kurere gruff

 

God ettermiddag. Det er fortsatt ikke plussgrader her, men det kommer – gleder meg!

 

Vi sliter alle med litt gruff til tider, det kan være seg her eller der! Da må man finne midler som gjør dagen litt bedre. Januar er ingen god måned for enslige, det er et hav av regninger! Og regningene blir jo ikke halvert hvis man bare er en person, kommunale avgifter er denne måneden på 4500.- Det er for et kvartal da, men skal betales i januar. Dette hadde ikke vært på 9.000 om det hadde vært flere i husholdningen. 1 pris om det er person eller 8. Merkelig spør du meg..Strømmen har jeg ikke fått enda, men blir stor – det er jeg helt sikker på for det har vært kaldt! Har ca. 19 – 20 grader her inne og under det kan jeg ikke gå. Jeg fyrer jo litt med ved også, men er  jo en del utenfor huset. Så blir jo å varme opp huset med strøm! Dusje må man og det har vært folk i huset her i jula og vi har laget mat og vasket tøy!

 

Det blir gruff med høye regninger og gruff med andre ting som jeg ikke har kontrollen på! En måte å kurere gruff på er å komme seg ut av huset og gjøre noe hyggelig! Drikke kaffe f.eks..

 

 

Andre ting som kurerer gruff er å komme seg ut på tur! I disse dager da det er håpløst å gå i skogen så blir det å gå frem og tilbake til Fredrikstad og frem og tilbake på jobben! Det er fine turer som gjør bra ting med livet mitt! Det er masse å se på og oppleve og er man heldig så ser man fint lys på veien! 

 

 

Når det er litt grått og trist vær og lyset kommer slik blir jeg veldig glad! Da er lissom dagens gruff forsvunnet! Jeg tror det er viktig å komme seg ut av huset og se natur og/eller andre mennesker. Jeg liker ikke januar og har aldri likt denne måneden og gjør det ikke nå heller, men kan finne lyspunkter som gjør dagen min veldig mye bedre!

 

Men jeg savner sykt å være på tur, hadde det vært normale tider nå så hadde jeg nok sittet på en buss eller et tog til et sted..Oslo, Vestfold, Halden –  samme det bare jeg er på tur! Det koster ikke skjorta, reise med buss er veldig billig! Bussbillett herfra meg til Moss koster bare kr. 35.-, det er rimelig! Da er man plutselig et helt annet sted og får helt andre inntrykk og opplevelser! Liker det godt..Det gjør noe med meg.

 

 

Men vi kan ikke ta det som en selvfølge i disse tider hvor pesten råder…Men se over her da, må vel være årets skriveleif i VG! Skulle tro man kunne såpass, når man var journalist i VG. Tall er viktig, se forrige innlegg her: Tallet 539 Det kan også kurere gruff. Det å blogge, det å være opptatt med noe, sysselsette seg selv på en måte! Minske ensomheten som alle kan oppleve til tider…. ❤️

 

 

Gikk forbi et drivhus – det så innmari koselig ut. Inne blomstret det og det virket lunt og varmt! 

 

Dere, vi får hjelpe hverandre med å kurere GRUFF

 

 

26 kommentarer
    1. Kaffe er kos og det så stemningsfullt ut også 🙂 Kjente at det var litt mildere her i dag.. ikke så glad i kulda så det er positivt syns jeg ! Flotte bilder fra tur og artig med det drivhuset.. nåærmer seg (sakte)vår og blomster nå.. Jeg er ikke god på rettskriving.. men hadde ikke delt ordet sånn.. det var litt spessielt… Fin kveld til deg <3

      1. Tusen takk, deilig å komme seg ut ja. Selv om det er grått om dagen. Håper på varmere dager utover.
        Synes det er helt ok med 10 + jeg. Liker det.
        Drivhuset var utrolig fint, fikk så lyst til sette meg der inne og bare finne roen! God kveld videre..

    2. desverre er det dyrt å være alene ,for som du sier er utgiftene like dyre uansett om en er enslig eller en hel familie .
      Du får invitere ei venninne på besøk ,jeg inviterte 4 i dag og 3 stk kom det var koselig

      1. Koselig å invitere noen folk da, det gir lys i den kjedelige måneden.
        Bra det kom 3 av 4 da, koselig.
        Ja, det er dyrt å bo alene! Men sånn ble livet mitt!

    3. Viktig å kurere gruff med både kaffi og turer! Mye styr i januar og utover nå – mye tenking på penger, regninger osv osv………..! Lekre bilder her forresten! God klem kommer her <3

      1. Mye å tenke på helt klart og regninger er ikke noe man kan putte i en skuff.
        Går greit nå, men før visste jeg nesten ikke hvordan jeg skulle greie meg i januar,
        måtte låne penger av ungene.. tøft å være alene, folk skjønner ikke helt det!
        Klem…

          1. ❤️Ja og vi overlevde det å…Og yngste sønn ble siviløkonom og det tror
            jeg han fikk sansen for da vi snakket økonomi her hjemme.

    4. Ja, det er kjempeviktig å finne noe å kurere gruff med. 😊Som du skriver: Det trenger ikke være så STORE ting. Jeg liker januar bedre enn november, men begge månedene er litt tunge.

      1. Små ting piffer opp også. Likte veldig dårlig november før jeg, men nå har den blitt julemåned for meg.
        Altså bruker den måneden til å lage julegaver og kjøpe julegaver og begynner å pynte i slutten måneden.
        Den har blitt mye bedre for meg. Rett og slett en hyggelig måned.
        Januar har jeg aldri likt, veldig mye regninger og vært sinnsykt mye å gjøre på jobben tidligere med
        årsoppgjøret! Men janaur er og blir kjedelig.

    5. Er ikke noe glad i januar jeg heller.
      Og den strømregninga vi fikk vil jeg helst lukke øynene for.
      Takknemlig for at vi er to til å betale.
      I morgen må vi en tur ut av huset. Manglet litt på butikken.
      Og idag er jeg fornøyd med at jeg har greid og sette på en vaskemaskin og at jeg fikk pakket ned pynten fra juletreet. Min datter var her i går og hjalp meg med å få rydda av treet og få det ut.

      1. Hei på deg, så bra du får hjelp. Ikke bare bare når mannen har sine problemer og du dine.
        Det blir litt Kai sjuk og Jan dårlig! 🙂 En kollega av meg sa alltid det om henne og meg.
        Hun hadde leddgikt og jeg hørselproblemer. Men sammen hjalp vi hverandre ❤️
        Klem og fin kveld videre.

    6. Joda, litt gruff har vi vel alle sammen..og da er det superviktig å finne noe som kan kurere den for oss =) Her er det faktisk mildvær i dag – et stort hopp fra de nærmere -15 som har vært en periode nå. Er heller ikke særlig glad i januar, men nå er i alle fall mørketida over her, og jeg kan begynne å jakte på sola bare det blir klarvær igjen 😉

      1. Vi må jobbe litt ekstra med oss selv denne tiden. Særlig vi som ikke liker januar av
        forskjellige grunner. Og det er lite lys og det gjør oss litt mørkere innvendig.
        Vi håper og tror at februar blir lys og fin og at vi finner litt ekstra energi da!
        God klem..

    7. I dag sørget min første kaffekopp å kurere gruff for meg, med å sparke i gang inventaret i kroppen. Å plutselig rullet øyelokkene opp og energien kom tilbake, og jeg var klar for en ny arbeidsuke 😉 Nei regningene blir nok ikke halvert bare for at man er en. Jeg fikk min strømregning på fredagen, og den var på 3.091,53 å da var det trukket vekk litt i overkant av 1.500,- i kompensasjon. I dag har varmegradene kommet til Oslo, og det drypper friskt fra taket så nå er nok å hente fram broddene snart når man skal ut å gå. Ha en fin tirsdag 🥰

      1. God ettermiddag/kveld ja, kaffe kurerer gruff. I hvetfall et par kopper på morgenen.
        Etter det så har det ikke samme effekt. Jeg har ikke fått strømmen enda, men gleder meg ikke.
        Men jeg har ikke sløset, men det har vært jul og litt mer folk og styr.
        Nå er det regn og varmegrader og holke så det rekker her altså…Helt håpløst.
        Nyttet ikke gå hjem fra jobben i dag, tok buss! Fin kveld videre…Klem 🥰

    8. Du har SÅ rett med det å være enslig nå.. Takk for påminnelsen til tur. Kanskje jeg skal prøve å prioritere en tur idag .. Og jeg må også få meg en kaffe. Ha en fin dag!

      1. God ettermiddag til deg, en tur kan hjelpe litt. Slik at man blir litt sporet av med diverse tanker.
        Ja, en i en husholdning er dyrt!
        Fin kveld videre…

    Legg igjen en kommentar

    Obligatoriske felt er merket med *

    Takk for at du engasjerer deg i denne bloggen.
    Unngå personangrep og sjikane og prøv å holde en hyggelig tone selv om du skulle være uenig med noen.
    Husk at du er juridisk ansvarlig for alt du skriver på nett.

Siste innlegg