Jeg bare dro….

 

Som du leste i forrige innlegg – så måtte jeg finne energi – Jeg måtte ha olje til maskineriet Det var fredag og tur er energi..Hvis man velger rett! Jeg hadde først tenkt Oslo denne fredagen, men fant ut at jeg måtte ha ro rundt meg! Og stillhet…Så dro til Åsgårdstrand utenfor Horten! 

 

Et utrolig stille sted på denne tiden, litt mer folk i sesongen da, ja det er et sommersted i mine øyne..Jeg ble kjent med stedet gjennom bloggen til Anne https://annebe.blogg.no Hun har jo ME og trenger stille steder og ikke så så langt unna hjemstedet. Etter hvert for 4 – 5 år siden så ble jeg hekta på dette stedet også! ❤️ Stille, lite folk og man finner roen! Nydelig badevann er ingen demper akkurat! 🐟

 

 

Munchs hus var ikke åpent på fredager! Så der fikk jeg ikke tatt en tur! 

 

 

 

 

Tror denne gata heter Munchs Gate..

 

 

 

Sentrum! En pub, en butikk og noen gallerier her. Munchs Cafe ligger også i nærheten. Stengt på fredager..Nye eiere der nå, før var det Martin bankraneren som driftet og eide stedet. Men nå Thai-mai og fortsatt cafe, men tror de skal selge. De som har tatt over driften, går ikke rundt..for mye jobb – både med restaurant og cafe…Og i kafeen er det ganske stive priser. 84.- for en softis..Det er drøyt! Hva med å sette ned prisene? Et sted å begynne! 

 

 

Jeg slappet av tok et bad i fjorden også..

 

 

Hadde man bare eid et sted her…For en lykke – fjorden rett ut. 

 

 

En benk ved Munchs hus. 

 

 

Kyststien til Horten går her!  Det er 13 kilometer å gå fra Åsgårdstrand til Horten.

 

 

Tidlig i sesongen – båtsesongen er ikke riktig klar enda! 

 

Bildet under og i huset til venstre  er det en kiosk, og toaletter for besøkende! Det hvite huset til høyre har jeg ikke helt fått med meg hva som skjer..Men det var folk der, da jeg gikk forbi – var det tent stearinlys på bordene..Må  tilhøre en forening tenker jeg. Det er ikke et privet hus! Så dette må jeg undersøke litt nærmere. 

 

Fin plass – for dem som liker rolige steder med sjarm! Og som sagt – det er gode bussforbindelser i Vestfold. Og vil man overnatte så bor man fint på Grand Hotell. Mange muligheter for en dagstur eller en miniferie! Jeg tok en dagstur, med tog og ferje og buss og det samme hjemover…Kosa meg! 🥰

 

Ferja er gratis for passasjerer uten bil, buss koster 38.- og toget har jeg 30 % på! Det er rabattordninger for dem som reiser mye…Så en slik tur blir jo ikke dyr…Jeg spiste pizza og tok en øl…Men kunne bare kjøpt noe mat på butikken hvis jeg ville hatt en en veldig rimelig tur! Lunsj hadde jeg med i sekken, påsmurt mat og vann på flaske!  Og kjøpte meg en kaffe på Bastøferja!

 

Tenker jeg kom rimeligere ut enn å kjøre bil! Gjør ikke noe regning på det altså, jeg bare forteller at slike dagsturer koster ikke skjorta! Det er det som er meningen med å skrive dette – finne på noe! Komme seg vekk fra heimen, sysselsette seg selv og andre. Opplevde noe annet enn å tråkke rundt hjemme! For meg er det viktig – DET ER OLJEN  jeg må ha for å fungere i hverdagen! 🍌

 

18 kommentarer
    1. Kan nok hende litt billigere priser ville lønt seg på cafeen, solgt noen flere soft-is. Jeg har også vært der på Munchs hus, ute og inne. Var gøy å se 🙂 Men var ikke lenge der ellers. Ingen kafe-besøk 🙂 Og ikke noe mer besøkt. Bare Munchs hus 🙂 Men vakkert der på stedet.

      1. Prisene er for stive. Da blir det dårlig salg. Men de skal beholde restauranten, men ønsker å selge cafedriften. Men de skal ha åpent ut denne sommeren i hver fall..
        Munch hus får jeg ta neste gang..Mye stengt, er ikke sesong enda i Åsgårdstrand…Det er bare jeg som priser sommeren!

    2. Åsgårdstrand er vakkert – men litt sånn dyrt sted….! Har vært på den kafeen, ja…! 🙂 Viktig å reise litt og få nye impulser – det gjør oss sterke til å stå imot vind og vær lissom….! God klem <3

      1. Vakkert sted og den kafeen ja….dyrt! Har jo sett prisene…Dyrt med Martin som drev og dyrt nå, med nye eiere
        Godt å komme vekk fra heimen og se noe annet og få impulser ja…Ja, vi blir mer robuste!
        Litt utfordringer. Finne ut ting, moro…klem herfra.

      1. Mange takk, en liten flott sjarmerende by å besøke! Du får sette den opp på lista di.
        Kjøre via Drammen og Holmestrand er jo også hyggelig.

    3. Fine bilder fra en søt småby. Leste det hos Annebe at Martin bankraneren startet cafe der. Fikk vite fra samme sted at prisene var og er vel drøye. Det er neppe slike priser man tjener penger på. Fikk gjort det jeg skulle i dag skulle til min søster i morgen. Men det passet ikke for dem så det tar jeg seinere. Ha en fin kveld.

      1. God morgen..Så bra du fikk ordnet med alt du skulle! Prisene er stive, skulle bare kjørt på med rimlig softis der!
        Fått litt fart på softis-maskinen. Nå blir det jo til at man kjøper en is nede i kiosken i stedet.
        Is er is, det er jo faste priser på slik små is fra Diplomis.
        ..
        Flott liten sjarmerende by, verdt å besøke!
        Ha en fin søndag!

      1. Stedet har høy sjarm, et fint sted å dra til. Jeg nyter også å bade i fjorden der.
        Håper dere får til en ny tur dit etterhvert. Det er jo så flott der!
        Kanskje GGG kan bade også? Man føler nesten man har vært på ferie en uke, etter bare en dag i Åsgårdstrand!

    4. Ja, det hadde nok tjent på og satt ned prisen og fått solgt mer! Jeg lurte litt på hvordan du hadde kommet deg dit, og tenkte mest på buss i Oslofjordtunnelen og så fra Horten og ned, men mye koseligere med ferje! 😀 Tog er rimelig, og ihvertfall der man kan kjøpe lavprisbilletter (må bestilles i god tid og er ikke refunderbare). Jeg sjekket togbilletter herfra og til Fredrikstad, og billigste er faktisk bare kr 268,-. Med bil er det ca 20 mil og da er det gjerne bomavgifter i tillegg.

      1. God morgen…Koselig by å reise til. Høy sjarm og ikke noe stress.
        Tog og ferje og buss går helt fint herfra. Mange tenker det er slitsomt. Men jeg synes ikke det,
        jeg er på tur og nyter turen hele veien. Og blir jo ikke noe stress med bil og parkering heller noe.
        Bussen stopper helt nede ved fjorden. Og bussen går fra ferjekaia i Horten. 2 minutter å gå.
        Togturen er på 25 minutter ca og ferja fra Moss til Horten tar 30 minutter. Da slapper man av
        og kan kjøpe seg mat og drikke hvis man ønsker. For meg så er det en topp tur og man kan også titte rundt i
        Horten og Moss – hvis man har behov for det. Sitte på dekket under ute ved overfarten når det er varmt. Man har jo hele dagen på seg. Samme for meg om jeg er hjemme 2100. eller 2200..
        Det er jo en dagstur og greit å benytte hele dagen! Skal jeg bade og sole meg lenge så tar jeg tidlig tog av gårde.
        Trengte ikke det nå, fikk mer enn nok timer allikevel. Det er et sted man virkelig nyter nå man først har vært der noe ganger. Stillheten.

        Ikke masete slik som sørlandsbyer kan være!

    5. Det ser virkelig fredelig ut der – og det er god olje til maskineriet – det ser jeg 🙂 Du fikk badet også! Herlige bilder og helt og holdent ro over det. Tusen takk! klems

      1. Tusen takk, ja et vakkert sted og der finner man ro! Stille stille på denne årstiden.
        Hele stedet har høy sjarm! Så utrolig fint å bade der! Kosa meg veldig denne dagen..💛

    6. Morsomt å få se bildene fra vakre og stille Åsgårdstrand. Vi bodde ikke så langt unna, nemlig i Adal hvor vi leide ei leilighet. Det er ei fin badestrand der, litt lenger unna. Virkelig en stiv pris på den softisen. Men det er mye liv om sommeren der i den tiden vi bodde i Vestfold. Likte meg veldig godt i Tønsberg også. Lettvint med tog,ferje og buss for dagstur når været er fint.
      Klemsiklem

      1. Ikke sant, området rundt Åsgårdstrand er mege vakkert. Adal har jeg ikke vørt, kanskje nærtmere
        jernbanen og Skoppum? Får håper jeg finner den badestranda i Åsgårdstrand en dag. Høres flott ut.
        Nå bader jo jeg alltid ved bystranda der.
        Lett å komme rundt i Vestfold. Flotte bussforbindelser overalt.
        Nyt kvelden Eva! God klem ❤️

    7. Hmm.. virker til å være et fint sted, men de får ikke penger hos meg for den softisen. Det skal jeg huske neste gang jeg er på taxfribåt og betalt for buffet. 2,5 softiser så har jeg spist inn hele summen for buffeten, hahaha.. 😜🐰

      1. Flott sted, med gode priser både på is og øl!
        Men softisen kjøper jeg ikke på Munch cafe – nei, det gjør jeg ikke…
        Du får mye for pengene når du spiser buffet vet du – tenk på prisene i Åsgårdstrand på neste tur og ta deg enda en ny porsjon! Ha en super dag! 👍

    Legg igjen en kommentar

    Obligatoriske felt er merket med *

    Takk for at du engasjerer deg i denne bloggen.
    Unngå personangrep og sjikane og prøv å holde en hyggelig tone selv om du skulle være uenig med noen.
    Husk at du er juridisk ansvarlig for alt du skriver på nett.

Siste innlegg