Hvor er empatien i eldreomsorgen…

Må bare skrive ned dette…selv om det er lørdag. Rosene er mine og bildet fra hjemme hos meg i dag,  og har ikke noe med saken å gjøre. Men en ting er sikkert, disse som jeg skriver om nå…Får ingen roser av meg.

Min svigerinne postet et innlegg på face i går som gjorde meg helt sjokkert. Hennes mamma har Alzheimer og er også gammel. Hun hadde fått plass på sted som heter Brårudåsen i Horten. Ingen medmenneskelighet. Det kom folk og hentet henne mammaen hjemme. Uten forvarsel..bli med oss. Er det greit dette da. NEI. Hun hadde fått plass på dette hjemmet. Men røsker vel ikke et gammelt sykt menneske fra hjemmet sitt på den måten og plasserer henne på et hjem slikt.

Når de kom med mammaen til dette hjemmet ble hun plassert på en stol og der satt hun og sov med veska på fanget. Ingen pakket ut klær. Ikke tok de seg av henne. Ikke hilste personale på min svigerinne og hennes far når dem kom på besøk. Mammaen trenger også hjelp med høreapparater morgen og kveld. Dette hadde de gitt bengen i og et av apparatene var borte…Slike apparater koster 6.000 pr. stykk. Jeg har jo slike selv..

Jeg ba min svigerinne ta kontakt med en avis i Horten. Avisa heter Gjengangeren. Dette skal da ikke skje..For en trist samfunn uten sjel. Skal ikke mennesker med Alzheimer og dementsykdommer ha noe verdighet i dagens Norge?

Saken er skrevet fra min svigerinnes ord. Jeg har ingen andre kilder. Og kan saken bare fra en part…     #gjengangeren #verdighet #blogg #alzheimer #sykehjem

12 kommentarer
    1. Koselig med fine roser 🙂 Sånn skal det ikke være for di gamle/syke … Mormor er på et sted som er så utrolig bra..er så glad for det 🙂 Viktig å melde i fra ja..

    2. Jeg tror det er VELDIG varierende kvalitet på sykehjem etc rundt omkring.. Det har vært en del systemsvikt der mamma bor, men hun er jo klar selv, og har tatt tak i noe. Og nå er det mye bedre der. Hyggelige og flinke med det meste har de vært. Men noe særlig utenom stell og mat er det ikke. Noe OPPLEGG liksom.. Men hilser alltid, får god mat der. Og mye er på stell. Men vet mye dårligere steder også. Hørt mye forskjellig.. 🙁

      1. Ja tror som deg at det er opp og ned. Flott at mamman din har tatt et tak og ting er på stell. Litt opplegg og ting som skjer burde man får til synes jeg. Det krever litt innsats og energi fra de som styrer.. Det bør dem greie… 💞

    3. Huff, slikt er så trist å lese om. Og enda værre for de som opplever slikt.
      Uforståelig at slikt kan skje, og samtidig så er det vel slik det er lagt opp til å bli pga effektivisering og nedbemanning.
      Hørtes ut som at hun kom dit under vaktskifte, da er det stort sett ikke mulig å få tak i noen. Burde absolutt ikke være sånn noe sted.
      Kan skremme friske folk, og ihvertfall en som er syk. Trist!😥
      Og det bør sies klart ifra ja!

      1. Trist sak… Skal jo ikke være slik i 2019. Se til Nederland. Der er det demens landsbyer. Samfunn og ikke oppbevaring. Sykdommen holdes ner i sjakk og menneskene blir behandlet med verdighet.. 💞

    4. Slik skal det ikke være og det sier ganske mye om et samfunn som behandler sine svakeste på den måten. Gullhjerte mitt har jo Alzheimer og bor på et sykehjem der det er helt andre forhold. Jeg er der nesten hver dag fordi jeg føler meg hjemme der. Det er et hjem for meg også og det sier jo mye om kvaliteten.

      1. Dette var et ufyselig sted… Skal da ikke være slik.. Ikke bra.. Og trist. Får håpe min svigerinne får sagt i fra… Dette skal ikke skje.. Bare grusomt.. FLOTT at du har andre opplevelser.. Men jeg vet selv med faren min og mora har vært på et kortidsenter her i byen.. Og det var ille der å…

    Legg igjen en kommentar

    Obligatoriske felt er merket med *

    Takk for at du engasjerer deg i denne bloggen.
    Unngå personangrep og sjikane og prøv å holde en hyggelig tone selv om du skulle være uenig med noen.
    Husk at du er juridisk ansvarlig for alt du skriver på nett.

Siste innlegg