pensjonist del 2

 

God kveld! I dag er det så guffent ute og kaldt så det er en tid for å være inne og blogge! Gått en tur, får se om jeg gidder noe mer! Driver og rydder litt på jobben om dagen også, så har ikke akkurat sittet på en stol i dag!  Tenkte jeg skulle titte litt på TV snart..Med en gang jeg kom fra jobben så gikk jeg ut i hagen og gjødsla plenen. Greit å passe på mens det regner! 

 

Men jeg skulle skrive litt om pensjonist del 2 – del 1 finner du her: pensjonist masse flotte kommentarer også! 

 

 

(Bildet over her – viser nye friske skudd) – litt i tråd med dagens tema!

 

Jeg tenker og tror at kanskje kommer det litt positivt ut av Korona og det som hører med av regimer og hjemmekontorer også. Veldig mange har blitt presset hjem fra sitt vanlige kontor og hjem på et kontor 2 som kan være soverommet, barnerommet, en del av stua etc. Noen har kanskje trives med det, mens andre synes det er trist, pluss at man blir bundet de 8 timene man må prestere hver dag. Hjemmekontor er jo ikke fri..Man være bundet til telefon og pc fra 0800 – 1600. Jeg tenker at veldig mange fra 62 + som jobber i Stat- og kommune har søkt AFP i disse tider. Man er jo hjemme, men ikke fri – like greit å ta steget ut som pensjonist og ikke vente til 67 som er den vanlige grensa. De har nok tenkt at de vil jobbe til 67, men så kom Korona og alt ble en forandring.

 

Vi mennesker er sosiale dyr og liker andre mennesker…ikke bare sitte på et soverom og glo på en skjerm hele dagen, vi liker kollegene våre og alle andre vi treffer på jobb! Livet ble annerledes. Jeg kjenner flere som har søkt, og alle sier at det lang ventetid på søknaden nå! Det er uvanlig, for som regel så går det greit å søke 3 måneder før man tenker å bli pensjonist. Altså du må jobbe ut den måneden du fyller 62 og etterpå så kan man bli pensjonist hvis man har mulighet og ønsker om det! 

(Brua over til et nytt liv som pensjonist.)

 

Poenget mitt kommer her! Det vil jo si  at arbeidslivet er i endring og yngre mennesker slipper til i arbeidslivet i stedet for kanskje å gå mange måneder uten jobb før man får napp. Altså flere ledige jobber på jobbmarkedet! Det er jo utrolig positivt tenker jeg. Klart det er flott med erfaring og alt dette, men jeg er glad at yngre slipper til! Og mange yngre mennesker trives godt på et hjemmekontor, de er på en måte vant med det fra studietiden og behersker det tekniske mye mer enn oss litt eldre garde, det må jeg innrømme! Så jeg tenker at det alt i alt har kommet noe godt ut av det i Stat- og kommune! I Korona-tiden vi er inne i ..

 

Jeg vil ikke være pensjonist, jeg vil være pasjonist..

12 kommentarer
    1. Problemene for samfunnet vil balle på seg fram mot 2050 fordi det er så mange flere eldre enn yngre. Det blir ikke nok arbeidskraft til å forsørge oss gamlingene. Og særlig fordi vi lever jo så skrekkelig mye lengre enn våre forfedre. Altså er vi helt avhengig av arbeidsinnvandring. Det er dette som kan redde vår alderdom.
      Så får vi som er i rette alderen regne på hva vi får å rutte med, og hvordan vi skal klare å få en god pensjonisttilværelse.
      Morsomt at du tar opp disse temaene. Viktig!

      1. Tusen takk for innspill og meget hyggelig kommentar! Mye som spiller inn egentlig og jeg håper virkelig jeg har gått av med pensjon før 2050! 🙂 Fin kveld videre.
        Synes slike temaer er litt fine og man får tanker rundt dette – det synes jeg er viktig!

    2. Jeg mener samfunnet er alt for opphengt i dette med alder. Folk som er født på samme tid, har et hinsides spenn når det kommer til kroppslig alder/helsetilstand. For meg blir det dermed helt feil å ‘prakke’ på de 67-åringer hvis fysikk brått kan være både 20 og 30 år yngre enn de på motsatt ende av skalaen en pensjonisttilværelse de ikke ønsker. Videre, mener jeg også at det er regelrett giftig for samfunnet å ikke verdsette livserfaring i arbeidslivet!..
      Nå er det ikke sånn at jeg går inn for å øke pensjonsalderen eller noe, men snarere å overlate til den enkelte å avgjøre når h*n er klare for å trekke seg tilbake, samtidig som jeg mener samfunnet er pokka nødt til å få en slutt på den aldersdiskrimineringen som foregår!
      For min egen del, ser jeg for meg at jeg vil gå i full krise den dagen ordet pensjon blir bragt på bane dersom jeg, med min aldersangst, følger i mine foreldres fotspor hva fysikken angår, liksom de 72 og 73 år gamle kokkene på jobben drar det helt ut, i det de jobber 10-12 t 7 dgr i uken. ‘Tante’ mener bestemt at for henne, er det uaktuelt å slutte å jobbe den tid hun står oppreist, for ‘det vil hun ikke tåle’ 😉

      1. Mange hode poenger her altså. Det er mange ting som spiller inn og vi mennesker er forskjellig.
        Jeg er den som er glad i frihet så jeg sparer alt jeg kan for å bli økonomisk uavhengig.
        Sånn er jeg skrudd sammen 🙂

    3. Når du sier det slik så er det greit:)
      Greit at de unge slipper til:)
      Jeg må vel vente noen år til det. Håper at helsa strekker til. God morgen til deg:)

    4. Jeg regner med at den dumme regelen om 15.000,- for offentlige ansatte blir fjernet snart.
      Samfunnet vårt trenger arbeidsfolk.
      Det er greitt for dem med dårlig helse, men de fleste på 62 år kan jobbe mye lengre med kortere arbeidsdager.

      1. Ja, det er et merkelig regelverk. Det hadde kanskje en grunn før, men nå er vi vel
        mer moderne…Gjelder fra 62 – 65 år! Etter 65 er det et annet regelverk mener jeg.

    Legg igjen en kommentar

    Obligatoriske felt er merket med *

    Takk for at du engasjerer deg i denne bloggen.
    Unngå personangrep og sjikane og prøv å holde en hyggelig tone selv om du skulle være uenig med noen.
    Husk at du er juridisk ansvarlig for alt du skriver på nett.

Siste innlegg