Mening med livet – 6

 

God onsdag, det har blitt 6. desember..

 

Jeg pusler videre med min lille julekalender hvor jeg leter etter meningen med livet..Eller få det ned på papiret her da. I dag har jeg kommet til nysgjerrig..

 

Jeg er en slik person som er nysgjerrig på livet…Særlig er jeg nysgjerrig på naturen rundt her jeg bor, på været og hvordan det “kjennes” å  være ute..Jeg er ikke av den typer som står opp, ser ut og tenker: “I dag skal jeg i hvert fall ikke ut og gå…” Nei, kunne ikke falle meg inn å ha slike tanker..Jeg gleder meg til å kjenne været og vind i ansiktet. Biter kulda i dag? Hvordan kjennes 13 kuldegrader på kroppen. Hvordan kjennes nordavinden ut? Har det blitt is noen sted..Det er den nysgjerrigheten på selve dagen jeg er er opptatt av…Den følelsen av å gå – kjenne på været – på vinden – dagen..Jeg er ikke den som tenker, jeg går en tur kl. 10:00 så kan jeg krysse ut det for dagen…sjekk – i mål lissom…

 

Jeg går for å nyte og ikke for å prestere noe! Og hele dagen kan man jo gå turer, hvis man har tid og ork..Er det kaldere vær, kan det også være lurt å gå flere turer – enn en lang tur! Ja, jeg er nysgjerrig på selve turen…selv om jeg har gått akkurat samme turen 1000 ganger..Men det er alltid noe nytt å se – vær og vind..snu en stein..Lukte på skogen..Se en sopp…Se en plante jeg aldri jeg husker jeg har sett..Se etter farger..Se etter spor..Se etter fugler…Ja, det er nesten uendelig med  muligheter.

 

Jeg er også nysgjerrig på det jeg har lest meg opp på..Leser jeg f.eks i avisa at det har åpnet et nytt sted med en god fiskesuppe…Ja, da er jeg nysgjerrig og tenker – dit må jeg en dag..for å nyte et måltid..Se på interiøret..Sjekke priser, når er åpent etc. etc…Da begynner nysgjerrigheten å jobbe på..

 

Ja, jeg tror det å være nysgjerrig er mat for sjelen og viktig for det å finne mening med livet. Tidligere innlegg her: Mening med livet – 1 og Mening med livet – 2 og Mening med livet – 3 og 4 og Mening med livet – 5 

 

🥰Nysgjerrig🥰

 

16 kommentarer
      1. Takk, ja veldig fint og viktig tror jeg..Man lever mer i pakt med naturen og årstidene da.
        Vi kan ikke bare dra ut i skogen når sola skinner..Vi må se naturen med vinterkappa på. Bra, vi er like der,
        Kos deg masse med kvelden <3 klemmer..💜

    1. Det er så artig å være nysgjerrig….på den måten du beskriver det, den fine måten. Ordet nysgjerrig er positivt i denne betydningen. Finne ut av ting……være spent på hva som dukker opp bak neste sving…elsker det.👏🙋🏼‍♀️

      1. Ikke sant, spennende og fint å besøke naturen på alle årstider.
        Det har sin sjarm..Og viktig å være nysgjerrig for å lære og tenke litt annerledes.
        Tror det er viktig i dagens rare samfunn..

    2. Jeg spiste fiskesuppe i dag, men ikke ute. Vært i byen, og i noen butikker,innom polet. Nå skal jeg ut, måke snø, trekke inn friskt luft og nyte stillheten ute. Men best er det å nyte naturen på sin måte. Fredag skal jeg til en slektning på lunsj, og avlevere ei stjerne som hun skulle ha. Travle dager og mange gjøremål. Ha en fin kveld og klem til deg fra meg.🥰

      1. Aktiv dag hos deg Eva. Ja man må jo få gjort unna litt også. Lite som gjør seg selv.
        Naturen er vakker og må nytes hele året, også vinterstid..på en stille måte.
        Hyggelig med besøk hos en slektning da, kost å være litt sosial..
        Ønsker deg en fin kveld videre…God klem herfra 🥰

    3. Skal spise fiskesuppe snart. Den står og koker nå.
      Men mennesker som “gleder” seg til å kjenne hvordan minus 13 og stiv kuling føles i ansiktet sånn rundt klokka 6 om morgenen (er det ikke rundt de tider du går hjemmefra?) vel, de har muligens en skrue løs i mine øyne.
      Bra vi mennesker er forskjellige.

      1. Deilig med suppe på kok…fiskesuppe er deilig.
        Du kjenner meg, ingen A4 person…så er nok mange løse skruer her..kunne
        ikke brydd meg mindre..haha…

    4. En sjef på jobben skal bli bestefar for første gang neste år – det er meningen med livet. Det er noen som må overta etter oss så slikt er bare kos. Litt mildere nå men det kjennes uansett. Ha en fin kveld.

      1. Så hyggelig, ja du får gratulere videre. Så stas.
        Ikke sant, nysgjerrig er viktig. Er vi ikke nysgjerrig på det andre kjønn så går det dårlig
        med forplantningen…Alt hører i hop…
        Ha en fin kveld Helge. Nå er det meldt snø…

    5. Å ja – nysgjerrighet er viktig! Evnen til å utforske og finne ting! Den meningen med livet har vi to også felles…..! Morraturene mine er som oftest treningsturer (unntatt på fridager) – alle andre turer er “snoketurer” med fotografering og goood tid! Klemmer <

      1. Herlig, koselig å utforske naturen i alle årstider. Det gir mening synes jeg..
        Tur/retur jobb er litt tempo for meg..Da går man for å komme frem og rekke ferje og jobb.
        Koselig å snoke rundt…Man blir glad…
        Gode klemmer…

    Legg igjen en kommentar

    Obligatoriske felt er merket med *

    Takk for at du engasjerer deg i denne bloggen.
    Unngå personangrep og sjikane og prøv å holde en hyggelig tone selv om du skulle være uenig med noen.
    Husk at du er juridisk ansvarlig for alt du skriver på nett.

Siste innlegg