Mystikk rundt det med klær på sykehjemmet!

Bildet over her er fra et annet sykehjem – ikke der mamma er!

 

Det er mandag!

 

Jeg er jo så lei av vask av klær Det går mot vår her i Fredrikstad og bæring frem og tilbake til sykehjemmet! Men for hver dag som går så blir det enklere..Jeg har kjøpt lapper til å sy på klær, penn, og også lapper til å stryke på! Jeg skal lage et eget innlegg om det senere..For det kan være nyttige tips for andre å få med seg!

 

Hver gang jeg har hatt med klær hjem til vask nå så har jeg etter vask og stryking av klær, sydd på lapper for hånd! Så det hjelper på i haugen av klær nå..Endelig. Nå skal altså sykehjemmet vaske det meste av klær! Men jeg har med undring sett og lagt merk til noe rart….Når har jeg besøkt mamma, fredag, lørdag, og søndag de siste dagene..Og sett hvilke klær hun hadde på seg!

 

Men hva skjer? De bytter fremdeles på klær har dag, men nå bretter de dem og tilbake i skapet! Slik at det ikke blir noe vask av stor grad..Rart…Når jeg vasket: 3 – 4 ganger per. uke..så var det hauger med klær til vask..Dere vet sånn kosedress, med to deler..fyller opp! Ny dress hver dag, og singlet og strømper og gjerne en jakke utenpå dressen også..Rett i vaska..Når jeg kom på sykehjemmet tok jeg alt av tøy og fylte opp bagger og rett i vaska her hjemme..Jeg kunne ikke legge tilbake noe i skapet! Jeg vet jo ikke hva som er sølt på klærne..Mamma er ikke renslig  – så det er sagt! Så kan være det meste av alt på slike klær og da står ikke jeg med hodet i skittentøyskurven og sorterer…Men rett i maskin her hjemme og på med gummihansker…for det er jo litt griseri..Men nå altså…Andre rutiner…Nå blir det plutselig lite vask!!!

 

Vel, det skjønte jeg ikke helt….Litt rart ikke sant??? Er det en måte å spare på i Fredrikstad kommune? For vi betaler sikkert en fast pris uansett mengden av klær…Mindre klær, mindre jobb = besparelse…😇 penger tjent…Jaja……….

18 kommentarer
    1. Jeg er sikker på at dere betaler det samme uavhengig av mengde tøy som vaskes. Så det var en interessant observasjon.
      Da moren min bodde på sykehjem så jeg gjerne forskjell på hvem som hadde hjulpet henne å kle på seg om morgenen. Noen tok liksom bare det “som lå øverst i haugen”. Farger og klær passet liksom ikke sammen, hvis du skjønner hva jeg mener. Andre ganger var hun normalt pent antrukket.
      Noen spurte og Mamma hva hun ville ha på seg. Det likte jeg. Trillet henne i rullestolen bort til klesskapet og lot henne velge antrekk. (Gjerne unge, ufaglærte jenter som var flinke til det. )

      1. Ikke sant, jeg også synes det var interessant og ville følge litt ekstra med!
        Kanskje det er litt ostehøvel-besparelse dette også…ei kroner her og Der vet du..og enkelt å bruke de som har liten stemme.
        Ja, noen ganger ser hun ikke ut, andre ganger litt mer ton i ton..skjønner hva du mener..
        Koselig at din mamma fikk velge selv…Godt å lese!
        Ja, yngre mennesker har litt mer tålmodighet med de eldre også synes jeg..De har bedre tid på en måte..Mye man har sett på den tiden
        jeg har vært på besøk!

    2. Er det ikke rart? Sånn er det sikkert mye av. Og det vi så, var at mamma kunne ha på seg klær som ikke var hennes, og hennes klær forsvant..også med merkelapper på 😉 Menneskelig å gjøre feil, men ikke så ofte kanskje 🙂
      God mandag! Klem <3

      1. Takk, ikke sant..Mye man kan undres over og de eldre bytter og stjeler fra hverandre..
        Ikke bra..Mamma har mistet både en fin klokke og en vakker ring..
        Det med klesvask synes jeg var snålt! Klemmer 🙂

    3. Det er ikke så greit for pårørende å se at det er dårlig stelt på sykehjemmet. Jeg gruer meg litt til å bli gammel og å være hjelpeløs.

    4. Høres merkelig ut. Du får spørre på sykehjemmet. Jeg opplevde at min far fikk nye klær. Det var visst oppvisning på sykehjemmet og etterpå fikk man handle klær. Kan si at det ikke akkurat var billig. Da han gikk bort fant vi ikke gifteringen. Vet ikke hva som hadde skjedd. Ble en gang oppringt i fra banken om at avd.leder ville ta ut penger fra hans konto. Hun fikk de ikke ut. Han hadde verge og ingen av oss hadde gitt tillatelse. Nå skal jo eldre bo lengst mulig hjemme. Sånn er det blitt. Klem til deg og ha en fin uke.

      1. Det er veldig mye rart som skjer overalt synes jeg – mange historier og skjebner.
        Mamma har mistet en vakker ring og klokke, borte vekk.. Den var drøy Eva? Ta ut penger og greier..Hmm…
        Man kan undres om hvorfor dørene ikke blir låst. De eldre stjeler også fra hverandre..
        De er jo surrete og skjønner ikke sånt. Men at det plutselig slurves med klesvask når dem skal ta det, synes jeg
        var snålt..Går snart i ring der nede jeg <3 frem og tilbake…God klem herfra..

    5. Nå skal jeg vokte meg vel for å begynne å belære andre innen husarbeid.. *hehe* Men jeg kommer allikevel ikke utenom at dersom klær ikke ansees nødvendig å vaskes etter en dags bruk, fremstår det unektelig mer logisk å bruke de den påfølgende dagen kontra det å ha et salig virrvarr av rent og halvmøkkete i skapet! 😛 🙂

      1. Ja, klær er ikke så lett..Kontorklær som jeg bruker, lufter jeg litt og henger inn i skapet.
        Som bluser og jakker..
        Men sånne hverdagsklær bruker jeg neste dag også og kanskje neste og etter hvert i vaska..
        Putter ikke det inn i skapet igjen..Blir bare surr..Så helt enig med deg Gry! 🙂

    6. Hmm – en må tydeligvis følge med hele tida! Noe merkelig må det jo være……! Tenker de gjør det enklest mulig, ja – penger spart osv………! Sånn skal det jo faktisk IKKE være! Du får ta en prat med noen! God klem <3

      1. Takk, skal ikke være lett….Jeg titter innom og følger med..
        Så dem vet jeg er der…De kan lure mamma, men ikke meg <3 klemmer..

    7. Tar man en prat med noen så blir man ofte mer irritert. Sjeldent vettuge svar å få. Jeg skal ikke på sykehjem, har jobbet der selv 🐰

      1. Nei, ikke enkelt dette…Jeg går heller sånn i smug og følger med jeg…
        Får med meg mye da! Og vask av klær er jo helt nytt, så jeg vil ikke være så dominerende der.

    8. da min far bodde på heim ble klærne hans merket ,vi kjøpte mange nye fine kosebukser ,men hver gang vi kom på besøk hadde han på seg utslitte nuppete bukser og det var ikke hans bukser,så jeg tenker dei bare tok noe vilkårlig på dem etter vask uten å sortere etter eigere av klær ,det var veldig rart ,kanskje det er vanlig att dei roter på heimane rundt omkring

      1. Rare greier altså…Særlig når klær er merket så er de merket og bør man ikke rote med det.
        Ja, det skjer ting på sykehjemmene bortover som man ikke skjønner. Trist når man føler man kjøper og ordner klær
        og ser sine foreldre med noe som er slitt og som ikke er dems..Skal ikke være slik!

    9. Ja, det var rart at de legger brukte klær i skapet. Jeg bruker de samme klærne i flere dager eller bytter på litt, men de jeg har brukt ligger framme. Da vet jeg ihvertfall at det bare er rene klær i skapet. På sykehjemmet der svigermor bodde, kom det ofte noen innom og solgte klær, og det var også en uting. Vi kjøpte jo klær til henne, så hun hadde egentlig ikke behov. De som kom innom var veldig dyre + at svigermor ikke var helt klar og kunne vurdere slikt selv. Synes de som jobbet der kunne ha tenkt på det, men vi sa tilslutt ifra.

      1. Mye man kan undre seg over på et sykehjem. Selge klær er jo spesielt..Særlig salg der det er demente.
        Men de har vel ikke penger på seg. Snålt..De ansatte burde stoppet dette.
        Jeg også har en “haug” klær som jeg bruker og de bruker jeg til de skal vaskes..legger ikke de i skapet før
        det har blitt tatt en vask…Blir jo bare surr..Og at de plutselig var så nøye på det nå? Jeg undres over dette…

    Legg igjen en kommentar

    Obligatoriske felt er merket med *

    Takk for at du engasjerer deg i denne bloggen.
    Unngå personangrep og sjikane og prøv å holde en hyggelig tone selv om du skulle være uenig med noen.
    Husk at du er juridisk ansvarlig for alt du skriver på nett.

Siste innlegg