Klutestrikk

 

Klutestrikk hører med til sommeren for Solliv! 

 

Nå lager jeg kluter til å ha på badet! I garnet Paris fra Drops. Jeg bruker pinne 5 mm, men det går sikkert fint med 5,5 eller 4,5 også..Ta det du har! 

 

Jeg legger opp 38 masker. Strikker fire omganger med riller! Altså alle omgangene strikkes rett! Så i omgang fem så strikker jeg slik: 4 rett (som blir en kant) Så 3 rett, 3 vrang (30 masker) så 4 masker rett. Snu arbeidet. Strikk igjen 4 rett og så rett over rett, 3 masker og vrang over vrang etc. Siste 4 maskene rett. Slik gjør du i 6 omganger.  På 7. omgang fra rillene strikker du fortsatt 4 rett, så omvendt..Har du 3 rette masker foran deg så strikk 3 vrange, så 3 rett etc. Avslutter med 4 rett. Når du har fått 10 ruter oppover så strikker 4 omganger med rett. Riller. På den fjerde omgangen feller du av! Vipps så har du en deilig klut til badet! Da får du også en flott kant rundt hele kluten. Kant med riller på siden, og kant oppe og nede! Fest trådene pent etterpå..To tråder å feste til hver klut. Ta nålen opp og ned i rillekanten noen ganger og klipp av tråden!

 

Neste gang jeg skal sette på en maskin med håndklær så hiver jeg klutene i maskinen, slik at garnet setter seg…Så er de klare til kropssvasken…KLUTENE 💚💜

 

 

Se her også Stressfri sone  

 

18 kommentarer
      1. Takk..Så bra at det rosa håndkle holder susen..Det er strikket i garnet Paris det også…
        Ja, synes slike hjemmelagde enkle ting til huset er kjekt! Og at det blir brukt.
        Jeg hører at folk forteller at de bruker klutene de får også! Så jeg tenker, det enkle er ofte det beste.

    1. Veldig gøy å strikke kluter og håndklær. Det har jeg gjort også før. Har liksom sluttet med strikking og hekling, pga hendene som ikke liker det. Men savner det litt da. Gøy :.-)

      1. Husker du koset deg veldig med slikt arbeide. Kanskje du kan strikke litt i ferien. Man kobler av vet du og er opptatt med noe. Ganske viktig.

          1. Du får ta det pent! Moro å ha litt å sysle med når man har fri også…
            Når du sitter ned for kvelden eller på morgenen – da er det koselig synes jeg.

    2. Fine kluter som “tar litt” når det er sånt mønster Paris er godt å strikke av og sånn passe tykt. Jeg liker bedre å strikke av bomull enn ull om sommeren.

      1. Takk, ja godt garn til slike kluter og til håndklær.. Og fint å ha i henda på sommeren..Nei, ull orker jeg ikke strikke med nå.
        Nå må det være enkle og myke ting. Og masse farger og ha litt å ha i boden til gaver og sånt. Passe på å shoppe litt garn når det er billig også. Drops har mye tilbud på bomullsgarn.

    3. Flotte kluter – det mønsteret liker jeg også godt å strikke! Og her har du jo tatt utfordringa med hjemmelaga også – tipp topp tommelen opp, vennen – klemmer <3

      1. Kluter er kjekt å ha, til mye forskjellig.
        ..
        Det gjorde jeg…Men uten å planlegge egentlig. For jeg ville bare følge opp innlegget fra i morges. Klemmer til deg.

    4. Det er fint det du lager – flink du. Gull på 5000 meter i EM smaker godt men det blir mye sport utover i sommer. Man blir lei det meste av det. Dagen ble fin, turen til Hokksund ble utsatt men en tur til Oslo ble det. Vakker sang utført av Oda og Stina. Det regna og blåste kraftig innimellom men jeg håper det gir seg snart. Sommeren er lang og været skifter fort. Nå venter drømmeland. Ha en fin kveld.

      1. Takk og god formiddag… Det ble gull og morsomt å se på løpet! Stålkontroll på dette!
        Moro at du fikk tur til Oslo da, litt av et vær. Skikkelig høst nesten. Men du hadde det fint med vakker
        sang skjønner jeg. Håper du fikk sovet bra, man blir sliten av å være på tur!
        Ha en flott søndag!

    5. De der skal jeg ærlig innrømme er så fine at jeg ville slitt noe veldig med å bruke de til å fjerne skitt med, for å si det sånn. Jeg kunne strukket meg til grytekluter, men der tenker jeg nok grensen min ville vært nådd også *hehe*

      1. Hehe, hele poenget er at slikt skal brukes og brukes – til det er klar for arkivering.
        Folk som legger klutene fra meg i en skuff, de får ikke flere! Bruke på badet, på kjøkkenet, i bilen, til
        rengjøring..Da er jeg fornøyd!

    6. Der minnet du meg på at jeg har en klut som jeg må bli ferdig med 🙈 Det er perfekt å stikke kluter om sommeren, for man orker ikke store tunge prosjekter da. Ha en fortsatt fin søndag, klem 🤗

      1. Helt topp med kluter og det er jo så gøy å fly rundt i garnbutikker og titte etter billig bomullsgarn..
        Så jeg satser på kluter på sommeren..Fint å ha i veska, ikke tungt og krever ikke så dyp konsentrasjon..
        Nyt dagen! Klems…🌸

    Legg igjen en kommentar

    Obligatoriske felt er merket med *

    Takk for at du engasjerer deg i denne bloggen.
    Unngå personangrep og sjikane og prøv å holde en hyggelig tone selv om du skulle være uenig med noen.
    Husk at du er juridisk ansvarlig for alt du skriver på nett.

Siste innlegg