Jernbanemuseet

 

🚂

God lørdag…Jeg driver jo og blogger fra turen min! Du så vel innlegget Løiten lys Mye fint og –  ja jeg elsket den butikken…Butikk og butikk – det var digert der inne! Kvalitetslys i 3 etasjer fulle! Her kunne jeg handlet med begge hender kjente jeg! 

 

Men på mandag før Mandagskaffekoppen ☕️ så ble det endelig en tur til Jernbanemuseet! Så gøy å gå der å kikke! Ute og inne! Jeg gikk dit fra hotellet og veien nede ved Mjøsa. Men gikk ikke via Domkirkeodden, men gata over der! Veien er skiltet. Var et godt stykke å gå, 3 kilometer cirka. Jeg kom frem og kjøpte billett – kostet 120.- for voksen – 100.- for honnør! Fra september så er det åpent tirsdag til søndag. Mandager strengt! Men orker du ikke gå så kan du ta bybussen fra stasjonen/sentrum – B25, den går i retning Martodden! Jeg viser noen bilder både innendørs og i den flotte jernbaneparken på andre siden av selve museumsbygningen! 

 

 

Det var den gang det var farger!

 

Jeg nærmer meg her!

 

Og Norges første jernbane Oslo – Eidsvoll åpnet 1. september 1854

 

 

Innendørs, det var verdighet over disse plaggene. Pels også. Det hørte med. Og de som reiste på 1. klasse hadde jo penger! Det var stil på 1. klasse! 

 

 

Reisende – på 1. klasse

 

 

Litt bilder fra jernbaneparken

 

Nedenfor oser det nostalgi Servering må til fra flotte kanner og serveringsvogn!

 

 

 

Tog – er en flott måte å reise på! Det var det tidligere og er det nå! Synes jeg da, som elsker å reise med toget! 

 

Man kunne også ta Tertittoget inne i parken – men det var slutt på sesongen for dette toget! Jeg skulle nok vært der en uke tidligere. Damptoget gikk fra 3. juni – til 18. august og jeg var der 19. august..Jaja…

 

NSB – var en sterk merkevare! Og mange minner strømmet på…

 

12 kommentarer
    1. Flott på jernbanemuseet. Sønnen vår med Asperger har tog og jernbane som sin lidenskap, så der har vi selvsagt vært. Han en god del flere ganger enn meg. Jeg liker også å reise med tog. En gang tok jeg med meg ungene og reiste med tog fra Oslo til Zadar. (Zadar er i Kroatia).

      1. Virkelig flott der..Ja, jeg husker ditt innlegg fra museet da du var der med eldste sønn..Så moro at han har denne lidenskapen/hobby! Fint!
        Jeg har tatt tog i utlandet mange ganger, men ikke en slik tur som du beskriver her. Hørtes moro ut.

    2. Sjå der, ja. Så artig. Nå var du fryktelig nære der jeg bodde før jeg flytta til Oslo. Kunne vel dreie seg om en 500 meter, kanskje😅 Der omkring gikk Barney og jeg de daglig turene våre.

      1. Hetlig.. Stille og fint område og nærhet til Mjøsa. Ikke så langt fra den videregående skolen der da?
        Eller kanskje nærmere klatreparken?

    3. Så artig å se! Der har jeg ikke vært, men har hørt om det. Dere har jo modelljernbanen i Gamlebyen, og den kunne jeg tenkt meg og sett! Tog er det beste fremkomstmiddelet, – behageligere enn buss og kommer raskere fram. 😊 Ihvertfall kjekt på litt lengre strekninger.

      1. Modelljernbanen har jeg vært på mange ganger. Artig å se der, mange detaljer..Får ta meg en tur dit igjen utover høsten.
        Jernbanemuseet var artig, moro å gå inn i gamle vogner og der man ventet på toget. Men ser det for seg i virkeligheten. Skal dit igjen jeg, for var mye å fordøyde. Masse å se på! Og jeg vil kjøre det damptoget.
        Tog er suverent. Skal ta flere lengre togturer utover. ..🩷

    4. Så fint der – og så masse forskjellig! Jepp – jeg elsker museer, så dette ville vært midt i blinken! 🙂 setter det på lista, jeg! Klem <3

      1. Her var det mye fint å titte på. Skal dit igjen jeg, for det var mange inntrykk og jeg vil gå enda mer i dybden!
        Sett det på lista di, du vil kose deg der.
        Klemmer…

    Legg igjen en kommentar

    Obligatoriske felt er merket med *

    Takk for at du engasjerer deg i denne bloggen.
    Unngå personangrep og sjikane og prøv å holde en hyggelig tone selv om du skulle være uenig med noen.
    Husk at du er juridisk ansvarlig for alt du skriver på nett.

Siste innlegg