S Ø N D A G

 

God søndag…

 

God morgen – det er søndag! Er ikke så glad i. søndager jeg egentlig, vet ikke hvorfor. Men verden sover litt da. Jeg liker at butikker og annet er åpent! Men det er kanskje fordi jeg bor i Fredrikstad. Her er mye stengt. Finnes vel et par små søndagsåpne matbutikker. Det er disse jeg må bruke hvis jeg skal handle for mamma. Bibliotek er stengt og mye annet. Man skal ikke lenger enn til Oslo så er både butikker og annet er åpent, jeg liker det jeg..De som jobber i butikk, trenger også fri? Ja, jeg ser den, men på en annen side skaper det arbeidsplasser for studenter og andre! Men en “mann og kone bedrift” sliter kanskje litt med å ha åpent 7 dager i uka! 

 

Jeg vet at mange ønsker og vil at søndagen skal være en annerledes dag. Men jeg synes det er gammeldags, den tiden er over…tenker jeg. For før i tiden når man jobbet 6 dager i uka og 12 timer pr. dag – så klart da trengte man en hviledag….Alt er annerledes nå og man må tenke nytt og tenke at folk skal besøke Fredrikstad på en søndag også…men det er ikke noe å gjøre her i byen på en søndag! 

 

Leste akkurat om Byhaven som jeg har skrevet om tidligere: Byhaven Dette prosjektet er godt i gang på 28 mål og 80.000 kvadratmeter og skal bygges blokker og nytt kjøpesenter og det senteret skal romme 70 forskjellige butikker. Byhaven er et prosjekt her på Kråkerøy – litt vekk fra sentrum og det har blitt skrevet opp og ned i mente om dette også. At prosjektet vil “stjele” kunder fra kjøpesentere og gågata i byen..Men jeg har tro på dette og man vil lokke til mange unge mennesker som er aktive og pengesterke..og kanskje etterhvert så vil lovverket endres og at det blir et pulserende liv også på søndager…Jeg er for dette! Løpe i skogen kan vi også gjøre, men jeg liker å ha et valg! Og hvis man skal lokke til seg mennesker hit til Fredrikstad så må det være noe gjøre…Det holder ikke bare å møte stengte dører og vente på mandag! Mandag er folk på jobb i Oslo og jobber fra 0900 – 1800 og etter det så skal man hjem å sove…Få litt liv i gatene og byen her også på søndager… 🙂

 

Ja, til en levende by også på søndag!

18 kommentarer
    1. Jeg er veldig glad at det er litt LIV her i byen på søndager. Grunerløkka har søndagsåpne klesbutikker, noen timer. De mest spesielle butikkene, og noen andre 🙂 Og kafeer. Yrer av liv her, så lenge det ikke REGNER… I dag skal jeg ta turen til sentrum, møte søsteren min et par timer, og gå på kafe. Vi er litt pjuske begge to, men da tar vi en kafe som er lett tilgjengelig for både henne og meg. Fint bilde av deg her 🙂

      1. Tusen takk, jeg elsker Oslo..søndag er det LIV og det elsker jeg.
        Elsker på samme måte Gøteborg. Det er skikkelig stas å være byjente..
        Hva skal folk som kommer på weekend gjøre her i Fredrikstad på en søndag tenker jeg…
        Ikke en dritt…Det er for dårlig, man BØR tenke nytt!
        Klem og fin dag…

    2. Jeg liker annerledes dagen, og vilsloss for den.
      Kafeer og gallerier kan være oppe, men ikke butikker.
      Museer og konserter like så. Liker å gåtur i søndagsstille gater.

      1. Jeg synes det lukter litt mugg av søndagen.. Vi skal og ønsker folk til byen og da må de legge igjen litt kroner og få opplevelser tenker jeg. Hvis ikke drar folk bare til Nordby og shopper.

          1. Flere ting bør være åpent, ikke bare spisesteder. Ikke alle enslige liker å sitte alene å spise.
            Og et par kafeer, synes det er for lite jeg altså..
            Man trenger å gjøre noe annet enn å spise ute. Hvorfor kan ikke biblioteker være åpent?
            Eller mulighet for tilgang til dem som har lånekort.
            Det samme kunne jo vært i butikker, låser se inn og handler og betaler i slike kasser hvor man ordner alt selv..
            Låser seg ut med en kode..Det er muligheter – bare man kommer vekk fra det gammeldagse greiene..

    3. Søndagsåpne butikken hadde vært koselig, spesielt på sommeren. På en annen side så er det jo greit med en rolig dag i uka, så kanskje noen timer hadde vært noe med åpne butikker hele året på søndager😊

      1. Jeg synes dette regelverket er så gammeldags, tid for evaluering tenker jeg..
        Hvor kan Plantasjen være åpen, men ikke Europris…henger ikke på grep..

      1. Takk og god søndag…
        Blir litt for stille for meg altså!
        Folk handler jo denne dagen og drar til Nordby i stedet..
        Og folk som er fyllesjuke, sover jo hele dagen så det er samme for dem.
        Men for oss som er alene så burde det være steder å gå til 🙂 jeg elsker by og liv og ting som skjer… 🙂

    4. de er i grunnen sjeldent jeg går på butikken en søndag, men nå handler jeg helt generelt sjelden. Men ser den at mange benytter den dagen de har fri til å handle for resten av uken 🙂 Ha en superfin dag !

      1. Tusen takk, for mange er denne dagen den eneste dagen i uka man har litt overskudd…
        Jobber mye og lenge hele uka. Lørdag kjøre unger hit og dit og rengjøring i heimen.
        Søndag god til å handle og planlegge for en ny masete uke.. 🙂

    5. Her er jeg nok mer på linje med Kjerringtanker enn deg Solliv.
      Godt vi er forskjellige.
      Men ungdommene rundt meg er nok enig med deg. 😅👍🏼

      1. Herlig, man tenker forskjellig og det er så fint..
        Som sagt jeg elsker at mest mulig er åpent på søndager også! Slik som før jul – topp!
        Fin kveld til deg 🙂

    6. Skjønne veldig godt tankegangen din.. og det kan sammenlignes litt med hvordan det har vært her i byen..én ting er at det er lukket og låst på søndager.. men i tillegg – i vanlige ukedager – har det meste åpnet rundt 10 – noe som er skrekkelig dumt for spesielt turisme, da vi har ikke mindre enn 2 hurtigruter som legger til kai her hver morgen – men drar igjen før butikkene åpner. Tenk om de kunne hatt utvidet åpningstider i alle fall noen dager i uka på sommeren? Ville gjort mye for både “folkelivet” og næringslivet..

      1. Tenk at ikke kommunen endrer dette – er jo helt på tryne spør du meg! Er det virkelig mulig???
        Turister hadde lagt igjen en del penger og byen hadde blitt enda mer levende… <3
        Klemz…

    7. Hmmm…. skjønner hva du mener… men jeg er av det slaget at jeg liker at søndager er annerledes enn alle andre dager! En hvilende dag på mange måter! Jeg tenker at det trenger vi alle – iallfall mange av oss. Jeg er nok kanskje ikke rette person til å si sånt, for jeg har mine sære ting på søndager…! God klem <3

      1. Tusen takk for flott kommentar. Folk er forskjellig og det er bra..
        Men jeg har alltid likt at ting skal være åpent så mye som mulig.
        Vi er jo vant med å dra til Sverige vet du, der er det åpent og det har vi alltid
        vært glad i..Så kanskje en vanesak. Klem….

    Legg igjen en kommentar

    Obligatoriske felt er merket med *

    Takk for at du engasjerer deg i denne bloggen.
    Unngå personangrep og sjikane og prøv å holde en hyggelig tone selv om du skulle være uenig med noen.
    Husk at du er juridisk ansvarlig for alt du skriver på nett.

Siste innlegg