barnerommet, en del av stua etc. Noen har kanskje trives med det, mens andre synes det er trist, pluss at man blir bundet de 8 timene man må prestere hver dag. Hjemmekontor er jo ikke fri..Man være bundet til telefon og pc fra 0800 – 1600. Jeg tenker at veldig mange fra 62 + som jobber i Stat- og kommune har søkt AFP i disse tider. Man er jo hjemme, men ikke fri – like greit å ta steget ut som pensjonist og ikke vente til 67 som er den vanlige grensa. De har nok tenkt at de vil jobbe til 67, men så kom Korona og alt ble en forandring.
Vi mennesker er sosiale dyr og liker andre mennesker…ikke bare sitte på et soverom og glo på en skjerm hele dagen, vi liker kollegene våre og alle andre vi treffer på jobb! Livet ble annerledes. Jeg kjenner flere som har søkt, og alle sier at det lang ventetid på søknaden nå! Det er uvanlig, for som regel så går det greit å søke 3 måneder før man tenker å bli pensjonist. Altså du må jobbe ut den måneden du fyller 62 og etterpå så kan man bli pensjonist hvis man har mulighet og ønsker om det!
(Brua over til et nytt liv som pensjonist.)
Poenget mitt kommer her! Det vil jo si at arbeidslivet er i endring og yngre mennesker slipper til i arbeidslivet i stedet for kanskje å gå mange måneder uten jobb før man får napp. Altså flere ledige jobber på jobbmarkedet! Det er jo utrolig positivt tenker jeg. Klart det er flott med erfaring og alt dette, men jeg er glad at yngre slipper til! Og mange yngre mennesker trives godt på et hjemmekontor, de er på en måte vant med det fra studietiden og behersker det tekniske mye mer enn oss litt eldre garde, det må jeg innrømme! Så jeg tenker at det alt i alt har kommet noe godt ut av det i Stat- og kommune! I Korona-tiden vi er inne i ..
Jeg vil ikke være pensjonist, jeg vil være pasjonist..













































