Hus og hjem – det gamle serviset

 

God fredag fra Hus og hjem Hus og hjem – ny plante forrige innlegg i denne serien her. 

 

Vi driver jo å rydder hus etter mamma og pappa og det er mange ting fra et levd liv…Dette serviset her er etter mamma og pappa fra tidlig i ekteskapet..Eller kanskje det var en bryllupsgave, jeg husker ikke hva hun har nevnt om det tidligere. Det står 62 under koppen, jeg vet ikke hva det betyr. Er det årstall de ble produsert..? Så kan det ikke være bryllupsgave da mine foreldre giftet seg i 1958, rundt der.

 

Det er 12 kopper, 12 asjetter, 12 kaffeskåler + fløtemugge og sukkerskål. Tror det heter AKS og er fra Porsgrund. Det er ikke verdifullt, for det finnes mye av dette serviset. Tror man kan finne det i bruktmarkeder til ca. 70.- for kopp og skål og asjett. Men likevel er det morsomt å ha synes jeg. Har vasket det og satt det inn i skapet i stua her. 

 

HUS OG HJEM 🏠

 

 

 

 

16 kommentarer
    1. Vemod å rydde slik, men det må jo gjøres. ❤️ Godt da å kunne ta vare på noe av det gamle som man har vokst opp med, – nydelig servise!

      1. Takk, dette er et fint servise selv om det ikke er noen dyr pris på det.
        Så det skal jeg ta vare på her hjemme <3 Liker det godt og jeg sparer på Dompap og dette
        kan kombineres tenker jeg.

    2. Husker vi ryddet etter mamma flyttet på sykehjemmet. Mye å gå gjennom, trist men fint også 🙂 Og noe er beholdt og jeg bruker som dagligservise nå. 🙂

      1. Ja, masse fint egentlig. Selv om det ikke er dyre ting mamma eier.
        Dette var serviset vi hadde i jula. Kaffe og julekaker. Hyggelig å ha dette i skapet her hjemme.

    3. Gamle serviser er det litt nostalgisk sjarm i, syns jeg.
      Når vi ryddet ut etter min mormor, tok jeg med hennes gamle servise, som sikkert var like gammelt som meg – om ikke mer. Sjeldent det er i bruk, men hver gang jeg tar det frem tenker jeg på henne.

      1. Veldig fint å høre, koselig å ta det i bruk og tenke på de som eide det og tok vare på
        dette i alle år. Det gir mening med å fortsette å ta vare på ting man har arvet og sette pris
        på det – <3
        Mamma var alltid nøye på at det skulle være forskjell på det man brukte i det daglige og det man brukte til
        høytider.

    4. Mye tanker rundt ting når en rydder et langt liv sånn….! Et vakkert servise – tror ikke jeg har sett akkurat det tidligere! God klem til deg <3

      1. Takk, dette servicet er ganske vanlig..Tar du en runde i en bruktbutikk så finner du det sikkert.
        Mamma hadde middagsservise også i dette mønsteret.
        Men det er borte vekk, det har noen tatt! 🙁
        Alltid likt dette og vi brukte det alltid til jul! <3 God klem..

    5. Har noe av det samme hjemme. Det er ting man sjelden bruker men uansett kjekt å ha.. Det er lørdag og fint vær ute, mulig det blir en skogstur etterpå. Vaska tøy i går la det på rett plass i dag så støvsugde jeg gulvene. Bor på 45 kvm og det er nok for meg, hvis jeg en sjelden gang får besøk som ligger over. Så sover jeg på sofaen i stua. Ha en fin dag.

      1. Hei på deg Helge. Godt å få tatt runden med rengjøring i heimen. Kjekt med skogstur etterpå og komme hjem til ryddig
        leilighet. Fint servise, satt det i skapet jeg så blir ikke brukt til hverdags her hjemme. Men til jul vil jeg tro.
        Moro når man har alle delene til kaffeservicet. Leiligheten din høres super ut, kan ikke mer enn sitte et sted og
        du er jo også mye og farter i skogen og her og der. Enkelt, kjekt og veldig greit tenker jeg. Da kan du bruke tiden din
        på masse ting du ønsker og vil..Ha en flott kveld!

    Legg igjen en kommentar

    Obligatoriske felt er merket med *

    Takk for at du engasjerer deg i denne bloggen.
    Unngå personangrep og sjikane og prøv å holde en hyggelig tone selv om du skulle være uenig med noen.
    Husk at du er juridisk ansvarlig for alt du skriver på nett.

Siste innlegg