Kranene på Værste …(FMV)

Hei igjen. Jeg har spist middag. Rota i fryser og fant deilig medisterpølse. Så det var god middag i dag. Kjøpte inn til jul. Men ble ikke spist opp alt jeg kjøpte…sånn er det jo..Men da slipper jeg å handle middag om dagen!

Elsker disse gamle kranene fra FMV. Det er jo historisk symbolikk for FMVs og skipsindustriens betydning for Fredrikstad samfunnet.

Det er tilsammen 4 kraner det er snakk om. Bevare disse og lage  et industrimuseum. Nå er det Jotne Eiendom som eier disse kranene. Det er ikke Jotne det står på. Men mange skal vel mene noe og tida går.

Jeg synes de er magisk vakre. Men så elsker jeg industri da. De ligger slik at når man er på Fredrikstad stadion som ligger på Kråkerøy. Og kampen spilles sent og disse kranene lyser i front av en vakker solnedgang. Ja, det er magi. Ingen solnedgang her da. Jeg tok disse bildene på søndag. Blå himmel er også fint.

Jeg håper en gang i fremtiden det blir et industrimuseum her på Kråkerøy.

Likte du kranene? Noen elsker dem og noen hater dem. Jeg er stor fan. Men de kan ikke stå slik. Da blir det til slutt skrot!

#kraner #værste #blogg #kråkerøy

8 kommentarer
    1. Flotte symboler om en svunnen tid. Vi hadde jo flere kraner her på skipsverftet, men de ble tatt ned. Det største verftet er jo blitt “Slipen Scene” som jeg har skrevet om. Skal dit på en dugnad i mårra. 🙂 Håper de finner måter å bevare miljøet der hos deg. Det kan jo være at sikkerheten er et aspekt uten at jeg vet det 😀 Lykke til med ditt engasjement

      1. Det håper jeg virkelig. Tusen takk.. Vet ikke hvor det stopper jeg. Men trenger handling. Ting tar litt tid her i byen
        noen ganger.. Og det er kanskje mer penger i leiligheter og kjøpesenter.

    2. Ja det var flotte bilder! men jeg kan ikke si jeg syns noe særlig om sånne kraner…aldri tenkt på at de er flotte engang…hihihi…De ødelegger for naturen syns jeg da..men…godt vi alle er ulike…Men tror du er den første jeg har hørt liker store høye kraner…Men om de blir satt i en sammenheng..så er det jo noe historisk selvfølgelig…

      1. Tusen takk.. Bildene likte du asså. Men ikke kran. De fleste er som deg. Men jeg har alltid elsket disse kranene.. Og et museum måtte bli flott synes jeg.

    3. Goddagen 🙂
      Medisterpølse er digg! Medisterkaker også. Ikke så ofte jeg spiser det, men da vil jeg gjerne ha det med surkål og pottit 😀
      Hm.. må innrømme jeg ikke er noen kranfan, ikke noe industriaktig, men jeg håper du får ønsket ditt oppfylt med museum 🙂

    Legg igjen en kommentar

    Obligatoriske felt er merket med *

    Takk for at du engasjerer deg i denne bloggen.
    Unngå personangrep og sjikane og prøv å holde en hyggelig tone selv om du skulle være uenig med noen.
    Husk at du er juridisk ansvarlig for alt du skriver på nett.

Siste innlegg