Nellik #tips

Noen hater og noen elsker dem. Jeg har blitt mer og mer glad i disse blomstene. De står såååååå lenge i vasen.

De her har jeg hatt i 10 dager og er så skjønne. Veldig billige også. Veldig fine  og staslige blomster. Egentlig kunne jeg hatt disse i to vaser. Og det er bare en bukett.

Trikset til min tante var sitronbrus i vasen. Nå har jeg ikke mye brus her i huset lenger.

Min mamma sverger til en teskje sukker. Og det har jeg brukt her. Vann i vasen + 1 teskje sukker. Altså sukkervann.

Og lurer du på om du skal bruke varmt eller kaldt vann?

Kaldt vann til tynne stilker. Slik som markblomster.

Varmt vann til tykke stilker. Og roser koker jeg alltid 10 – 15 sekunder i en kjele. Kok opp vannet. Hold stilkene nedi og sett i vase. Rosene åpner seg og blir ikke brune….Rekker du ikke det så må du alltid snitte stilkene i hvertfall…Min bestefar var gartner. Lærte masse av ham jeg…❤️🌷

#nellik #tips #blogg

13 kommentarer
    1. Krysantemum knuste vi nederste del av stilkene på. Tulipaner lå godt innpakket på kjøla uten vann. Etterhvert som de skulle selges, ble stilkene kuttet litt av nederst, buketten satt i vann med papiret rundt for at stilkene skulle holde seg rette, for blomstene var rimelig slafsete uten vann. Tatt inn i butikken når tulipanene var blitt stive og fine.
      Jada, vi kokte rosestilkene. Stemmer, det ☺️.

      Gamle minner..jeg jobbet en kort periode i blomsterbutikk da jeg var ung. Det er lenge siden, det.

      1. Helt riktig. Husker også bestefar knuste stilkene. Papiret må være rundt tulipaner en stund. Hvis ikke brekker dem. Herlig ikke sant. Jeg koker fortsatt roser.. Først snitter og så koker… Og fjerner tagger hvis det ikke er gjort på butikken… Mye å lære… Folk klager på blomstene… Står så lite… Gå i seg selv litt 🌷😀

      1. Bare tull at nelliker er begravelsesblomster. Du ser nesten aldri en nellik i begravelser. Kanskje for mange år siden da det ikke var så mye å velge i. Selv syns jeg det er nydelige blomster, har akkurat vært å kjøpt røde og hvite, og de har jeg i opptil 2-3 uker.

    2. Synes Nelliker er kjempefint ! Liker å variere litt i vasen jeg.. Det tipset med sitronbrus hadde jeg glemt, men husker særlig mormor brukte det og hadde di flotteste nelliker i lang tid 🙂 Sukker og vann har man jo alltid i hus…så skal huske det tipset <3

      1. Ikke sant.. Litt sukker gjør susen 😀 sitronbrus er det lenge siden jeg handlet inn… Søtt..
        Koselig med litt variasjon. Tatt inn gåsunger og blåbærlyng også jeg 😀🌷

    3. Vi snittet alltid før, nå er det ikke så lett å få gjort når vi kjøper til mamma. Fordi det er ikke de beste forholdene for kutting og snitting på sykehjemmet. Jeg kjøper roser hver helg i stedet for 🙂 Hun elsker roser 🙂

    4. Jeg vil ikke påstå at jeg hater dem, men de er ikke ynglingsboomstene mine. Min mamma brukte også sitronbrus på slike blomster, men det går sikkert med sukkervann også 😊

      1. Ja.. Jeg likte dem ikke før jeg heller.. Men nå er de mine favoritter.. Blir lei tulipaner og roser.. Blir for mye.. Europris har salg støtt på. roser. Men er lei dem.
        Sukkervann er supert. Sitronbrus finnes ikke her hos meg.. Men kjøper på sommeren og blander i rødvin og har i isbiter og sitron.. Leskende drikk på veranda.

    Legg igjen en kommentar

    Obligatoriske felt er merket med *

    Takk for at du engasjerer deg i denne bloggen.
    Unngå personangrep og sjikane og prøv å holde en hyggelig tone selv om du skulle være uenig med noen.
    Husk at du er juridisk ansvarlig for alt du skriver på nett.

Siste innlegg