7 ting å gjøre som pensjonist

 

  1. Ta flere kaffepauser enn da du jobbet.
  2. Skravle høl i hue på naboene som man møter på tur. Man har jo god tid, skal ikke rekke noe!
  3. Lære seg noe nytt. Aldri for sent. For eks. lære et språk. 
  4. Ny hobby. Utrolig masse nye ting og teknikker man kan jobbe med. 
  5. Jobbe med eget firma/nettbutikk eller noe i den duren. Orket ikke tanken da vi jobbet.
  6. Se alle solnedgangene du ikke rakk å se da du jobbet. På grunn av du stupte for tidlig til sengs.
  7. Bruke kroppen din. Hagestell. Trening. Turer. Rett og slett mindre stillesitting enn en kontorrotte. 

 

Dette er bare 7 forslag. Så kommer sikkert med flere etter hvert! 

 

P.S. Siden det fortsatt er tull med bildene her inne på blogg så er det vanskelig å dele bilder synes jeg. Ser fremdeles ikke bildene til flere av de jeg pleier å gå inn hos. Så det er kjipt…….

 

Nyt kvelden! 🙂

Slik sier Finansavtaleloven:

 

Så var det opp med renta. Både for dem som har penger i banken og dem som låner. 

 

“Min” bank er alltid rask med dette! 

 

Jeg bet meg i teksten i brevet! 

 

“Finansavtaleloven gir deg rett til å avvise endringen. I så fall må du kontakte oss først. Dersom vi mottar en formell avvisning, vil vi måtte si opp låneavtalen din. Det betyr i så fall at du må betale tilbake hele lånebeløpet innen to måneder. I stedet for å avvise endringen, anbefaler vi at du tar kontakt med oss slik at vi kan finne en bedre løsning sammen.”

Vi har hatt denne banken siden jeg fikk min første konto. Så det begynner å bli noen år kan du si. Jeg åpnet innboksen og så brevet. Jeg falt nesten bakover da jeg så denne teksten. Synes det er ganske sterke ord å lese! Hvordan skal man betale hele lånebeløpet i løpet av to måneder? Det er ikke det letteste! Så da må man jo bare finne seg i at renta går opp! Er kanskje slik i det fleste banker, at det vises til Finansavtaleloven når det gjelder renteøkningen! Svenskene har det motsatt, de halverer matmomsen og rentene går nedover! Bra det er kort vei til Søta Bror sier jeg. 

 

Har akkurat fylt opp kjøleskapet for helgen, for nå er det langhelg! Hvor jeg handlet? Tja, det ble nok her nede ved sentrum. Ikke smart, ikke lurt – men sånn ble det! 🙂

Du finner mer her også: LOVDATA

 

Jeg og mange andre må fortsatt stå med lua i hånda og takke og bukke! Men NAV leverer. Her kom pensjonen inn allerede i dag. Vi skriver 13. mai i kalenderen! 

 

Ha en fin kveld!

Egen herre

Niste på tur i går, da jeg dro til bygda på årsmøtet. Jeg dro tidlig slik at det ble tur ut av dagen!

 

Jeg kan ikke beskrive det hvor deilig det er å være sin egen herre. 

 

Jeg er både herre i mitt eget liv og Arven etter mamma/grunneier 

 

Det har vært og er fint vær om dagen! Jeg jobber på mitt eget hus. Eier jo det også. Mai er en fin tid. Jeg har drevet og oljet plattinger og veranda og pluss en platting foran garasjen. Det er kjekt å holde på med slikt arbeide når det er tørt og fint og ikke meldt regn de nærmeste dagene. Nå har jeg tatt hele runden, litt hver dag så kommer man i mål.

 

Men jeg har et par steder som jeg bruker oljebeis også. Så det får jeg ta utover. Nå var det treolje – jeg bruker den fra Jotun som er Gylden. Liker den godt. Har enkelte år testet ut noe annet, men kommer alltid tilbake til den originale. Den flasser minst. Og olje bør man gjøre hvert eneste år. Da holder treverket seg bedre. 

 

Innimellom så er det husvask utvendig. Altså skrubber veggene fri for skitt og sopp etter vinteren. Det blir vegg etter vegg. Orker ikke ta hele huset på en dag! Men koser meg med jobben. 

 

Hagen får også sitt stell, med klipp. Kantklipp og så til sist vanlig saks der jeg ikke kommer til. Er nøye på gresset. Men nå har jeg tid til å se gresset gror og det er fantastisk. Man føler rett og slett lykke når man er herre over sitt eget liv! Det er noe helt eget. Det er stor stor frihet som ikke kan beskrives…

 

I over 40 år har jeg jobbet i mai, nå er jeg pensjonist. Og for første gang i mitt liv så nytes mai med hele meg!  Jeg elsker jo denne måneden. Jeg pleide også å ta en uke fri mai da jeg jobbet, for det er en fin tid å drive på med hus og hage! Men det kan ikke sammenlignes! 

 

Bestemme sin egen dag – ja det er GULL

Og jeg kan bestemme selv lengden på matpausen min. Hehe

Arven etter mamma

 

Jeg ble grunneier da mamma døde i fjor Grunneier Det har jeg skrevet om tidligere. 

 

Mamma var en av eierene ved et stort område i bygda der jeg vokste opp! Det var i sin tid eiendom med odel. Det har ingenting med huset hennes å gjøre. Huset som mamma og pappa bygde er på et annet sted i bygda. Det solgte vi barna i februar i år. Så der er det ny eier!

 

Men feriestedet er et sameie. Altså flere eiere. Der hadde hun sin andel etter faren sin. Min bestefar. 

 

I går var det årsmøte i dette sameiet og jeg var der som aller første gang som en part. Det er ikke første gang jeg er på årsmøtet. Jeg har vært på årsmøtet flere ganger med fullmakt for mamma, og også mange år som revisor for sameiet. Nå var jeg der som eier av min part. Vi barna etter mamma arvet hver vår del her. Det er første gang for alt! Mitt første årsmøte som grunneier! 

 

Etter møtet var det marsipankake og wienerbrød og kaffe.

 

Så ble kvelden før jeg var her hjemme igjen! 

 

Tur ved fjorden

 

Etter tur ved Alby Kringle må man ha og Røed Gård, så gikk jeg rundt ved fjorden tilbake til Moss.

 

Det er fine stier og så er det ikke lov med sykkel, så man kan gå i fred og ro uten å titte bak seg. Da nyter man, når man slipper ståbrett og sykkel bak i ryggen! Deilig å gå! 🙂 Og man ser flere båthavner underveis.

 

Og ferjene som går mellom Horten og Moss. De går veldig ofte. Det er trafikk på de! Og disse kjempestolene blir man aldri kvitt. Fine motiver, men vanskelig å sitte på for oss gamle folk altså. Hehe…

 

 

Nytt opplegg fra Turistforeningen. Små hytter på hjul man kan leie. Man kan ikke kjøre rundt med dem selv altså. Men leie der de står. Så mange muligheter med fjordutsikt om man ikke har hus eller hytte selv ved fjorden. Her kan du lese med om “hytta på hjul!” – https://www.dnt.no/hytter/hytta-pa-hjul/

 

GOD TUR!

 

 

Det å gå rundt på Jeløya utenfor Moss er bare rett og slett vakkert! 

 

Det nytes! 

 

1. mai 2026

 

I Kirkeparken

 

 

Til minne om dem som ga sitt liv for landet og slekten. 

 

1940 – 1945 

 

Dere har sikkert sett disse bildene før også. Jeg må bort og se bekransningen av de falne. Det er like sterkt hvert eneste år! 

 

 

Fredrikstad hadde besøk av Raymond Johansen i år. Han holdt en flott tale og mange klappet underveis. Han hadde mye på hjertet og mange kriger han skulle fortelle om. Han er generalsekretær i Norsk Folkehjelp og så klart der ligger det stort engasjement. 

 

Dyktig person og flink til å formidle dette arbeidet med enkle ord. Engasjert person.

 

Fin fyr og jovial fyr det skal han ha. Han fikk mye applaus både før, under og etter talen…

 

 

Jeg syklet. Så først var det tog å se på. Så taler, og så ble det is før jeg syklet hjem. Mange kjente ute denne dagen! Aldri har jeg sett så mange folk ute på 1. mai. Unge og gamle, 1. mai engasjer mer enn noensinne. Det er nok å ta av av temaer både for unge og de eldre. 1. mai er viktig! 

 

Her på feltet var folk flink til å henge ut flagg! Det varmet mitt hjerte da jeg gikk morgenturen i dag. Tykk tåke, men etter hvert kom blå himmel og sol. 

 

 

Fredrikstad leverte og det er godt samhold i Fredrikstad. 

 

En virkelig fin dag – 1. mai 2026 

 

 

Klippet fra nettet: 

 

Hvorfor feirer vi 1. mai?
Arbeidernes dag har sitt opphav i kampen for bedre arbeidsforhold på slutten av 1800-tallet. På den tiden kunne arbeidsdager vare opptil 16 timer, ofte under farlige og slitsomme forhold. Arbeidere hadde få rettigheter, og arbeidsgiverne bestemte lønn og arbeidsvilkår uten medvirkning fra de ansatte.

Fagbevegelsen vokste fram som et svar på denne situasjonen. Arbeidere organiserte seg i fagforeninger for å kjempe for bedre kår. Det viktigste kravet var en normalarbeidsdag på åtte timer, oppsummert i slagordet:

8 timer arbeid, 8 timer frihet, 8 timer hvile.

 

Hendelsene i Chicago 1886
1. mai 1886 startet en stor streik i flere amerikanske byer. Rundt 200 000 arbeidere la ned arbeidet for å kreve åttetimersdag. I Chicago varte demonstrasjonene i flere dager. 2. mai endte tragisk da politiet skjøt og drepte flere streikende utenfor en fabrikk. Dagen etter, 4. mai, ble det arrangert en fredelig protest på Haymarket-torget. Da politiet kom for å oppløse forsamlingen, kastet en ukjent person en bombe som drepte syv politimenn. Politiet svarte med å skyte mot folkemengden, noe som kostet mer enn åtte sivile livet.

Åtte anarkistledere ble senere dømt for å ha konspirert bak angrepet, selv om flere av dem ikke engang var til stede. Fire ble henrettet, én tok selvmord, og de resterende tre ble senere benådet. Rettssaken er i ettertid blitt sett på som et justismord.

 

Hvordan ble 1. mai internasjonal kampdag?
I 1889 møttes representanter fra arbeiderbevegelser fra hele verden på en kongress i Paris. Der vedtok de at 1. mai skulle være en internasjonal demonstrasjonsdag for arbeidernes rettigheter. Datoen ble valgt for å minnes hendelsene i Chicago og for å hedre kampen for åttetimersdagen.

Den norske representanten Carl Jeppesen sørget for at Norge sluttet seg til dette vedtaket. Allerede året etter, 1. mai 1890, ble dagen markert for første gang i Norge med demonstrasjonstog i Kristiania (Oslo) og Kristiansand. Rundt 3600 mennesker deltok i hovedstadens tog.

 

Kampsaker gjennom tidene
Den første store kampsaken var åttetimersdagen. Dette ble innført i Norge gjennom tariffavtaler i 1918, og lovfestet i 1919. Dermed var hovedkravet fra de første markeringene innfridd.

Siden har nye saker tatt over. Gjennom tiårene har arbeiderbevegelsen demonstrert for:

Like rettigheter og likelønn: Kvinner og menn skal ha lik lønn for likt arbeid.

Bedre arbeidsforhold: Tryggere arbeidsplasser og bedre HMS.

Fast arbeid: Færre midlertidige stillinger og mer trygghet.

Tariffavtaler: Retten til kollektive forhandlinger.

Fred og solidaritet: Arbeiderbevegelsen har alltid vært internasjonal, og markerer ofte støtte til arbeidere i andre land.

Streikerett: Retten til å nedlegge arbeidet i konflikter.

Pensjon og velferdsordninger: Sikre gode ordninger for alle.

I de senere årene har også klima og miljø blitt viktige tema. Mange paroler handler om grønn omstilling og rettferdig klimapolitikk.

 

Håper du brukte dagen din godt! Alle disse godene har ikke kommet av seg selv. Vi må fortsatt stå sammen! Solidaritet og Samhold.

 

Turist i den andre byen

 

Borgarsyssel museum 

 

Østfoldmuseene – Borgarsyssel Museum, et kultur- og naturhistorisk museum med nasjonalt samfunnsansvar. Museet ble stiftet i 1921 og ligger ved ruinen etter St. Nikolas kirke fra omkring 1115. Museet dokumenterer og formidler Østfolds kulturhistorie fra middelalderen og fram til i dag Borgarsyssel Museum har samlinger fra store deler av Østfold, og et friluftsmuseum med et 20-talls antikvariske bygninger.

 

 

Jeg dro til Sarpsborg i dag. Det var arrangement i Fredrikstad, Sarpsborg og Hvaler. Og gratis buss, ferje, og tog mellom byene og Hvaler. Jeg tok bussen til Sarpsborg. Kan ikke rekke alt, men noe. Det var gratis inngang på museer. Det blir å dele noen bilder her. Har ikke så mye tekst å tilføre. Men synes det var en fin dag. Og artig å se inn i gamle hus og hvordan familier har levd. Jeg deler noen bilder her, kan ikke dele alle. For synes det er artig å ta bilder – litt sånn dokumentasjon. Så jeg får lage en egen mappe i min sky på telefonen! Men på et slikt bildeinnlegg som dette blir det flere enn 3 – 4 bilder.

 

Så hvis du er i Sarpsborg en dag så sjekk om museet er åpent. Var trivelig å gå rundt. Deler ikke noen tekst mellom bildene! 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

stillhet

 

Rutine! 

 

Jeg går ut den døra, hver morgen etter kaffekoppene. 

 

Det var heeelt stille og været var nydelig. 

 

Sjelden man ser elva slik, det var et speil man så. Veldig fint slik en slik god stillhet på en morgen. Man finner roen to ganger. Jeg finner ro nå jeg står opp. Lager meg en kaffekopp og bare nyter. Så en kopp til og man våkner og det føles morgen! Men fremdeles ro i kroppen. Så går man ut den døra og bare går i et hurtig tempo, få i gang kroppen. Og ved elva fant jeg en ny ro. Stoppet opp, satt meg ned på en liten krakk som noen har spikret. Og bare satt der og glante! 

 

Dette er rett og slett medisin for kroppen! <3 

 

Så var det å gå litt hurtig igjen og tilbake her hjemme etter en times tid! 

 

Godt for kropp og sjel og pust og hode! 

 

 

 

Premie

Bilde fra Enhus i går ettermiddag/kveld

 

Det var den vanlige rutinen. Denne tirsdagen. Stå opp litt etter klokka 0600. Drikke et par kopper kaffe. Sjekke banken. Jeg gjør det flere ganger hver dag. Liker å ha kontroll. Så er det å gå morgentur. Noe jeg gjør alle dager. Så er det frokost. Og så dusj. Så er mine morgenrutiner ferdig. Jeg er glad i rutiner. Jeg er hverdagsmenneske… 

 

Men i dag hadde jeg time hos tannlegen. Det krevde litt ekstra med tannbørsten og tannstikkere og tyggegummi. Man vil jo ha ok ånde når man er i tannlegestolen. Det var 1/2 år siden siden sist. Jeg var der like etter mamma døde og fikk problemer med en tann. Tannlegen ville ha meg på kontroll om et halvt år. Dette for å ta ny tannrens. Tok både bilder og tannrens for et halvt år siden. Nå bare tannrens. Det er ikke vondt, men det dunker alltid litt i brystet når man sitter på venteværelset. Tannrens er jo rens av tannsten og plakk. Og jeg fikk skryt av å bruke tannstikkere. Hun lærte meg sist at dette skulle jeg bruke to ganger om dagen. Før brukte jeg tanntråd hver kveld. Det trengte jeg ikke, men hun ville at jeg skulle bruke tannstikkere. Man stikker de mellom tennene og dytter ut rester på andre sida på en måte. Og masserer tannkjøttet samtidig. De finnes på apoteket og er i flere størrelse – jeg bruker small. Men finnes i medium også. De heter G U M 

 

Legger ved en link også: https://www.boots.no/gum-soft-picks-advanced-small-30-stk-811597

 

“Gum Soft-Picks PRO er fleksible tannpirkere til rengjøring mellom tennene, i størrelse medium. Gum Soft-Picks PRO tannpirker har en fleksibel gummitupp som tilpasser seg mellomrommene mellom tennene for en maksimal rengjøring. Tannpirkerne masserer tannkjøttet, øker blodsirkulasjonen og gir ett sunnere tannkjøtt.”

 

Det henger i fra jeg var barn, etter tannlege blir det premie. Jeg valgte meg en rekebaguett fra Butterfly. 

 

Jeg tenkte en stund hva jeg skulle unne meg. Tenkte kanskje noe garn, men jeg har nok garn å lage ting av nå. Jeg må bestille på nettet også. For ikke alt garn er å få tak i en vanlig garnbutikk. Så da tenkte jeg, reker er jeg glad i. Så da ble det premien! Bæggis……..Spiste den her hjemme ute på verandaen i nydelig sol. Dette er den varmeste dagen i år og hva gjorde jeg? Jo var hos tannlegen! 

 

 

 

 

 

Trygdeoppgjøret

 

I morgen kommer pensjonen fra KLP!

 

Det er ikke kjempespennende, det er det samme hver måned. Og beløpet finner man på appen til KLP eller på KLP sin hjemmeside.

 

I fjor fikk jeg ikke med meg noe oppgjør. Hverken på jobb eller som pensjonist. Jeg sluttet før det var i boks på jobb, da jeg tok meg flere uker fri uten lønn. Og ble ikke pensjonist før 1. juli 2025. Da var trygdeoppgjøret klart. Jeg merket ikke noen økning fra det som var lovet da jeg sendte søknaden til pensjon i midten av april. Til det jeg fikk utbetalt i juli. Så jeg falt sikkert mellom to stoler. 

 

Men i år får jeg det med meg. Så får vi se da om pensjonistene blir vinnerne dette året. Jeg er spent. Virkelig spent. Får håpe det holder til mer enn et par brød i måneden eller en halv kake. Nå har jeg sluttet å spise kjøpebrød, men dere skjønner hva jeg mener – småmynter! Det jeg har lest meg opp til er vel ca. 4 % økning. Og at det blir gjort etterbetaling i juni. Det kommer sikkert godt med, for vi som er på trygd får ikke utbetalt feriepenger!

 

Nei drømmer du om luksusliv og det å være pensjonist så må du heller tjene penger på annet hold. Begynn å spare nå, dersom du ikke allerede har god rutine på det! 🙂

 

 

AI-oversikt:

Trygdeoppgjøret 2026 forventes å gi en økning i grunnbeløpet (G) på i overkant av 4–5 prosent, med anslag som peker mot en økning i grunnbeløpet på omtrent 4,91-4,92 %. Med en forventet prisvekst på 3,2 prosent, ligger det an til en reallønnsvekst for alderspensjonister.

UtdanningsforbundetUtdanningsforbundet +4
Her er hovedpunktene i prognosene for trygdeoppgjøret 2026 (per april 2026):
  • Nytt grunnbeløp (G): Grunnbeløpet per 1. mai 2026 er prognostisert til å øke med over 6 000 kr, og potensielt runde i overkant av 136 500 kroner, ifølge Dagbladet.
  • Regulering av pensjoner: Løpende alderspensjoner forventes å bli regulert med et gjennomsnitt av lønns- og prisvekst, noe som ifølge Pensjonistforbundet og Unio vil gi en økning på linje med lønnsutviklingen i samfunnet.
  • Uføretrygd: Fra 1. juli 2026 innføres nye regler der reduksjonsprosenten for inntekt over frikortgrensen ikke skal overstige 70 prosent, ifølge NAV.