Visste du det

 

Det blir mye buss, tog og ferje når jeg farter rundt. Jeg kjører lite bil – liker å benytte meg av kollektiv transport. Jeg var i Holmestrand i går, for å komme dit…Så må jeg kjøre bil (ta buss) fra meg til Fredrikstad. Så tog til Moss. Så ferje fra Moss til Horten. Så buss fra Horten til Holmestrand og samme tilbake… 🙂 Du ser litt bilder her: F FOR FERIE – DAG 5 

 

Bastø IV (se bilde over, så er jeg usikker på hvilken det er av alle ferjene – båt er båt) er sendt til Vestlandet for at den også skal bli helelektrisk. Når denne kommer tilbake i september så er det 3 helelektriske ferger som betjener den mest trafikkerte fergestrekningen i Norge. Horten – Moss / Moss – Horten. Her er det travelt, ferjene går frem og tilbake mellom denne strekningen og det er fullt kjør hele tida!  Så dette er bra og utslippene i 2022 fra ferjene vil bli redusert med hele 75 %. Det tilsvarer utslippet fra om lag 10.000 nye bensinbiler. Leste meg litt opp i bladet “Ferrytales” som jeg tok med fra ferja i går! 

 

Uka går – enda jeg prøver å leve et sakte liv…

14 kommentarer
    1. Det er kjempegodt å ha tilgang til kollektivtransport. ‘

      Husker der vi bodde før gikk det busser kl.06.00 og kl.06.30, kl.07.00, kl.07.30, kl.08.00, kl.08.30, kl.09.00 og kl.09.00. Så gikk det en buss kl.11.30. Etterpå gikk det ikke buss før kl.13.30. Der var vi helt avhengig av bil for å komme oss noen steder. Måtte legge nesten alle avtaler til tider da bussene gikk.

      Jeg er glad vi bor der vi bor nå, for nå har vi kollektivtransport i alle retninger i byen.

      Ferje og hurtigbåt fra andre siden av Trondheimsfjorden er kjempebra lagt opp slik at de som jobber i Trondheim kan komme seg på jobb i tide.

      Ønsker deg en kjempefin torsdag ❤😊

      Purr, purr, og klem fra Toril og kattene

    2. Dagene går nok like fort selv om fu prøver og holde litt igjen.
      Men det ser ut til at du har fine dager.
      Veldig positivt det som skjer med fergene.

    3. Hos meg haar de omtrent lagt ned bussruter. Kan ikke ta buss grytidlig til byen, for å vandre i timesvis før neste buss går hjem. Vi har ikke tog. Vi får det ikke heller. Hurtigbåt går det, men det koster for mye å ta. Blir bilen, og jeg holder meg til diesel. Lite ladestasjoner for EL bilene. Passer vel best når man bor i byen. Klem

      1. Veldig bra.Dette er en viktig del av norsk sjøfartshistoie. “Bastø Electric” (som den nye ferja heter) er verdens største
        elektriske ferge!

    Legg igjen en kommentar

    Obligatoriske felt er merket med *

    Takk for at du engasjerer deg i denne bloggen.
    Unngå personangrep og sjikane og prøv å holde en hyggelig tone selv om du skulle være uenig med noen.
    Husk at du er juridisk ansvarlig for alt du skriver på nett.

Siste innlegg