Kommunale avgifter i Fredrikstad kommune

 

For å si det sånn – det har blitt dyrt! 

 

De kommunale avgifter har hatt en økning på 25 % fra i fjor! Dett er mye penger altså…

 

Og for en husholdning er det nesten helst skammelig…Jeg har ikke mye restavfall lenger, jeg sorterer…Så det er ofte bare en pose med ren søppel i uka fra mitt hus. Resten sorterer jeg i papp/papir beholdning. Plast og metall og glass. Matavfall skal vi her på Kråkerøy begynne å samle inn fra høsten 2024. Jeg kaller det epleskrott-avfallet 🍎

 

Vi innbyggere får  alt på en regning altså, Eiendomsskatt, branntilsyn, vann og avløp og renovasjon. For det betaler jeg 2.133.- pr. måned. Ja, du leste riktig – pr. kvartal betaler jeg 6.399.- og i året 25.595.-. Jeg har måttet be om regning pr. måned for å få en regning på 6.399.- 4 ganger i året greide jeg ikke! Da er det ingenting å leve for! Jeg synes det er helt skrekkelige tall..Og at jeg som en peson skal betale like mye som om det var 5 personer her i huset! Hvor sitter de som styrer og planlegger? De må jo skjønne at dette ikke henger på grep! Alle må jo skjønne at det blir mindre av alt! Ferre doturer, mindre søppel, etc…etc..

 

Hvorfor er det en pris for hvert hus? Jeg skjønner ikke sånt jeg! Jeg kaller det grådighetskultur som rammer de som har lite fra før!!!

 

Jeg tror ikke folk skjønner jeg, hvor mye vi som bor en person i en husholdning holder på slite ræva av oss i disse tider! Hvis man snakker med folk så er jo bare meg og meg…og hører…”ja, det er vanskelige tider for alle  nå” – men skjønner de som styrer landet vårt dette! Og regning fra kommune og stat kan man aldri aldri utsette, de er raske med pålegg og renter! Der er loven streng! Men vi som har fulgt med reisen til politikerne de siste årene skjønner jo at det er EN REGEL FOR DEM OG EN REGEL FOR OSS! Det lyves og bortforklares løgner på løgner…Jeg visste ikke at mannen min kjøpte aksjer..Jeg visste ikke at det det var ulovlig å kopiere en master. Jeg visste ikke at jeg måtte betale skatt på en hybel…JEG VISSTE IKKE!

 

Men vi andre vet – vi sliter ræva av oss! 🥰

 

 

14 kommentarer
    1. Er så enig med deg! Og gjør andre feil, så svir det. Mens andre ser ut til å slippe unna med det meste… jeg forstår heller ikke dette med pr hus, vi som er enslige bruker jo mye mindre av alt.

      Nei, her må man bare betale og se glad ut. Jeg er jo heldig da, for har en sikker inntekt, men får sjelden nyte godt av lønnsøkning for å si det slik. Den blir «spist opp» med det samme.

      1. Takk, ja vi er heldig som har inntekt.
        Men systemet blir feil for meg altså..
        Det bør jobbes aktivt med husholdninger for 1 person i forhold til mange i en husholdning og kanskje
        både to og tre lønninger.

    2. Du har helt rett i at det er stor forskjell på hvor mye søppel man produserer om man er aleneboer eller en stor familie. Jeg betaler for søppelavhending i Spania også, og da selvsagt for hele året, ikke bare de få ukene jeg er der.

      1. Takk, ja finner ikke sånt sånt rettferdig jeg…
        Dere betaler for noen få uker som dere skulle bodd der hele året.
        For meg så er det feil politikk..

    3. Det var penger det. Det er helt vilt men hva kan man gjøre? Her i den kommune jeg bor må spare 150 mill kr eller var det mer, det blir tøffe tak men det er ingenting som er vedtatt. Bra du likte boka Gå – noe man kan gjøre helt gratis. Gevinsten er jo bedre helse. På 1980-tallet gikk jeg sikkert 50-60 turmarsjer før jeg gikk over til løping. Er ikke sikker på hvor mange turmarsjer som lever i dag. Er helg og hva skal jeg. Det blir vel ny sveis tenker jeg, mulig litt kultur i form av kino eller en tur til Oslo. Ha en fin kveld.

      1. Det er vanvittig mye penger for 1 person i et hus. Det er helt sikkert..
        Gå-boka er fin den, skal lese den ut. Litt enkelt språk, men bra innhold og fine tips.
        Du har vært dyktig på gåturer ja, masse tur marsjer og det var også veldig sosialt. Da man som regel gikk i flokk og
        følge..Gikk du i fakkeltoget i kveld..? Så det var i Drammen og misstillit der. Bra folk stiller..
        Kose deg med helg og lade batterier og kanskje kino eller noe annet hyggelig!

    4. Her er jeg helt enig med deg. Dette blir dyrt. Hater kommunale avgifter. Leste i avisen at det skulle økes, og i stedet for å betale 2 ganger i året skal det bli 4 ganger. I fjor var det nesten 23000 vi måtte ut med. Gruer meg til regninga kommer. Blir det veldig høyt så må man høre om man kan betale hver måned.
      Ønsker deg en fin helg, og varm klem kommer susende.🥰

      1. Takk for klemmen..dett varmet og sender i retur til Tromsø <3 min venn.
        To ganger i året?? Hjelpes, da hadde det ikke vært mye. på brødskiva etter den regningen.
        Høyt nivå hos dere også, det bare øker og øker…Håper dere kan betale hver måned.
        Lettere å ha kontroll da..
        Synes det er trist og er ikke godt nok utredet når få folk i en husholdning betaler det samme som 10.

        Klem og fin helg ❤️❤️

    5. Først må jeg si at en økning på kommunale avgifter på 25% fra ett år til et annet selvsagt må skape reaksjon. Jeg synes og 25.500 i året er utrolig mye, Vi betaler rundt 19.000 her.
      Flott at dere får delt opp regningene i månedlige regninger. Det har de ikke klart her, de måtte visst ha et nytt regnskapssystem(?) først.
      Siden jeg jo er en av disse “udugelige politikerne”, dog ikke i Fredrikstad kommune, men politker er politiker og like udugelige er vi alle mann. Så ønsker jeg å forklare litt.
      Eiendomsskatt måles ut fra verdien på eiendommen. Det prinsippet synes jeg er greit. Det hadde for meg blitt feil hvis et menneske som bor alene i en diger flott villa skulle betale en femtedel av hva en familie på fem som stuer seg sammen i et lite trekkfullt hus skal betale.
      Søppel etter hvor mye man kaster hadde jeg hatt sansen for, Det tror jeg ville gjort mange langt mer miljøbevisste. I dagens samfunn er jo og avfall riktig sortert i mange tilfeller en ressurs avfallsselskapene selger videre.
      Her tror jeg vi som politikere snart må tenke annerledes. I dag betaler vi jo avfallselskapet for hver tur de kommer for å hente søpla +++ forbrenningsavgifter og mye annet. Poenget er at når søppelbilen kjører og henter søpla har vi ikke noen måte å vite hva som kom fra deg eller hva som kom fra naboen. Da må vi veie og registrere hver søppeldunke før den tømmes i bilen. Sikkert ikke umulig å få til, men sikkert med en del administrasjonskostnader som noen ville ta seg godt betalt for.
      Her kan store husholdninger velge å betale for større søppeldunker. Kanskje kunne en ordning med mindre søppeldunker til lavere pris pr. tømming være en mulighet.
      Vann og avløp trodde jeg at måtte være fakturert etter selvkostprinsippet. Altså at kostnadene for vann og avløp fordeles på forbrukerne og da etter forbruk. Sånn er det i det minste her. Vi har nylig bygd et nytt renseanlegg som er dimensjonert for alle de nye innbyggerne som kommer til å komme flyttende med en gang Ringeriksbanen kommer. (Bergensbanens forkortelse): Den skulle da vedtaket ble fattet komme i 2024. Nå er vi i 2024, og man har ennå ikke startet å bygge den banen, og jeg tror aldri jeg kommer til å oppleve at det toget kommer.
      Regninga for det store flotte renseanlegget må fordeles på oss som bor her. Vi må ta regninga for alle de rundt 30.000 som ikke har kommet flyttende. Det er ikke alle som er så fornøyde med det vedtaket om et overdimensjonert renseanlegg.
      Så hvis dere ikke betaler vann og kloakk etter forbruk er det noe man absolutt burde prøve å få til.
      Husker vi fikk vannmålere da jeg bodde i boretslag. Et pensjonistektepar var lykkelige. De fikk redusert kostnadene sine betraktelig når de slapp å betale for alle vaskemaskinene vi barnefamilier med tre barn i barnehagealder hadde. Vaskemaskinen vår gikk jo flere ganger i døgnet mens de klarte seg med en vaskemaskin i uka.

      1. Tusen takk for fyldig kommentar i saken min her. Du er en dyktig politiker og jeg vet du gønner på for rettferdighet i
        systemet. Kommentaren her trenger nesten et helt nytt innlegg.
        Som sagt, det er ikke et svar med to streker under dette her når det gjelder kommunenale avgifter.
        Men det bør komme opp på alle sakskart i alle kommuner…For det begynner å blir styggstor regning!

    6. Jeg er helt enig! Det er helt utrolig! Det er tøffe tider – og spesielt når man er en. For det er mange kostnader som er der fast, kommunale avgifter er de verste. Godt skrivi innlegg, min venn! Klem <3

      1. Tusen takk, kommunale avgifter drar mer enn strømmen…
        Så viktig å ta opp og “rope” høyt om synes jeg.
        Hater disse regningene her altså..Alltid vært høye, men nå tar dem kaka!
        Klemmer..

    Legg igjen en kommentar

    Obligatoriske felt er merket med *

    Takk for at du engasjerer deg i denne bloggen.
    Unngå personangrep og sjikane og prøv å holde en hyggelig tone selv om du skulle være uenig med noen.
    Husk at du er juridisk ansvarlig for alt du skriver på nett.

Siste innlegg