Halloween 2022

 

God morgen…jeg er veeeldig tidlig oppe, men våknet til den vanlige tiden..Blir alltid litt surr i hodet mitt når det gjelder klokka…Jeg er motstander av dette tullet og skjønner ikke poenget!  Etter Du vet det er høst dro jeg innom byen og innom en søndagsåpen butikk for å handle med noe kaffegodt ut til mamma.. Så da knipset jeg noen bilder!

 

Fredrikstad er veldig flinke til å pynte byen, selv i disse tider. Hvor det er stort fokus på økonomien i byen…Den er overhodet ikke bra..Men altså pynt har det blitt, selv om det er mindre på budsjettet enn tidligere..Det er igjen snakk om at ferja skal koste penger og at det skal betaler for parkering overalt…Nå har det jo vært en del gratisparkering etter kl. 1400 i byens parkeringshus..Det er rådmannens forslag, hva som blir ut av dette får vi svar på senere..Jeg synes det er dumt å tukle for mye med dette for folk forsvinner og drar handler i Dikeveien, (et sted mellom Fredrikstad og Sarpsborg) der er det store senter og masse butikker og alt er gratis når det gjelder parkering..Så jeg tenker at denne snuoperasjonen vil bety færre besøkende og enda mindre i kassa – altså en ond sirkel…Butikker må stenge osv. 

 

 

 

 

 

 

 

 

Byen har fått Halloween-drakta på og hva som skjer her vet jeg ikke..Jeg bor på et eldre felt og bare voksne folk i gatene her..De siste 4 år har jeg ikke hatt noe besøk av unger..Så i år gadd jeg ikke kjøpe inn noe..For det har ikke kommet noen barn her! Jeg feirer ikke…Blir som en helt vanlig mandag for meg det her..Må også kjøre og hente mamma på dagsenteret i dag..Der er hun tre ganger i uka og en av dagene må vi pårørende kjøre og hente selv, de to andre dagene blir hun hentet av bussen til dagsenteret..Men altså ikke på mandager! Så alltid nok å henge fingrene i merker jeg…

 

God mandag!

24 kommentarer
    1. koselig pyntet sentrum dette ,ja ting koster og komunene får mindre å rutte med ,kjedelig med økte kostnader som f.eks parkeringsavgift ,om en skal gå for den eller kjøre til et annet sted for å slippe den betalingen må en også se på kjørelengden og drivstoffutgiftene ,foor noen er det alltid et rekneskap å sy sammen ,trist det har blitt slik ,men tenker slik jeg også.Her er det snakk om bom til Ørsta/ Volda .da velger vi Stryn som handlesenter tenker jeg det blir motsatt vei av Ørsta ,vi bor midt på

      1. Veldig koselig pynt dette, tråkig når utgiftene øker og øker..Man må tenke.
        Jeg parkerer jo gratis hver dag på en innfartsparkering. Men nå forsvinner vel det også og priser på
        ferja, da kan jeg jo likegodt kjøre bil..Jeg går jo ikke den lange veien hver dag for å få mosjon.
        Mosjon får jeg i skauen her hjemme..
        Skjønner det det med bommen hos dere, for slike regninger er så kjedelige og man får mindre å rutte med..

    2. Ja det er pyntet over alt nå synes jeg 🙂 Og man kan føle at det er mindre enn vanlig rundt om pga økonomien 🙁 Det er ikke bra det som skjer i landet vårt nå….
      Den klokka er jeg også motstander av…. nå må de snart stoppe opp!

      1. Den klokka blir bare surr for de fleste..
        Man sover dårlig i ukesvis etterpå..Ikke bra og må være ille for dyr i fjøset og små barn som ikke
        skjønner dette! Nå må det vel snart være siste gangen! Men pynten i byen var flott! 🙂
        Byene sliter og Fredrikstad har voldsomt underskudd!Ikke bra….

        God morgen til deg, klem…

    3. Det er mange tøffe grep som må tas i kommunene nå. Betaling for parkering gir fort mindre kunder. Det har og vært en debatt her. Her har vi hatt 2 timer gratis parkering en stund, men det forsvant. Argumentet for de som fikk flertall for å fjerne det var at vi ønsker mindre bilkjøring i byen. Men mange bor i landområdene rundt. Hvis du har en mil eller to til sentrum og et elendig busstilbud så er det å gå eller ta kollektivt ikke noe alternativ. Og ja, vi har og store kjedebutikker samlet rett utenfor sentrum med gratis parkering. Det er de små butikkene uten kjedetilknytting som først går dukken, og de vil vi jo gjerne beholde.

      1. Mye å tenke over, men man må gå mer i dybden vil jeg tro. Se over egne rekker og ansatte og
        hvor pengene renner ut…Og de bør IKKE spare på eldreomsorgen..
        Så det allerede i går, hjemmesykepleier var stresset og løp av gårde – hadde ikke tid!
        Så at jeg var der og tenkte her sparer man 5 minutter. IKKE bra!!! Små fine butikker forsvinner hvis
        folk ikke kommer til byen. Mange av disse har ikke egen nettbutikk..Få folk inn i sentrum og ikke omvendt tenker jeg.
        Her er også kort vei til Sverige..Så byen og kommunen bør samarbeide og hauke inn folk til sentrum, kjedebutikker er jeg sykt lei altså…Og de klarer seg overalt!

        1. Det som er så dumt er at det som regel blir ostehøvelkutt. Alle må ned 4% liksom, og så er det de lederne helt der ute som bare må finne de innsparingene på et allerede for stramt budsjett.
          Man burde heller tørre å ta prioriteringene oppe i systemet. For eksempel de 25 millionene vi skal spare på helse. Forklare oss politikere at det betyr (som de på gulvet har forklart meg) at bor du usentralt til i forhold til omsorgssenteret (basen til hjemmetjenesten) så får du bleie i stedet for et ekstra besøk i døgnet for å bli fulgt til do.
          Er det der vi skal spare? Eller skal vi kanskje klare oss uten to ordførere og to rådmenn?
          (Varaordfører og assisterende rådmann)

          1. Håper de får orden på økonomien her i byen, men folk er vel konfliktsky og tør ikke
            kutte i egne rekker..Så da rammes byen og sikkert igjen eldreomsorgen..
            For det merkes ikke..Et besøk mindre og en bleie mer som du skriver..
            Jeg skulle jo kjøre mamma til dagsenteret på mandag. Da jeg kom til avtalt tid, var hun ikke
            klar. Lå i senga..Ikke dusjet eller kledd for dagen. Det var trist. Jeg fikk henne opp og kledde på henne og inn i bilen og hun kom
            på dagsenteret. De ble overrasket at hun kom, det hadde blitt ringt den dagen at hun ikke kom..Jeg mistenker at de sparte tid,
            lettere å ringe enn å kle kle på min mor og gjøre henne i stand! Sånt blir jeg gretten av!!!

            1. Vi hadde noen opplevelser med Mamma og. Blant annet at de som kjørte og hentet Mamma på dagsenteret slapp av Mamma “nede i veien”. Vi har en bratt bakke opp til huset som kan være vanskelig på vinterføre. Så ringte de Pappa (87år gammel) og ba han komme med bilen og hente henne. Greit nok. Pappa er en racer på den bakken og har firehjulstrekk. Men han klarte ikke å få Mamma, som knapt sto på beina inn i den høye bilen hans. Så han måtte ringe Søsteren som ikke arbeider så langt unna dem så hun kunne komme (midt i arbeidstida) å hjelpe pappa å få Mamma inn i bilen og fra bil og inn i huset.

            2. Litt av en historie, man blir helt sjokkert altså..
              de som kjører disse minibussene er jo flinke til å kjøre, det kunne de sikkert fått til her også..
              For dette var galematias, spør du meg!

    4. Fint i byen da!!!! Håper ting blir bra til slutt. Vi trenger en inviterende og åpen by. Ha en fin halloweenkveld med eller uten barn på døra, og så kommer november. Klemsiklem 🙂

      1. Byen er fint pyntet den og ja stenger man ned gratisparkering og ferjetilbud så
        er vel ikke det det smarteste…Ris til egen bak..Nei, få folk inn i sentrum som legger igjen penger.
        ..
        Nå drar folk til Østfoldhallen eller Sverige…kort vei dit! Dersom det blir masse avgifter i sentrum..
        Kommunen må se på sine egne rekker tenker jeg..Mye å hente der.
        Klem…

    5. artig å se hvordan det er pyntet til halloween der.
      Det er fint for moren din å få komme til et eldresenter flere ganger i uke:)

      1. Veldig fint med pynt, koselig å se..
        Ja, det er viktig for de eldre dette her og hun trives godt..
        Hun er dement og ikke frisk, så trenger å spise med andre og være sosial <3

    6. Så koselig og høst pyntet det er i byen din om dagen 🎃 Jeg kan jo se at styret i byen tenker at det er en bra ting å ta betalt for parkering og ferge, men det er kanskje ikke sikkert at det vil være så smart. Er man vant til å parkere gratis, så tenker jeg at da drar folk andre steder hvor de fortsatt kan gjøre det. Nede i Oslo er det helt håpløst, der koster de skjorta og parkere. Her i drabantbyene kan vi fortsatt stå gratis i et par timer mens vi handler. Ha en fortsatt fin mandag, klems 🤗

      1. Veldig flott i byen..Det er vanskelig når økonomien i en kommune går dårlig..
        Men å svekke handelen er jeg ikke for altså. Må vel gå ann å gjøre andre grep.
        Dette vil bare gå en vei mener jeg, færre folk i byen en evig runddans..
        Kanskje lurt å se over ansatte i kommunene og kurs reiser…etc..
        Klem og fin ettermiddag! 🙂

    7. Artig pyntet! Det skal spares på det ene og andre, og ikke alltid enkelt å skjønne prioriteringene.
      Når det gjelder klokka, så er der på tide å slutte med sommertid synes jeg 🙂

      1. Her skjønner jeg ikke tankegangen, byen vil miste besøkende…Det må vel folk skjønne..
        Koster det skjorta å parkere, så drar man heller til et senter utenfor byen..
        Og blir det betaling på ferja, blir det trafikk-kaos igjen..Det ønsker vel ingen..
        Klokka er så ut den…

        🙂

    8. Flott pynta i byen din! Økonomi er et tilbakevendende kommune-problem både her og der! Må være vanskelig å skulle bestemme hva som må gjøres – men de bør vokte seg for å skremme folk ut av byen. Det har de gjort her, og byen vår er ikke akkurat sprell levende lenger….. klem <3

      1. Flott pyntet i byen her – koselig å se.
        Men man bør tenke seg om litt både 2 – 3 ganger som vil bli tap av turister og folk i byen..
        Vanskelig å få de inn igjen, hvis man ombestemmer seg. Viktig å ta vare på kundene sine!
        Kommunen må snakke med de som driver butikker og sentrumslederen.. Tenker jeg..Klem..
        ..
        Trist at det har skjedd hos dere – ikke bra.

    9. Flott pyntet til Halloween i byen.🎃🎃🎃
      Gratis parkering trekker folk og de handler mer, så det er nok ikke så lurt at det innføres betalt parkering. Små ting får fort store konsekvenser.
      Her har det heller ikke vært unger på døra i år. Det er langt til de nærmeste ungene, så da orker de nok ikke å gå hit.

      1. Veldig fint pyntet i byen..
        Ja, man bør tenke hva man steller i stand med dyr parkering. Det gidder ikke folk, det vet jeg.
        Og plutselig så har man et større problem..Ikke bra..
        Nå begynner det å bli sene kvelden også, så da kommer det sikkert ikke barn..De går der de er kjent og
        vet at det bor barn <3 Ha en strålende kveld… 🙂

    10. Så flotte bilder av koselig pynt 🤩 Er utrulig synd med disse avgiftene over alt. Det er en av grunnene for at jeg sjelden gidder å kjøre innom byer og parkere for å gå rundt og titte. Holder meg i utkantstrøk 😉
      Er forresten heilt enig – dem kan kutte den sommertida nå 👍😊 Ha en riktig fin kveld videre 🥰

      1. Tusen takk, fint pyntet i byen og det er koselig..
        De avgiftene altså, skjønner jo deg med din økonomi at det er håpløst å
        parkere nær byene…For da flyr pengene..Dumt det skal være slik, man bør få folk inn
        i byen tenker jeg og det genererer jo penger handelstanden..
        Sommertid er bare surr…Nå våkner jeg kl 0500 om dagen, for tidlig altså…
        God morgen og fin ny dag! 🙂

    Legg igjen en kommentar

    Obligatoriske felt er merket med *

    Takk for at du engasjerer deg i denne bloggen.
    Unngå personangrep og sjikane og prøv å holde en hyggelig tone selv om du skulle være uenig med noen.
    Husk at du er juridisk ansvarlig for alt du skriver på nett.

Siste innlegg