Søndagsbaking

 

God ettermiddag/kveld i heimen…

 

Før jeg gikk søndagsturen i dag bakte jeg en kake. Det var en langpannekake med sjokolade og kokos! Jeg fant oppskriften i en bok som jeg kjøpte brukt, ikke De beste julegavene Men i en brukthandel. Det var boka til blogger “Mat på bordet”.  Boka heter – Mat på bordet fra morgen til kveld. Her var det forslag til formiddagsmat, ettermiddagsmat, kveldsmat, godt tilbehør og søte avslutninger. 

 

Det er en oppskrift jeg aldri har vært borti, her skulle det tørre røres og det våte blandes og røres inn etterpå. Altså ingen pisking av egg og sukker, med følge av at det blir en veldig kompakt deig. Vi pisker jo null luft inn i røra! Oppskrift her: sjokoladekake Men enkel å lage, og det var jo poenget hennes også..At det er raskere å lage ting fra bunnen enn å kjøpe halvfabrikata på butikken. Der må det også røres og tilsettes veske…Og fordelen med å lage fra bunnen er jo: Som vi vet…Da vet vi hva som er i maten vi spiser…

 

 Kaka ble god den, og veldig annerledes…Jeg smakte på en bit og litt is, resten gikk i fire deler og ble frosset ned. Så får bli første julebaksten i år! For meg så minnet dette mer om en konfektbit..En liten bit og det var godt..Overhodet ingen kake man forbinder med kvikklunsj-kake. Og heller ingen kake jeg ville servert i en bursdag…Men heller små konfektbiter man nyter – kanskje med det glass portvin til når julefreden senker seg  – sammen med familie og venner… <3  

 

P.S. Oppskriften i boka og på bloggen er ikke helt samkjørte ser jeg. Jeg brukte oppskriften fra boka, så min kake ligner mer på bildet i boka enn på bloggen. Muligens bloggen har gjort noen endringer og tilpasset litt, for det var noe jeg stusset på i boka og måtte gjøre min egen vri også..

 

Alltid spennende med noen nye oppskrifter…tenke annerledes….Lære noe nytt!

 

12 kommentarer
    1. Enig med deg: Bøker er fint å få og kanskje lurt å handle på litt Black Friday-tilbud også?🥰😍
      Herlig sjokoladekake og godt å ha på lur i fryseren.🤩👌🏻

      1. Kjekk denne kaka, men veldig annerledes..Men fyldig, kompakt og masse kokos..
        Bøker er topp, passe på når man ser noe billig og handle litt.
        En riktig fin kveld videre 🙂

      1. Kjekt å ha litt hjemmebakt i fryseren…Man kan jo gi bort også..
        Naboer f.eks som ikke får bakt selv. Ta med et stykke når man går forbi huset og stikke innom med et stykke.

    2. Ja, hvorfor ikke! En slik kake høres ut som deilig godis, syns jeg! Det er jo aldri feil! Jeg baka eplekake til bursdagsfeiringa mi – spiste resten av den idag på skautur, hihi….! Deilig å kose seg litt ekstra! Jeg er glad i å bake, men ikke bare til meg sjøl lissom! Klemmer <3

      1. Veldig moro å bake, men man kan ikke spise så mye av det! Men litt må man jo unne seg og ha litt på lur
        og til jul kommer jeg til å bake en del. Veldig gøy å bake synes jeg. Gir energi..
        Ha med på tur er jo helt topp…Da koser man seg veldig mye…Klemmer…

      1. Takk, ja kjekt å ha litt sånt i fryseren. Dette var en kompakt mektig kake..
        En liten bit og det trengs ikke flere stykker..Som sagt, en konfektkake ville jeg ha kalt denne.
        God, søt og mektig.

    Legg igjen en kommentar

    Obligatoriske felt er merket med *

    Takk for at du engasjerer deg i denne bloggen.
    Unngå personangrep og sjikane og prøv å holde en hyggelig tone selv om du skulle være uenig med noen.
    Husk at du er juridisk ansvarlig for alt du skriver på nett.

Siste innlegg