Hei du!

 

Hei du!

 

Jeg satt og leste litt i Aftenposten og det stykket jeg leste handlet om kroppen vår. Det er Trond Viggo som har kommet med ny bok “Kroppen for voksne”. Boka handler om det å bli eldre og kroppens forfall. Jeg ble egentlig litt deprimert av å lese stykket, var ikke måte på heller. Alt vi måtte passe på og alt vi måtte gjøre. Og for all del spise mindre og alkohol var styggen sjøl. Ja, jeg vet det ikke er så sundt. Men et par glass rødvin i uka har aldri skadet noen! Jeg føler meg ikke så gammel jeg, men etter at jeg leste dette ble jeg plutselig noen år eldre merket jeg..Men men…Vi får stå på og ta tilbake eldre-trimmen og syltetøyet kanskje. Alle eldre mennesker som har levd veldig lenge har spist mye syltetøy! Stod ikke noe om dette altså, bare noe jeg reflekterer over! 

 

Men om det var Trond Viggo som førte ann i butikken i dag vet jeg ikke. Men jeg kjøpte meg en Skyr, med kaffe og vaniljesmak og det var veldig god og ikke sånn “tørr” som Skyr pleier å være. Og inneholder 16 gram proteiner og 0 fett! 

 

 

Og jeg greide helt fint å spise uten den skjea, hehe…Tok det som en dessert her hjemme etter middagen! Og jeg tror ikke jeg ønsker meg den boka helt jeg! Vet jo aldri hva Nissen kommer med men..Og jeg har i grunn en del bøker her hjemme jeg ikke har lest! En stund siden jeg var i lesemodus merker jeg, går mest i aviser og blader for meg! Det ble en konklusjonen i går og det går jeg for! Men du ta vare på deg selv og kroppen din ❤️

 

Ha en fin fin kveld!

18 kommentarer
    1. Når du dro inn syltetøyet her så knakk jeg i latter, kjære vene, dropp syltetøyet og drikk vin, det er bra for folkehelsa å kose seg, sa Trond Viggo noe om det?! 😜

      1. Neida. Ikke noe kos her. Ikke mellom linjene en gang. Helt slutt på puss puss så får du en suss..
        Jeg går for et godt glass med vin. Det er viktig å være glad og lykkelig ❤️

          1. Nei, det er ikke min mann heller! Jeg ble skikkelig skuffa over han altså!
            Man lever ikke lenger av å være deprimert og ha en kropp som en 30-åring når man 75 år!

    2. Jeg leste også litt om den boka…. vel – jeg gjør det på MIN måte da, for det funker for meg…. så da trenger jeg vel ei den boka! Mye annet enn kan lese, hihi…! Skyr er deilig – og det går jo såååå fint uten skje! Klem i kvelden <3

    3. Helt enig med deg når det gjelder ett par glass vin i uka. Det tror jeg bare er til det gode.
      Og den boka vet jeg heller ikke om jeg har lyst på.
      Takk for tips om Skyr. Den må prøves.

      1. Tusen takk, akkurat denne typen Skyr skal jeg kjøpe mer av. Den var veldig smakfull!
        Et godt mellommåltid eller som jeg gjorde etter middagen, dessert! Litt lite til frokost!
        Nei, den boka skal ikke jeg kjøpe meg. Jeg kjører mitt eget løp med ting jeg føler er bra for meg selv <3
        Rødvin er bra for blodet i kroppen. Det skal sirkulere!
        God kveld til deg.

    4. Jeg tror ikke det er en bok jeg vil lese, hvis det er så mye som jeg ikke bør og skal. Jeg tenker at det er sunt å kose seg litt jeg, både med litt usunt og et par glass vin innimellom. Alt med måte, så kan egentlig ha det godt 🥰

      1. Viktig å ha det godt med seg selv og finne sin måte å bli eldre på tenker jeg.
        Her var det litt for mye med alt vi måtte gjøre også. Sjekke ditt og datt, blir gal av sånt jeg!
        Vente på svar fra alle undersøkelsene og sånn, sånt gjør meg morken innvendig!

    5. Jeg liker å lese bøker som inspirerer meg.
      Så, den boka blir ikke noe for meg også.
      Skyr synes ikke jeg er godt. Liker vanlig yoghurt:)
      Ha en fin dag!

    6. Jeg kommer heller ikke til å lese den boka.
      Jeg tror man må lære seg å leve med at kroppen endrer seg med alderen. Jeg sier ikke at man skal la den forfalle. Men at man må akseptere at man ikke er 20 lenger. Det er en del kognitiv terapi på treningsleiren. Mye går akkurat på det å lære seg å konsentrere seg om det en kan gjøre noe med i stedet for å bruke krefter på det man ikke får gjort noe med.
      Samme hvor mye jeg trener og hvor aktiv jeg måtte finne på å bli er ankelen og kneet skadet for alltid.
      Men fysisk aktivitet kan bidra til at blodsukkeret stabiliserer seg. Det kan hjelpe til at jeg får bedre balanse, bedre kondis, og styrke muskulaturen i ryggen.
      Jeg tror og at man skal nyte livet. Kose seg med god mat, et kakestykke, syltetøy om du vil. Og et glass vin eller to i uka.

      1. Jeg tror at det å bli eldre handler om å akseptere at alderen kommer! Men man kan være aktiv og
        tenke vekt så klart! Men det bør ikke være så press på å sjekke ditt og datt, for sånt blir jeg sjuk av.
        Vin og Champagne er sundt. Det er jeg overbevist om – se bare på kongelige. De blir ganske så gamle, og
        de har drukket en del glass med Champagne for å si det sånn. Blodsirkulasjon er veldig viktig, ha for tykt
        blod er ikke bra i det hele tatt. Vi må akseptere tenker jeg og tenke litt logisk og normalt! Det å leve handler om å dø! En gang…. Og
        det blir slitasje både her og der i et levd liv.

    7. Skyr er godt!
      Vi vet jo alle hvilken vei det går…. og trenger kanskje ikke en bok som forteller om tyngdekraften og forfallet… vi ser det litt og litt… også gjør vi som best vi kan og lever så godt vi kan og nyter livet 😀

      1. <3 Tror det er viktig å ha det bra med seg selv og være aktive på den måten man finner
        sin glede i! Leve livet bør man gjøre og ikke bli for opphengt i dette forfallet. Det gjør at man blir depressiv.

        1. Den boka oser av den typen som vil gjøre meg sur av å lese, så om den skulle havne i min besittelse, så bærer den iallfall straka vegen tilbake til bokhandleren! *hehe*
          Julen som var, endte jeg med å trosse magefølelsen ang. novellesamlingen til Linn Skåber ; Jeg leste vel sånn ca 3/4 av den første novellen, hvorpå det melankolske ble tatt til et nivå hvor jeg innså at det bare var å glemme! Sånt som har med aldring å gjøre, er ikke greia å befatte seg med for en med eksistensiell angst *hehe*

          1. Vi skyver det foran oss og dytter det litt under teppet! Tar normale tak, men iikke bli hysterisk opptatt av dette tenker jeg. Lever man lenge nok, så rammer det alle! <3
            Leser i grunn sjelden legebøker eller spalter som handler om sykdom! Man blir sjuk av å lese det!

    Legg igjen en kommentar

    Obligatoriske felt er merket med *

    Takk for at du engasjerer deg i denne bloggen.
    Unngå personangrep og sjikane og prøv å holde en hyggelig tone selv om du skulle være uenig med noen.
    Husk at du er juridisk ansvarlig for alt du skriver på nett.

Siste innlegg