Lavendel i november

 

Duften er nydelig! 

 

Husker at vi kjøpte slike små tøyposer med tørket lavendel på markeder i utlandet. Det var lissom før det det var populært med lavendel her hjemme..Disse posene hadde jeg i klesskapet og også under hodeputa på soverommet..For en duft! 

 

Nå gror jo den lavendelen som ugress her hjemme – selv i november! Rar tid…Dette er fra GAMLEBYEN på søndag..

 

Tenker jo at lavendel hører hjemme i heite grøftekanter i Frankrike! 

 

Og ikke i kalde Norge – rar tid! 

 

Og bildet nedenfor viser en virkelig fin bokhandel i Gamlebyen. Liker du litt annerledes bøker som ikke er gitt ut av de vanlige forlagene, og heller går for litteratur som det ikke er tretten av på dusinet – så bør du oppsøke denne butikken! Camino bok Se anmeldelser her 

 

Vet du forresten at det går tog til Fredrikstad fra Oslo hver eneste time. Endestasjon Halden, men du hopper selvfølgelig av i Fredrikstad. Togturen er på ca. 58 minutter..Og når du går av i Fredrikstad så går du mot elva, 5 minutter å gå..En liten ferjetur på to minutter og så er du i Gamlebyen! Ferja er så klart gratis…

 

Hvorfor ikke ta en tur en lørdag eller hvorfor ikke søndag? I Gamlebyen er det søndagsåpne butikker, gallerier og restauranter og mange fine kaféer – topp synes jeg det er i hvert fall..Som er glad i Gamlebyen i alle årstider, men synes faktisk den har veldig høy sjarmfaktor november og desember..

 

Ta deg en tur da vel!

 

8 kommentarer
    1. Lavendel… og Gamlebyen…! Lavendel lukter nydelig – og Gamlebyen er flott! Anbefaler alle å dra dit – jeg kommer helt sikkert tilbake iallfall! Klemmer <3

      1. Duften er magisk…lukker jeg øynene så kan jeg dufte den i drømme…
        Gamlebyen er en perle og har man tid så er byen verdt å besøke..Både en og flere ganger.
        God klem..

    2. Har sans for slike små kafeer som er lagt til gamle bygninger. Det er liksom en del av bybildet og skaper miljø. Det ser trivelig ut der. Mange dufter av blomster og det er fint. Men blomster har jeg ingenting av hjemme men det var den interessen da.. Er på vei hjem men tok en tur innom biblioteket, mye folk her og studenter. Det er høyskole i samme bygget så det er mye liv her. Hva det blir til middag her veit jeg ikke enda, kjøpte pasta med laks fra fjordland i går men jeg har sikkert noe hjemme jeg kan ta. Ha en fin kveld.

      1. God kveld Helge. Veldig trivelig med små kaféer..Koselig å kose seg med kaffe og noe å bite i når man er på tur.
        Har vært i Drammen. Dere har et flott bibliotek. Ble helt misunnelig. Så trivelig sted og liv med høyskolen på
        samme bygget. Likte meg godt der og hadde eg bodd i Drammen hadde jeg vært ofte på besøk der altså..
        Kjempested..Se her er innlegget: https://solliv.blogg.no/drammen-pa-sitt-beste.html
        Håper du lagde deg noe godt til middag…
        Og en fin kveld videre..

      1. Veldig fint, har lavendel i hagen jeg. Men den blomstrer ikke her nå. Så var stas å se den blomstret i Gamlebyen på søndagen.
        Ja, syntes det er hyggelig å fortelle om byen vår. Klemmer..

    Legg igjen en kommentar

    Obligatoriske felt er merket med *

    Takk for at du engasjerer deg i denne bloggen.
    Unngå personangrep og sjikane og prøv å holde en hyggelig tone selv om du skulle være uenig med noen.
    Husk at du er juridisk ansvarlig for alt du skriver på nett.

Siste innlegg