Oppskriften på lykke

 

God lørdag…

 

Akkurat, finne lykken er det mange som leter etter. Men er det noen oppskrift? Tja… Jeg har også hatt et prosjekt om lykken er: Lykken er: resten av et skolebrød (32)  – etter det jeg kan se så har jeg kommet til 32. Hadde et mål om å komme til 100, men av forskjellige grunner så vet jeg ikke om jeg kommer i mål eller om jeg fortsetter med prosjektet mitt!

 

Men her om dagen kom KLP-magasinet i postkassa og der var det en “lykkeforsker” som skrev om oppskriften på lykke! Hun kalte det “Fem om dagen”

1. Lær nye ting.  Gjøre noe nytt, lære seg noe nytt egentlig…

2. Vær fysisk aktiv. Hun nevner trening. 

3. Vær oppmerksom til stede. Her blir det nevnt – Her og nå. Dere vet at jeg er fan av regel nr. 3. Leve i nuet, kjenne på de små ting og ikke tenke på hva du skal i morgen eller etter det. Men rett og slett føle hvordan du har det og bli oppmerksom på den lille blomsten i veikanten kanskje… Den varme svarte kaffen du drikker og ikke gjøre så mange ting om gangen. Gjøre en ting og nyte det. Alle har vel spist en is og surfet på mobilen eller pratet i telefonen eller vært opptatt med noe annet og egentlig ikke hatt fokus på isen i det hele tatt.  Spist den på vei ut av butikken til bilen..Man glemte hele isen i alt annet, og fikk bare masse kalorier innabords..  ❤️uten egentlig å nyte isen!

 

4. Gi og gjør gode gjerninger. 

 

5. Ha nære relasjoner. 

 

Jeg er enig om at disse punktene som blir nevnt er et godt mål! Men alle 5 punktene om dagen er kanskje litt vanskelig å få til. Du skal både hjelpe naboen, være med venner, nyte øyeblikket, trene og til og med lære deg noe nytt på en og samme dag! Høres litt hektisk ut… 5 i uka kanskje er greit for meg! 

Men nå kommer min konklusjon: Lykken kan finnes der ute et sted. Men for å finne lykken må man være oppe på en vanlig etasje mener jeg. Er man i kjelleren kan man ikke finne lykken med disse punktene. Dette ble det ikke skrevet om i det hele tatt. Slik om er man i dyp krise økonomisk, så finner man ikke lykken ved å hjelpe naboen eller lære seg noe nytt den dagen. Først når man får stable økonomen på beina så kan man se fremover og klatre opp fra kjelleren. Eller, er man i en livskrise og/eller skilsmisse så man bare jobbe seg ut av denne før man finner lykken videre. Da er ganske tiden større enn lykken! Ta tiden til hjelp. Alle som gjennomført et brudd med en partner vet at da er lykken ganske langt unna….Eller om man har andre store problemer eller er syk, fysisk eller psykisk. Så jeg konkluderer igjen at for å finne lykken må man først stå på en jevn platting og ikke i kjelleren eller på trappa opp av kjelleren… Da blir man ikke lykkelig av å leve i nuet akkurat – det er det man ikke vil der og da! 

 

LYKKEN ER: 

20 kommentarer
      1. Det må være små glimt.
        Jeg har selv vært i dype kriser og følte meg ikke lykkelig med disse 5 punktene. Men poenget er. Det burde vært nevnt.. For det er ikke bare å hente disse 5 punktene om dagen så finner du lykken der ute.

    1. Helt klart en fordel om man er i balanse i kroppen og i forhold til økonomi, men lykken kan være så liten. Og noen ganger kortvarig og likevel gi mening. Jeg likte punkt 3, om å være oppmerksomt tilstede. Fine eksempler på hvor viktig det er å gjøre én ting om gangen og være oppmerksomt tilstede. 😊

      1. Økonomi er viktig. Ligge våken natt etter natt og vite at det er 3 uker til lønning blir man ikke lykkelig av.
        Det kan jeg alt om! Men kortvarig lykke som en badetur, tur i skogen, en sjokolade og sånn – den lykken finner jeg mange tilfeller av <3

    2. Man er avhengig av at noen ting er på plass for å kjenne på lykken ja .. Men som deg finner jeg lykken i små fine ting..her og nå 🙂 Også vet man med åra at di færreste er “helt”lykkelige ,men viktig å ha noe en kan glede seg over..hva det er kommer jo ann på hva man liker… 🙂 Klem og god helg videre <3 Ps : Aldeles nydelig bilde <3

      1. Vi tenker likt, finne glede i de små ting! Jeg sitter jo ikke sånn superlykkelig her hjemme nå man er hørselshemmet og kanskje sliter med økonomien også! Gjør ikke det nå, men har ikke vært noen dans på roser i mitt liv..Så da gleder meg masse med en kaffekopp i sola, en badetur, en god is som jeg nyter og alle turene mine i skog og mark. Da finner man jo den korte deilige lykken! God klem videre…<3

        Tusen takk, det var en slik morgen jeg følte lykke av å se et slikt motiv!

      1. Tusen takk, ja – lykke deles opp i små doser og en ekstrem lykkefølelse som varer lenge!
        Det er forskjell fra menneske til menneske.
        Og hele poenget mitt er jo at det kan ikke bare måles i disse 5 punktene. Det gir ikke hele bildet.
        Mangla litt dybde i denne artikkelen synes jeg. Klem..

      1. 5 om dagen var i det meste laget synes jeg. Så mye må kanskje til for å finne denne dype lykken som varmer lenge og vel! Hos meg finner jeg korte lykkestunder ved å leve her og nå………<3

    3. Helt sant det! Ikke alltid en er klar for LYKKEN! Men lykke kan være så individuelt – akurat nå er jeg lykkelig over å sitte helt stille og nye lørdagskvelden – etter en lang dag på julemesse med prinsessa! Jeg er en person som elsker å kose meg – og jeg gjør det virkelig nå – oftest helt aleine – det er LYKKE! Klem <3

      1. Lykke! Et lite ord som rommer et helt hav i grunn.
        Men høres helt herlig ut at du finner lykken og koser deg! Herlig…<3
        En hektisk dag for dere! Var på julemesse i Kråkerøy menighetshus i dag jeg.
        Gikk tur og gikk innom i løpet av turen. Men hadde jo ingen penger med meg! Det var masse gamle mennesker
        der og betale på vipps fantes det vel ikke mulighet for….Men uansett ble det for mye støy for meg, ble uvel.
        Klem…

      1. Tusen takk, lykke er så mangt. Og sikkert forskjellig fra menneske til menneske.
        Og kortvarig og langvarig. Et stort tema dette! Klem og fin kveld videre til deg og dine.

    Legg igjen en kommentar

    Obligatoriske felt er merket med *

    Takk for at du engasjerer deg i denne bloggen.
    Unngå personangrep og sjikane og prøv å holde en hyggelig tone selv om du skulle være uenig med noen.
    Husk at du er juridisk ansvarlig for alt du skriver på nett.

Siste innlegg