De beste julegavene

 

God søndag…

 

Boksalget har stupt de senere år – det har det være skrevet om flere steder og man ser det selv også! Før så var det jo kø for å kjøpe bøker før jul! I går var jeg innom to steder, det fantes ikke folk og overhodet ikke kø ved kassene. 

 

Men det å lese bøker er nok blitt litt i endring. Folk leser på nettbrett etc.. Og folk lytter på bøker. Og folk kjøper brukte bøker Jeg bygget min båt i skumringen og låner på bibliotek. Jeg var innom biblioteket i går og der var det faktisk mange folk..En ny bok koster et sted mellom 400.- og 500.- Det er mye penger. Men bøker faller fort i pris, hvis man venter en liten stund. Se bare på bøkene til Mytting, 169.- for de to tidligere bøkene i serien og 479.- for den aller nyeste. Den har “alle” ventet på…Så den selger nok bra selv til den prisen. 

 

Men det leses fortsatt papirbøker. Jeg reiser jo mye med tog og buss og ser at de yngre drar opp den fysiske boka fra bagen og leser! Kanskje de er lei av å sitte å trykke på telefon og se på Tik Tok…? Alt går i bølgedaler..Men jeg må ha bøker i mitt hjem. Mange bøker…Hadde jeg ikke hatt bøker her så hadde jeg følt meg sjelløs… <3 Heftet finner du her: KATALOG NORLI Jeg skal bruke dagen i dag til å shoppe noen julegaver derfra…Fri frakt over 299.-.

 

Kos deg med dagen! 

 

16 kommentarer
      1. Enig, veldig fine gaver. Og hvis man tar seg tid å finne de gode perlene av en bok. Min favorittbutikk i Oslo er den store bokhandelen øverst i Karl Johan, den på flere etasjer. Der kjøper jeg gaver hvert år.

      1. Enig, ja liker også slike bøker, men liker også å lese gode romaner. Når jeg får ånden over meg.
        Leste i grunn veldig mye før, men det går i rykk og napp..Men liker å gå i bokhandel, liker å gå på bibliotek og
        liker å titte i bruktbutikk etter bøker.
        ..
        Men liker veldig godt å bla i kokebøker og strikkebøker og kunstbøker – ja mye forskjellig.
        Det som er så fint med bøker, er at alle kan finne noe. Hyggelig å se at folk bruker biblioteket også.

    1. Jeg liker fysiske bøker. Det å bla i en bok å lese er noe helt annet enn nettbrett. Lydbok er ok når vi skal kjøre langt med bil. Jeg pusher alltid bøker på folk, så det blir noen bøker fra meg under diverse juletrær. Har kjøpt tre allerede.

      1. Du er rå på julegaver. Tre bøker allerede, så gøy. Skal bestille noen herfra jeg.
        Så blir det helt sikkert flere når jeg besøker fysiske bokhandlere…Er så glad i de butikkene.
        Lydbøker orker ikke jeg på grunn av nedsatt hørsel…Så det kan jeg bare glemme…

    2. Bøker er en fin gave selv om den står der bare og samler støv etter noen uker. Det er massevis av gavetips og bøker. Hva som er en god gaver finnes det ikke noe fasitsvar på. Men etter mening er det noe man kan ha glede av hele året f.eks badehåndkle eller en duk. Ikke få kilo med gavetips det kommer i postkassa før jul. Ha en fin dag.

      1. God ettermiddag. Jeg synes det er veldig flotte gaver egentlig. Og man kan jo bare bytte hvis man ikke ønsker den boka, eller
        får flere av samme..Jeg tror det er viktig for hodet og koble av med bøker. Da hviler hodet på en annen måte enn å glo på
        en telefon eller TV..Tror det sundt rett og slett og leve seg i en verden og glemme alt annet..
        Nå leser jeg Herodes Falsk – nye boka der. Han er vel fra samme by som deg?
        Nyt tur – både en og flere..
        P.S. Det var fine tips du kom med der, smarte og supre gaver.

    3. Kjøper gjennom Bokklubben siden jeg er medlem. Hører ikke på bøker, vil helst lese sjøl. Fysisk bok må jeg ha. Har i grunnen altfor mange. De fleste låner, kjøper brukt, eller bytte med leseglade venner. Fine julegaver også om man har kjøpt til nedsatt pris.
      Har vært ute å måkt snø igjen. Friskt luft og trening. Klemsiklem

      1. Lurt det, ja fine gaver synes jeg. Og jeg liker den gode følelsen å åpne en ny bok.
        Spenning…
        Har i grunn alt for mye av alt jeg, både bøker og garn og ting…Men men – så minimalistisk er ikke greia her hos meg..hehe..
        God søndag…kos deg med snø og trim og alt…klemmer min venn….

    4. Jeg leser både en bok i hånden og hører på den som lydbok. Bøker er dyrt så jeg venter gjerne med å kjøpe til den jeg har lyst på kommer i pocket utgave, som er halve prisen. Nå kjører jeg ikke så mye kollektivt lenger å da blir det ikke til at jeg lese like mye som tidligere. Ønsker deg en fin søndag, klem 🤗

      1. Takk og fin søndag i retur..
        Nye bøker er dyre. Så lurt å vente litt, hvis det ikke er noe man må ha i full fart da.
        Eller er på tur og unner seg noe ekstra. Jeg leser en del, men ikke to bøker i uka som jeg gjorde før.
        Det rekker jeg ikke lenger. Liker også å lese kokebøker og strikkebøker..Blar i de og se på tips og
        ideer. Bok blir i stedet for TV for meg, rekker ikke både se TV og lese på sammen kvelden..Så bytter på litt, rekker
        å lese mer i helgen da. Når jeg har mer ro i kroppen..Klems…

    5. Bøker er helt supert, men dyrt😏 jeg har passert 100 leste bøker så langt i år, og om jeg skulle kjøpt de til 400 kr pr stk, så hadde det gått hardt ut over min minste-uføretrygd. Så bibliotek er supert, leser veldig mange på pad’en da, men er veldig ofte innom bruktbutikken og finner som oftest noen bøker som må bli med hjem
      Har faktisk ønsket meg ei bok til jul da. Mener den heter Raushetsplikt, skrevet av en fastlege i Molde. Han skriver så fine epistler om livet, kjærligheten og- fotball 😉

      1. Hei på deg.
        Så koselig bok du ønsker deg. Det var en bok med mange lag. Slike bøker er perler å gi og få.
        Veldig dyrt og man må tenke før man drar kortet..Noen bøker vil man ha i bokhylla hjemme og man kan vente
        et halv år, så blir prisen rimligere.. Du leser jo enormt mye, så det er helt perfekt å låne for deg altså.
        Hvis ikke hadde det nok vært lite til andre ting..Nye bøker koster skjorta..Jeg rekker ikke lese så mye. Før leste jeg et
        par bøker i uka..Men ligger ikke på det antallet nå. Men leser alltid på et par bøker hele tida. Ha en riktig så fin kveld..

    6. Å ja – jeg må lese orntlige bøker…….! Men jeg låner bare på biblioteket nå! Syns det er dyrt å kjøpe! Kanskje blir det noen bøker i gave i år? Sist jeg kjøpte en bok var til prinsessas bursdag – en ho hadde ønska seg! Klemmer <3

      1. Det er å noe med å ha en bok i hånda, det funker best for meg. Så der er vi helt like igjen..
        Dyrt, men man kan kjøpe på tilbud og ønske seg bøker. Liker å ha masse bøker her hjemme også jeg.
        Noen ganger kjøper man seg een pocket og det er jo som et ukeblad i pris. Men litt mer å lese på
        da. Men jeg tar ikke vare på alt av slike bøker. Det må dessverre ryddes litt i et hus, hehe…
        God klem…

    Legg igjen en kommentar

    Obligatoriske felt er merket med *

    Takk for at du engasjerer deg i denne bloggen.
    Unngå personangrep og sjikane og prøv å holde en hyggelig tone selv om du skulle være uenig med noen.
    Husk at du er juridisk ansvarlig for alt du skriver på nett.

Siste innlegg