Jeg har engasjerte lesere! Tusen takk…

 

Det er bra med blogg og engasjerte lesere som legger igjen kommentarer her på bloggen. Det er godt å ha og varmer godt! 

 

Jeg hadde to innlegg i som handlet om kommunale avgifter i går! Dere skjønner…1 person skal i mitt hode, ikke betale like mye som en stor familie! Jeg synes det bør kime i mange kokker og ikke i bare mine! I går tok jeg det ut og engasjerte meg på bloggen med disse innleggene…: Kommunale avgifter i Fredrikstad kommune og Jeg savner mer Robin Hood Politikk Det er greit å engasjere seg selv og andre til tider! Vi kan ikke bare vise naturbilder og bilder fra skog og mark her på blogg. Det blir dørgende kjedelig for bloggeren selv og de som leser! Jeg legger igjen kopi av kommentaren hennes under her. Det var ikke bare KT som engasjerte seg, men mange flere – TUSEN TAKK! ❤️

 

Kommentar fra en av mine feste lesere!: Kjerringtanker

“Først må jeg si at en økning på kommunale avgifter på 25% fra ett år til et annet selvsagt må skape reaksjon. Jeg synes og 25.500 i året er utrolig mye, Vi betaler rundt 19.000 her.
Flott at dere får delt opp regningene i månedlige regninger. Det har de ikke klart her, de måtte visst ha et nytt regnskapssystem(?) først.

Siden jeg jo er en av disse “udugelige politikerne”, dog ikke i Fredrikstad kommune, men politker er politiker og like udugelige er vi alle mann. Så ønsker jeg å forklare litt.

Eiendomsskatt måles ut fra verdien på eiendommen. Det prinsippet synes jeg er greit. Det hadde for meg blitt feil hvis et menneske som bor alene i en diger flott villa skulle betale en femtedel av hva en familie på fem som stuer seg sammen i et lite trekkfullt hus skal betale.

Søppel etter hvor mye man kaster hadde jeg hatt sansen for, Det tror jeg ville gjort mange langt mer miljøbevisste. I dagens samfunn er jo og avfall riktig sortert i mange tilfeller en ressurs avfallsselskapene selger videre.
Her tror jeg vi som politikere snart må tenke annerledes. I dag betaler vi jo avfallselskapet for hver tur de kommer for å hente søpla +++ forbrenningsavgifter og mye annet. Poenget er at når søppelbilen kjører og henter søpla har vi ikke noen måte å vite hva som kom fra deg eller hva som kom fra naboen. Da må vi veie og registrere hver søppeldunke før den tømmes i bilen. Sikkert ikke umulig å få til, men sikkert med en del administrasjonskostnader som noen ville ta seg godt betalt for.
Her kan store husholdninger velge å betale for større søppeldunker. Kanskje kunne en ordning med mindre søppeldunker til lavere pris pr. tømming være en mulighet.

Vann og avløp trodde jeg at måtte være fakturert etter selvkostprinsippet. Altså at kostnadene for vann og avløp fordeles på forbrukerne og da etter forbruk. Sånn er det i det minste her. Vi har nylig bygd et nytt renseanlegg som er dimensjonert for alle de nye innbyggerne som kommer til å komme flyttende med en gang Ringeriksbanen kommer. (Bergensbanens forkortelse): Den skulle da vedtaket ble fattet komme i 2024. Nå er vi i 2024, og man har ennå ikke startet å bygge den banen, og jeg tror aldri jeg kommer til å oppleve at det toget kommer.

Regninga for det store flotte renseanlegget må fordeles på oss som bor her. Vi må ta regninga for alle de rundt 30.000 som ikke har kommet flyttende. Det er ikke alle som er så fornøyde med det vedtaket om et overdimensjonert renseanlegg.
Så hvis dere ikke betaler vann og kloakk etter forbruk er det noe man absolutt burde prøve å få til.
Husker vi fikk vannmålere da jeg bodde i boretslag. Et pensjonistektepar var lykkelige. De fikk redusert kostnadene sine betraktelig når de slapp å betale for alle vaskemaskinene vi barnefamilier med tre barn i barnehagealder hadde. Vaskemaskinen vår gikk jo flere ganger i døgnet mens de klarte seg med en vaskemaskin i uka.”

 

Takk til KJERRINGTANKER 

12 kommentarer
    1. Bra med trofaste lesere som skriver det man mener. Gikk ikke i fakkeltog i går kveld men så Debatten fredag kveld. Flau forestilling. Byen jeg bor i er veldig glad i pr men det er ikke all pr som er like god. Her har vi som alle andre byer utfordringer som det holder på mange måter. Bussen gikk ikke pga av tekniske problemer så jeg tok taxi hjem og vil ha refundert 275,- kroner fra Brakar. Det har jeg krav på når jeg venta 1 timer på en buss som ikke kom. Leverer kvittering til mandag. Tar vel en tur til Oslo for jeg må bare ha litt luft. Hva det blir i kveld til mat veit jeg ikke enda. Ha en fin dag.

      1. Moro med trofaste lesere. Det er jeg utrolig glad i og at folk skriver rett fra levra.
        Kjedelig med bussen da, gå inn på appen hvis du har og se om du kan be om erstatning der.
        Det har jeg gjort her ned i Østfold nå, for det er mye surr. Og når toget ikke kommer til
        rett tid og 30 minutter forsinket tror jeg det er så har man rett på 50 % refusjon. Det er på VY appen.
        Du finner det der, om jeg ikke husker helt korrekt. Håper du kom deg til Oslo og fikk luftet deg litt. Moro med tur.
        Drammen er en flott by, men som du sier. Noe blir man flau over.
        Håper du nyter kvelden og ha en trivelig helg og søndag også!

    2. Gratulerer med fin plassering. 🙂Fint at folk sier fra om det de er engasjert i. Alle har noe som engasjerer, selv om sakene er forskjellige.

      1. Mange takk,,,Moro med engasjement…Ja, alle deler noe man blir engasjert av og det er så bra.
        Jeg deler også mye natur og turer og trær og vann og sjø og alt med elementer..
        Men jeg må variere, for jeg liker masse forskjellig..Derfor er det gøy å skrive litt politikk innimellom.
        For da blir jeg engasjert selv også. Jeg elsker lange gode kommentarer.

      1. Tusen takk, moro med litt innlegg med litt politikk i og kommunale avgifter brenner jeg for….
        Ikke disse, men å få til billigere for de med en inntekt i huset. Dere engasjerte dere og det var moro..Tusen takk igjen.
        God klem…<3

    3. et godt innlegg ,plasering viser jo att mange har vært innom :=)jeg liker ikke eiendomskatten ,vi har jo betalt for husa våre med dyre skatt på lån og så skal vi betale skatt en gang til på huset og det hvert år ,synes det er grådigt jeg

      1. Takk, ja jeg skjønner ikke den skatten jeg heller. Jeg bor på på en tomt som jeg eier og mitt eget hus som jeg eier.
        ..
        Men folk krangler om denne skatten her i byen. Men man kommer ikke noen vei.
        Kommunen er avhengig av disse inntektene. Men rart er det!

    Legg igjen en kommentar

    Obligatoriske felt er merket med *

    Takk for at du engasjerer deg i denne bloggen.
    Unngå personangrep og sjikane og prøv å holde en hyggelig tone selv om du skulle være uenig med noen.
    Husk at du er juridisk ansvarlig for alt du skriver på nett.

Siste innlegg