Jeg savner mer Robin Hood Politikk

Robin Hood

 

En kjent figur fra England! Hva var han kjent som: “Jo – At han stjal fra de rike og ga til de fattige! Og at fortellingene  appellerte til folkemassene. Han ble kjent som en som kjempet mot urettferdighet og hjelpe de svake!”

 

Hvorfor skrive dette? Jo, det har sammenheng med forrige innlegg Kommunale avgifter i Fredrikstad kommune 

 

Dette er en regning som irriterer meg mer og mer! Er viljen der, så bør det kunne løses at det er en forskjell på kommunale avgifter i en husholdning på en person og f.eks. fem personer i et hus og to eller tre inntekter…

Eiendomsskatt er en annen historie, det bør egentlig ikke blandes inn i kommunale avgifter. Det er en skatt/avgift som vi kunne mottatt en gang i året. Kommune avgifter kunne man gitt rabatt dersom det bare var en inntekt i en familie! Er ikke vanskeligere enn det………..🍎

 

En person, en inntekt = 50 % rabatt på kommunale regninger! Da hadde man kanskje ikke trengt å få denne regninga 12 ganger i året..Men holdt seg til hvert kvartal! Ja, jeg måtte be om regning hver måned i fjor! En regning på 6.399.- pr. kvartal ville rett og slett velte min personlige økonomi! Men så er spørsmålet hva ville Robin Hood gjort med tapet av inntekter for kommunen her…? 1. En skikkelig opprydding  i de andre utgiftene tenker jeg…2. Fjernet overprisede høye lønninger blant annet! 3. Og ansatt flere hender i lavere nivåer og gitt dem som springer og ikke rekker å ta en pause, et godt lønnspålegg!!!

 

Kronetillegg og ikke prosent! 

 

🎯Så enkelt hadde Robin Hood løst saken! 🎯

14 kommentarer
    1. Robin Hood er velkommen ja! Og – jeg er enig med deg på ALLE punkter! Differensiering, takk! Dere har forresten enda mer skyhøye kommunale avgifter en oss……..stønn…..! Men her har kommunen – uten å spørre først – innført regning pr mnd – jeg blei kjempeglad, mye lettere syns jeg! Administrasjonen kunne helt klart vært slanka her også – Larvik kommune er en “paraply”-organisasjon – flest på toppen, ikke penger til noen nedover……………. 🙁 god klem og god fredda!

      1. Takk, ja veldig velkommen han Robin Hood.
        Det har blitt et veldig høyt nivå på det vi mottar fra Fredrikstad kommue. Synes det er leit.
        Sette fokus på dette en gang i blant er greit synes jeg. For det blir ikke mye å rutte med
        etter slike regninger i hus. Paraply ja, det er vi ikke glad for!
        Jeg leser om helsearbeidere som springer og springer og har nesten ikke tid til å sette seg ned med
        en brødskive. Altfor for få hender på kommunale sykehjem..Det er ikke greit i det hele tatt..
        Klemmer herfra min venn ❤️

    2. Jeg har sansen for Robin Hood og politikk som går på en annen fordeling.
      Det er alltid penger som kunne vært brukt annerledes i et kommunebudsjett. Og for moro skyld gikk jeg inn på Fredrikstad kommune sine sider for å lese meg opp litt på kommunen din.
      Mulig det ikke er sunt for blodtrykket eventuelt humøret ditt, men jeg synes du bør sjekke denne lenken;

      https://www.fredrikstad.kommune.no/aktuelt/kommunens-arsresultat-for-2023/

      Fredrikstad brukte i følge deres egen hjemmeside 74,6 millioner MINDRE enn budsjettert i 2023.
      Det skal de bruke til å øke sparekontoen til kommunen.
      Driftsresultatet deres gikk 24,3 millioner i underskudd i fjor. Det kan jo høres ganske mye ut. Men utgjør, fremdeles i følge hjemmesiden, kun 0,3 prosent av driftsbudsjettet. Vet du skjønner regnskap.
      Kan jeg få komme med en ørliten kommentar til?
      Det blir sjelden Robin-Hood-politikk av et bystyre fullt av Høyre og Frp….

      1. Tusen takk igjen og flott svar fra politikeren i Hønefoss. P:S. Jeg har lest linken!
        Robin Hood vil nok slite og møte motgang ja, derfor må vi “rope” høyt så kanskje flere
        støtter opp. Det har alltid ligget høyt her i byen, men nå med denne økningen tok det helt av.
        Jeg hadde akkurat betalt en kommunal regning, og var ajour – så dukka regninga for mars opp! Da gikk sikringen her altså..!

      1. Veldig dyrt, og faste utgifter drar skikkelig..
        Variable utgifter kan vi spare på til tider..
        Men de som kommer fast hver måned sliter altså! Det blir lite igjen til kos og hygge. Hvis man
        bare har trygd og vanlig lønn.

      1. Fryktelig økning og jeg synes disse regningene begynner blir for store rett og slett.
        Og poenget er jo en person skal bale med dette alene.
        Det bør tenkes annerledes…Kanskje ha en oppsamlingsplass for avfall på feltet.
        Vi trenger ikke en dunk hver når man sorterer så mye. Norge består av mange som bor alene.
        Alle er ikke to..Og er man to og en faller i fra, så skal den som sitter igjen. Fortsatt kunne bo
        i egen bolig og ikke må selge huset og flytte og leie. Og for at folk skal kunne leie, må det fortsatt være folk som eier sine egne hus. Alle kan ikke leie, hvis det å ha eget hus blir mangelvare for folk flest!

    3. Gratulerer med fin plassering på lista. En Robin Hood kunne vi ha trengt, men det skjer ikke.Det er en ting jeg har lurt på her i Tromsø. Man betaler for feiing av pipa, men vi har ikke sett en eneste feier her på mange,mange år. Vi får regningen i mars tror jeg. Det er bare å stålsette seg for det som kommer. God klem til deg min venn. 🥰

      1. Tusen takk, Eva – hyggelig…Ja, moro når man klatrer litt en gang i blant. Det engasjerer..
        Det med pipa er ikke bra. Der hadde seg sendt en mail til kommunen. Det er jo en del fyring i denne
        kalde vinteren så man bør være trygg på at pipa er trygg og fri for sot. Slik at det ikke
        blir pipebrann..Kanskje kontakte en på brannvesenet direkte og ikke blande inn kommunen..For det kan ta tid.
        Brannfolka er gode på vedlikehold og føre var prinsippet! Klemmer og nyt dagen! ❤️

    Legg igjen en kommentar

    Obligatoriske felt er merket med *

    Takk for at du engasjerer deg i denne bloggen.
    Unngå personangrep og sjikane og prøv å holde en hyggelig tone selv om du skulle være uenig med noen.
    Husk at du er juridisk ansvarlig for alt du skriver på nett.

Siste innlegg