Gulveis

Foto: Tor

Gulveis – vakker blomst og sjelden. Vokser i skog og kratt og noen ganger kan hvitveis og gulveis bestøve hverandre slik at vi kan se blekgule planter. Jeg har aldri sett gulveis her på Kråkerøy! Dette er fra Botanisk hage i Oslo i dag 12. mars. 

 

Foto: Tor

 

Har flere ganger vært i Botanisk hage, men har mistet våren der inne to år på rad! I år blir det tur håper jeg, tenker jeg venter bittelitt for det er litt tidlig enda, kuldegradene har ikke sluppet taket. Så på værmeldinga nå og den viste 4 kuldegrader til på morgenen søndag. Gulveis er flott og jeg fant jo også blåveis i går – helt nydelig, se her: Blåveispiken Solliv 💙 

 

Jeg bare elsker blomster og særlig om våren – da verden våkner igjen..Det er noe med det! En  hvileperiode og atter igjen farges naturen – jeg gleder meg..i morgen blir det tur her på Kråkerøy, må ut å jakte på hestehoven, den har jeg ikke sett enda!

 

SOL OG VÅR OG SÅNN

 

16 kommentarer
      1. Våren er nydelig i Botanisk hage…Heldig du som har sett denne vakre blomsten..
        Tenker at etter påske blir det tur for meg..Da tror jeg det er flott der inne.

    1. dette er jo den gule blomsten jeg har fått i hagen ,jeg kjøpte løk hos hageland i høst og nå blomstrer dei ,på pakken hadde den et annet navn ,men mulig det har flere navn,er en dansk blomster slik jeg har skjønt det og jeg håper min vil spre seg masse i hagen

    2. Hæææ, dette er da Erantis, eller Vinterblom??? Jeg har plukket Gulveis flere ganger, og de vokser på Eidsvollskanten blant annet, pluss i Danmark. De er helt lik hvitveis, men er altså gule. Jeg måtte bla det opp i floraen min, og der heter de jeg mener gulsymre eller gulveis, søsteren til hvitveis som også heter kvitsymre. Erantisen Eranthis hyemalis er også en soleieplante som kommer LENGE før gulveisen! Tror nok at det kommer gule hvitveis i Botanisk hage etter hvert utover på våren. Klemsiklem. 🙂

      1. Takk for at du forsket i dette, for meg så stolte jeg på plakaten og slo til og med opp i en bok.
        Men plakaten kan vise til et annet bed, slik vet man jo ikke..fikk bilder fra min sønn som gikk tur der på lørdag.
        Men det er faktisk hvitveis her i distriktet nå! Men da får vi løpe inn og se på gulveisen om litt…
        Klem…

        1. Jeg måtte bare si ifra, for her var jeg sikker på at det var en forveksling. Man tenker jo at plakatene sier sannheten. Men om man setter opp en plakat nede i bakke her hos meg med at her gror det hvitveis, kan det bli feil når hestehoven kommer først!!! Ja, du må gå og se gulveisen for den er så vakker. Klemsiklem og nyt dagen! 🙂

          1. Helt topp, jeg kunne ikke se det. For jeg har aldri sett gulveis før og stola på
            plakaten på bildet…om noen uker er jeg på jakt etter gulveis i Botanisk hage…
            Klem og fin dag i solen…

    3. Gulveis tror jeg at jeg bare har sett en gang, og her omkring vokser det ingen.
      Det er så fint i Botanisk Hage, og man finner alltid noe nytt å se på hver gang man er innom der om det er vår, sommer eller høst 😊 Skal snart ta meg en tur dit å se hva som har kommet opp.

      1. Tusen takk, ja blir en tur dit etter påske for meg..Da har det blitt såpass varmt i været
        at det spirer og gror tenker jeg! Blomster er vakkert og man nyter altså! 🧡

    Legg igjen en kommentar

    Obligatoriske felt er merket med *

    Takk for at du engasjerer deg i denne bloggen.
    Unngå personangrep og sjikane og prøv å holde en hyggelig tone selv om du skulle være uenig med noen.
    Husk at du er juridisk ansvarlig for alt du skriver på nett.

Siste innlegg