sykla tur

 

Det ble en sykkeltur i ettermiddag også! 

 

Jeg syklet ikke i går da var jeg i Tønsberg. Men i dag, etter rengjøring av hus og vasking av vinduer så måtte jeg lufte sykkelen. 

 

 

Jeg er jo litt som Teigen, liker å stoppe og sitte å skue utover. Jeg gir opp bildene fra i går, det stopper opp igjen. Jeg ville vise flere bilder fra den gamle trehusbebyggelsen, men er ikke lett å få bildene fra telefon over til blogg. Jeg skal dele noen bilder på Instagram i stedet. For der er det lett å dele bilder! Blogg er vrang om dagen. Flere innlegg som jeg leser hos andre er bildene borte, også! Tråkig….

 

Jeg skulle virkelig ønske Egmont ville legge sjela si i denne plattformen. Men den forsvant sammen rosa-bloggerne og pengene de dro av gårde med. Man blir litt lei noen ganger. Det skjer lissom ikke noe, men det går vel så lenge det går! Jeg vet rett og slett ikke hva som må til for å finne tilbake til blogg slik den var tidligere. Plutselig en dag så blir vel hele plattformen nedlagt. Så det gjelder å ha plan B og C. 

 

Jeg har jo blogget en del år nå og har ikke lyst til å kaste inn håndkle! 

 

 

Aldri hørt om, men man lærer noe nytt av å være på tur. Helt ukjente bergart for meg. 

 

TØNSBERGITT 

 

Onsdagen fløy og et gammelt hus

 

Det ble en dagstur!

 

Tok en tur med tog, buss og ferje til Tønsberg. Sjarmerende gate med gamle trehus. Før jeg kom til Tønsberg, ble det en kaffe i Horten. Ventet på bussen. Bussen går i grunn ganske ofte, på dagtid hver halvtime. Så da rakk jeg akkurat en kaffekopp! God kaffe dette. 

 

 

Dette huset her ligger i den gata med gamle trehus som jeg viste over her. Tok flere bilder, men problem med bilder igjen. Mange bilder kom ikke over til blogg! Men det jeg skulle si, dette er Tønsberg eldste hus. Oppført i 1650. Og stedet heter nå Bentegården. Navn etter fraktemann Bent Knutsen som bodde her i 1881 – 1911. 

 

Nåværende eier: Tønsberg arbeiderforenings legat. Huset er fredet! 

 

 

Nedenfor er det bilde av havnepromenaden i Tønsberg. Restauranter på rekke og rad + pluss et par hoteller også. 

 

 

Jeg liker å gå ved sjøen og titte, mye pensjonister som ferdes ute i Tønsberg. Koselig å se, etter hvert så kommer vel hyttefolket også! Da er full rulle i denne byen..

 

 

Fant masse stolper, jeg jakter ikke – men kan ikke unngå å se dem. 

 

 

Bonusen med turen i dag var årets første utepils. Selvsagt på favorittstedet mitt. Skal sjekke mer med bildene i morgen. Se om jeg får over flere bilder. Jeg spiste jo et måltid mat også. 

 

Sol og fint vær, men litt skyer og litt skarpt i lufta. Men skal ikke klage. Det er vår nå 🙂 

 

ET VÅRTEGN

 

 

 

bytt-punktum-no

 

I dag gjorde jeg noe jeg har tenkt på en god stund!

 

Jeg lagde meg en profil i en annen bank! 

 

Jeg skal ikke bytte bank (sjekk den blå linken, det er bytt.no – men…….. – boliglånrenten 

 

Poenget er at beredskapen er mer enn å lagre vann og knekkebrød og boksemat. Jeg gikk inn i på den banken som jeg vil ha som reserve-bank og opprettet et kontonummer. Jeg valgte både brukskonto og sparekonto. Brukte den bank-brikken jeg har i den vanlige banken min! 

Det anbefales sterkt å ha mer enn en bank. Da vil man være mer robust. Trøbbel i den ene banken så har man en reserveløsning. Man bør kanskje undersøke om det koster noe å opprette kontoen.. Og vil man ha penger inn så kan man la noe av lønnen/trygden gå til denne banken. Eller rett og slett overføre fra seg selv til seg selv. Lurt å sjekke hvilke banker som gir bra rente på innskudd også! For det varierer veldig…..Tips til deg!!!

 

Nå er det gjort – følte en lettelse

Plutselig råning

 

Lang fredag ble bilfredag! 

 

Man må jo finne på noe på slike lange fredager. Jeg tok en tur på tre plantesenter. Fant det jeg skulle og kjørte ut til grava til mamma og pappa og plantet litt til påsken. Mamma likte påske. Var glad i den høytiden. Hun likte også veldig godt å jobbe med porselensmaling. Og når påsken kom så var det det ikke rent lite påskekyllinger hun hadde malt på fat og kopper og asjetter – ja det meste som kunne males på av porselen. 

 

Det var en hobby hun hadde i mange år. 

 

 

Da jeg kom tilbake her på Kråkerøy etter dette. Så var det plutselig masse å se på. Jeg parkerte så klart og tok noen bilder og fikk med meg livet. Gøy…

 

Mange kule biler da! 

 

Jeg legger ved noen bilder under her. Jeg kan for lite til å snakke om hver bil. Men uansett det var stil på bilparken tidligere. Nå er det bare Tesla, Tesla og Tesla……. Billig bensin var det også, men det måtte jeg bare glemme! Var ikke plass til min bil ved pompene i dag. 

 

 

 

 

 

 

 

fine dager med litt sol og varme

 

I begynnelsen …

 

Av uka så var det ganske fint vær med blå himmel og sol. Litt skarpt var det, men det er tidlig påske i år er det ikke? 

 

Her om dagen syklet jeg en tur til Isegran, fint der. Mye å titte på og jeg handlet litt samtidig nede i sentrum. Kjekt med sykkel med kurv. 

 

I dag tåke og regn, men egentlig litt deilig. Hadde ikke tenkt meg på tur i dag, skal man ta buss i dag og i morgen er det vel ikke så lett tror jeg. Kanskje søndagsrute, knapt det! 

 

 

Her burde det vært åpnet og mulighet for en kaffe eller en øl? Magasinet på Isegran. De som driver utesteder bør tenke altså. Det er i påsken folk er ute på tur og har tid. Man må være mye mer skal man drive noe. Mange tar turen til Isegran i påsken og da er det godt med noe i koppen eller glasset når man tar en stopp! 🙂 I juli er folk bortreist, da er det ingen der ute…..

 

 

Utsikt mot Gamlebyen! 

 

 

Jeg har både sett og hørt Tjelden. Fantastisk skrikete fugl, men også ganske morsom. 

 

 

Påskepynt er det mye av her i heimen. Liker den gule og orange fargen. Rett og slett deilige farger etter en kald vinter og rufsete mars! 

 

Håper mine lesere har det bra og jeg ønsker dere alle sammen en riktig God Påske! Jeg stikker nok innom bloggen i ny og ne nå i disse dager! 🙂 

 

Krokus

 

Det blir noen kjappe innlegg her nå for å vise noen bilder. 

 

Fantastisk krokus. De er helt skjønne og det er yrende liv! 

 

Mange sultne små der ute nå! 

 

Det er så mye vakkert å se når man er ute og sykler tur eller går tur! Komme seg ut. Det er der det skjer. Så viktig så viktig, se våren komme rundt denne svingen og inn kommer sol og blå himmel og varmere vær. Uteliv! 

 

Nedenfor krokus i blomst!

 

 

 

 

Gamlebyen i går

 

Jeg gikk til Gamlebyen i går. Tok det som en tur. Været ble jo bedre og bedre utover dagen. I dag faktisk surt og kaldt ute. Men jeg har fått gjort det jeg skulle her inne også. Alltid noe å gjøre når man har hus og hjem. Og jeg får besøk noen dager nå.

 

Spylet veranda og slik også, og tok frem noen puter til møblene ute.. Det er jo lov å håpe! 🙂

 

Veldig stille ute i går egentlig. Så nesten ikke folk i Gamlebyen og her hjemme så jeg ikke et menneske. Pleier jo å være noen som går rundt feltet – men helt stille! Så var glad da jeg kom ned på veien her og så mennesker i bilene på veien i hvert fall. . Men alt i alt en stille dag! 

 

Påskeferien har startet og det merkes på veien. Alt annet enn stille i dag! Tenker jeg skal ta meg noen dagsturer i påsken. Det blir fint. Overnatte trenger ikke jeg gjøre, det kan jeg gjøre når folk er tilbake på jobbene sine. 

 

Vel nå blir det å begynne på middagen her snart. Folk i huset og det kommer flere! 🙂

 

Legger ved noe bilder fra turen i Gamlebyen i går! Jeg er glad i blomster og når man ser blomster etter en lang vinter så blir man jo glad! De må stå i fokus……

 

 

 

 

 

 

Da våren kom til øya

 

Gulldrøpp

Våren har dyppet vingen
i solefallet i kveld.
Se! Det har dryppet gulldrøpp
i gustne bakkehell.
En liten sol på stilk,
gjennom tele og fjorårets strå.
Det første sikre tegnet,
som vi så inderlig ville se og nå.
Det lyser i grøftekanten,
små klynger av kjempetapper.
Våren er her, min venn,
og vinteren slipper sine lapper. (dikt av Hans Børli)

Trist å se

 

Jeg ser det hver dag! 

 

Sykler

 

Sykler som blir ødelagt. Sykler som blir klådd i filler. Sykler som bare låsen sitter igjen i stativet. 

 

I dag morges da jeg venta på ferja. Skulle på jobben.. Så var det en sykkel uten et styre! Kan man ikke la andres ting være i fred. Det nytter jo ikke med dyre låser. Det er alltid noe annet. 

 

Her i byen er det ikke bra synes jeg. Men det må vel gå an for vanlige folk å sette fra seg en sykkel for å dra på jobb. Handle på butikken. Stikke innom en restaurant! 🙂 

 

Jeg skulle virkelig ønske at noen der ute fant på noe lurt! Jeg har jo akkurat kjøpt meg ny sykkel, og den står inne i gangen i huset. Er ikke greit det heller. Kan jo ikke ha det slik uke etter uke…! Jeg har innboforsikring, men så er det egenandel da. Det hjelper jo en del på dyre sykler. Men ikke de som har en pris midt på! 

 

Man bør la andres ting være i fred! 

 

 

Flere vårtegn

 

Søndagstur med sekk! 

 

Kaffe, vann og druer! 🙂 Ble ikke feil for det smakte godt! 

 

 

Blir litt druebilder, var ikke på druen. Men druene var utrolig gode. Kjøpte på Extra i går! 

 

 

Sitteunderlaget fikk jeg fra eldste sønn min før jul i fjor. Liker det godt.  Det er litt kult og gjør seg på bilder! 

 

I dag ble det duk av sitteunderlaget, for var så kaldt der ute. Så likte best å stå å drikke kaffen! 

 

 

Som du ser under her så er det en knupp på et tre! Tror kanskje det kan være syrin! Og så er det en bitteliten blåveis. Eller to var det. To bittesmå blåveis. Så altså to vårtegn som jeg så på denne kjølige søndagen! 🙂 

 

 

Slikt gleder meg. 

 

 

Det er vår – fin tur ble det……