Byen er stengt

 

Da Fredrikstad er stengt på S Ø N D A G så kan man likegodt gjøre noe fornuftig! Tok på meg turklær og gikk ut den døra…Jeg er jo ikke vond å be når det gjelder tur. Ut må man hver eneste dag er mitt motto…Og det motto lagde jeg meg når jeg gikk hjemme med min yngste sønn min som er snart 30..Det å komme seg ut gjør noe med kropp og sinn og sjel og hele systemet egentlig! Har dere forresten savnet Gåskolen? Link her til dere nye lesere: Gåskolen 17/2021 – føler du deg fanget? Jeg ble litt lei av å skrive en stund, ble ikke lei av å gå altså! Men vet jo aldri kanskje det kommer litt sånn i ny og ne igjen! For jeg har på følelsen at det er mange der ute som ikke kommer seg ut daglig av forskjellige årsaker…Noen trenger et skikkelig spark der bak!!! Sånn er det med den saken…

 

 

Alltid kjekt å gå i marka her på øya. Blir ikke lei og har gått denne skauen på kryss og tvers i hvertfall over 1000 ganger. Men det som skjedde i dag var rart, plutselig så jeg så en hytte jeg aldri har sett før…Så da er det nok noen centimeter jeg ikke har fått med meg! Den hytta på øverste bildet har jeg sett altså, var ikke den jeg mente..Men den lå inne i skogen..Den hytta jeg ikke har sett før.

 

 

Det var vært hardt vær denne vinteren og de fleste bryggene har blåst på havet! Mangla litt treverk både her og der..

 

 

Høyvann – her pleier det å være volleyballbane på sommeren…Men ikke akkurat det nå…mer vannpolo! Det har blåst skikkelig i hele helgen og håper det roer seg litt!

 

 

Vet du forresten at Mestergrønn selger blåbærlyng til kr. 50.- Det er vel et ran det..

 

 

Når hele skauen er full av blåbærlyng, men sånn er vi mennesker. Vi liker det som er enklest for oss..Hjernen er lat! Og hjernen liker lettvinte enkle løsninger, hvis vi ikke tvinger den til å jobbe litt mer..Den elsker for eks. likes…kortvarig stimuli! Hjernen liker heller ikke å spare til noe som er langt frem i tid, nei den elsker kortvarig lykke som shopping! 🥰 

 

God søndag!

 

hvis jeg antar

at en jente ikke er smart

fordi hun er pen

blir det litt som å tenke:

regnbuen er ikke lilla

fordi den er blå  

Fra Boka “du er nok” av Vitoria Dalsberget

 

28 kommentarer
    1. Jeg fikk et spark bak av dette innlegget, jeg venter på vår jeg, men nå kan jeg ikke vente mer, må gå mer tur nå.. finne tilbake til turgleden jeg hadde i 2020 🥰 du fikk sagt mye glupt i dette innlegget, hjernen min elsker faktisk shopping, rart det der 😂

    2. Oi, den hytta må ligge fint til hvis det er sånn at den ikke er så lett å oppdage, enda du har gått mye tur der.
      Jeg kommer meg ikke ut hver dag nå for tiden. Må komme meg litt ovenpå først, få litt mer blod og sånt. Men jeg gleder meg virkelig til jeg kan begynne å gå turer alene igjen. Det er jo det som er et problem nå, jeg klarer ikke å gå alene, for jeg er redd noe skal skje underveis, da jeg er både svimmel og ustødig. Men det er en motivasjon, den turlengselen ♥
      Hver måned er jeg med på en utfordring i treningsappen Strava. Og i flere måneder nå har jeg ikke klart utfordringen, fordi jeg har vært for syk. Men snart….snart skal jeg klare det 😀
      Blåbærlyng, kvist og kvast, ja alt sånt man finner i naturen selges dyrt hos plantesalgene. Jeg tror de har funnet ut at det er mange som ikke aner hva natur er 😉
      Ha en herlig fin søndagskveld ♥

      1. Tusen takk for fin kommentar. Skjønner din situasjon, du har en sykdom og det er mye som spiller inn nå.
        Så du må høre på legene og hva kroppen gir av signaler.
        Plutselig midt i skogen var hytta der, merkelig. Men sånn er det…alltid noe man ikke har fått med seg.
        De selger alt som kan selges. Til jul var det en liten mosedott til 50 kr..
        Tørkede appelsinskiver til en formue etc…og folk kjøper. Jeg har sett det selv for jeg liker å
        se hva folk handler…Ikke sikkert det ble laget noe av det en gang. Men men nok om det…
        Ha en fin kveld og klem fra meg…❤️

    3. Jeg veit at jeg sliter enormt med å komme meg ut i de verste vintermånedene, siden jeg ikke fordrar å gå på asfalt.. og er heller ikke glad i å gå på ski..men derimot vår, sommer og høst? Ooooh ja =)
      Nydelig bilder du hadde her..sukk <3
      Og 50 spenn for en ….blåbærlyng?? Jaja… så sier jeg ikke mer om den saken…
      Ha en fin kveld videre =) Klemz

      1. Tusen takk, ja tenk 50.- kroner for litt lyng – men folk kjøper..
        Aner ikke at man selv kan plukke, noen vet knapt hva en skog er..
        Jeg liker å gå overalt jeg, asfalt og skog..Og man har fottøy så i
        våre dager er det ikke farlig for ryggen å gå på asfalt tenker jeg. Men er nok
        vanesak det som alt annet. Men jeg er der at jeg må variere løypene mine.
        For jeg liker å ikke bruke bilen vet du og da må jeg også ta noen runder til byen og rundt der…Klemz..

        1. Ja det er jo ganske utrulig at noen ikke “ser skogen for bare trær”..
          For meg er det ikke rygg eller føtter jeg tenker på når jeg går på asfalt – det er hodet..får ikke til å slappe av og nyte turen når jeg går i bebygde strøk.
          Og det er ekstremt sjeldent jeg tusler i byen..har ikke vært å spankulert i sentrum på over ett år – og det enda jeg bor 5 minutters gange unna, hehe =P
          Klemz

          1. Tenke på det da, 5 minutter og du bruker ikke sentrum. Rart det der.
            Jeg bruker ca 50 minutter å gå til sentrum her og jeg går flere ganger i uka..
            Som sagt, jeg må bytte på skog og by. Men man er forskjellig…Og det er jo det som er så fint..
            Du får påvirke kommunen til å endre åpningstidene…
            Her er det noe som ikke stemmer – hva tenker folk med??? Hm…

    4. Ut på tur må vi – hver eneste dag! Fins nok mange unnskyldninger, men jeg leter mer etter unnskyldninger for å slippe å gjøre noe her inne, jeg, hihi….! Fine bilder fra turen din! Klemmer <3

    5. Jeg burde ha gått meg en tur i marka i dag, men det er bare is der oppe og jeg har ikke ordentlig brodder. Det ser jo nesten ut som våren har kommet for fult hos deg, herlig 🥰

    6. Jeg syns det var så leit når 2 av dem i huset her gikk på en lang fin søndagstur i sola og jeg ikke kunne, kjedelig. Men, fikk tatt igjen litt på opptakslista mi på tv da 😊

      Kult egentlig å plutselig se ei hytte du ikke har sett før når du har gått der så mange ganger🏠

      Det er ofte billigst å finne slike ting i naturen, det er ihvertfall sikkert

      1. Håper du snart er frisk og rask igjen og kan være ute på tur.
        Det er livet…Ingen ønsker å være innestengt <3
        Veldig mye moro å oppleve i skogen og man ser noe nytt hver gang…herlig!

    7. Ja det er nok mange som IKKE kommer seg ut… av så forskjellige grunner liksom…
      Men uansett er det godt å komme over dørstokkmila og ut i naturen – nesten uansett vær og vind 🙂
      Fine bilder fra turen din 🙂
      God ny dag og uke til deg 🙂

      klem

      1. Tusen takk, mange forskjellige grunner…Noen kan endre tankesettet sitt, mens andre har sykdommer…
        Men for meg er det medisin uten tvil, hadde det ikke vært for mine turer i naturen..
        Så tror jeg faktisk jeg hadde gått til grunne ….Det har reddet meg ! 🥰

    8. kjør på med gåskole innimellom mange trenger en påminning :=) det er rart hvordan ting plutselig dukker opp etter mange år ,kanskje en har sett det men ikke tenkt over det og kanskje en faktisk ikke har sett det :=) i dag er det strikke kafe men jeg skal gå en tur før det begynner

      1. Tusen takk, ja får kjøre på litt så folket kommer i form til våren og sommeren.
        Ikke noe bedre enn det….Ja veldig rart, må si jeg stusset over den hytta og den var ikke ny! 🙂

    9. Vakre bilder fra ditt landskap! Vi er nok heldige vi som går ut uansett vær og årstid. Jeg fikk meg en fin tur i går jeg også. Spennende å se om denne “vårvinteren” går over i vinter igjen denne uka. Jeg har ikke ryddet vekk verken votter eller lue, for selv om det har vært mildt, så har vinden vært så kald! Nyt dagen. Klemsiklem:)

      1. Tusen takk, i går var det nydelig. Men i dag kaldt. Var ute en tur hos mamma nå.
        Så bare gått litt rundt i sentrum på Kråkerøy etterpå..Men blir en tur i kveld etter middagen.
        Plutselig litt vinter igjen, liker best varmegrader og sol jeg 🙂 klem…

    10. Bare det blir bedre føre, skal jeg ut å gå igjen. Nå er det is med snø på..
      Har du lest diktboka av Viktoria Dalsberget som du siterer fra? Har tenkt å kjøpe meg den 😊
      Ha en fin dag 🙂

      1. Ja, nå kom snøen og ble plutselig tyngre å gå. Håper den forsvinner fort.
        Lånte den på Biblioteket. Så fine små dikt til ettertanke. Liker sånt jeg 🥰
        Det er fint å lese synes jeg..<3
        Fin kveld videre til deg…:-)

    Legg igjen en kommentar

    Obligatoriske felt er merket med *

    Takk for at du engasjerer deg i denne bloggen.
    Unngå personangrep og sjikane og prøv å holde en hyggelig tone selv om du skulle være uenig med noen.
    Husk at du er juridisk ansvarlig for alt du skriver på nett.

Siste innlegg