Blåveispiken Solliv

 

God fredag, en liten rast må til…Jeg har gått tur og vært her i lia på Kråkerøy. Tittet etter Blåveis, det var litt tidlig – men fine dem som jeg så! 

 

 

Jeg elsker jo å gå på slike turer med sekk og mat…(mat og mat) – dere ser hva jeg hadde med på tur..hadde dette i fryseren – så det ble med i sekken! Smakte like godt som fersk! 

 

 

Noe av det vakreste som finnes av blomster synes jeg.

 

 

Om litt så er det nok mange blomster her tenker jeg.  Det er mange steder det er lite med blåveis, men her på Kråkerøy er vi heldige. Her vet jeg om mange steder, dette er ikke noe hemmelig sted! Dette er kjent i hele Østfold!  

 

 

Jeg tråkket ikke opp noen ting, jeg bøyde meg og satt på huk i veikanten. Dette stedet er hellig og blåveisen er mange steder fredet! Jeg skjønner det godt, for dem er litt sarte og folk har dratt opp med røtter og tatt med hjem i hagen..Det kan man ikke gjøre altså..Jeg plukker aldri blåveis noen steder, her kan man ikke ta med seg, men jeg gjør ikke det i skauen her ved meg heller! 

 

 

På venstre og høyre sider her gror blåveisen! Aldeles vakkert her, og jeg gikk hjemmefra så ble en fin tur, litt kaldt hele veien, kald luft hvis dere skjønner hva jeg mener!

 

Men hvis dere har lyst til å ta en tur så kjør til Lunde på Kråkerøy, ta til høyre og kjør til Kaholmen..Der finnes en liten parkeringsplass hvis man ønsker det! Eller man kan ta bussen som går fra Oslo til Hvaler og hoppe av på Lunde. Bussen går hver time på hverdagen og annenhver time på lørdager og søndager! 💙

 

Så vakkert… #blåveis

28 kommentarer
    1. Så fin tur du har hatt.
      Jeg har som vanlig vært en tur på Kalnes. Og når vi først var så langt ut, bestemte vi oss for å kjøre en tur til Nordby.
      2 år siden siste. Så da fikk vi fylt opp litt med karbonadedeig, div kjøtt og brusbokser.
      Nå har det gått i ett siden kl 10.00 så det var godt og sette seg ned.

      God fredagskveld.

      1. Tusen takk, håper alt er bra med det altså <3
        Men du fikk handlet og det må være så deilig..få i hus det du nevner her, for prisene her er jo
        ja helt sinnsyke nå! Og sånne brusbokser er kjekt å ha i hus, dere med stor familie og mye besøk!
        God kveld videre, sender over en klem jeg 🥰

    2. Ååå så herlig – jeg blir helt varm i hjertet altså! Her er det maaaange varmegrader til de kommer, men den som venter på no godt osv…..! Lekre bilder – tusen takk! Klem <3

      1. Tusen takk, det var skikkelig flott opplevelse…Det er noe med den første blåveisen altså.
        Og dette stedet er jo så spesielt…..Godt å varme noen hjerter 🥰 klem og natti natt…

    3. noe så vakkert,tenk å få oppleve blåveis ute i det fri ,godt dei er freda ,aldri sett dem annet i en hage ,fikk en liten rot med hun som hadde i hagen men i år ser det ut som att den er borte vekk ,den ville ikke i hagen min ,og nista di såg herlige ut

      1. Tusen takk, dette er vakkert å se i naturen ja. De liker seg ikke overalt og var nok kresen på
        jorda i din hage. Det er vanskelige blomster egentlig. Og formerer seg fryktelig sakte.
        Nista smakte godt på tur – litt luksus på en fredag.

    4. Er ikke dette et vårtegn så vet ikke jeg, og så koselig å se at de har kommet opp 🥰
      Jeg vet om et sted ikke langt fra Bryn senteret her i nærheten, hvor det er som et teppe hver vår. De har ikke kommet enda, men det er nok ikke lenge til 😉

      1. Tusen takk, dette er så vakkert. Man blir glad og det føles VÅR
        og det er så deilig. Herlig at du vet om et sted hos deg..
        Kanskje om 14 dager er mer korrekt tid for blåveisen.
        For det har ikke vært så varmt her i mars 💚

    5. Og DA er det vår rett og slett! Når den vakre blåveisen stikker seg frem i lyset 🙂 Den er så vakker! Hvitveis hos oss men den har jeg ikke sett ennå 🙂
      Lag deg en fin lørdag og ei god helg 🙂 klem

      1. Tusen takk, ja dette er vår og blåveis er så vakker. Men tidlig enda, her pleier det å være blå tepper!
        God lørdag………nyt dagen! Klem…

    6. Blåveisen er jo sååå utrulig vakker 🥰 Jeg er faktisk ikke sikker på om vi har den her.. Veit at den vokser rundt Bodø-distriktet, men kan faktisk ikke huske å ha sett den her i nærområdet.. 🤔

      1. Utrolig fin blomst og den vokser ikke i hele landet. Men når man ser den så blir man så glad, for den er så skjønn og så sart..
        Deilig med slike vårtegn altså…Kos deg masse med dagen! God klem…

      1. Tusen takk, blåveis er vakker og den vokser ikke overalt..
        Men man blir glad av å se den…Hvitveis er også flott, men disse kommer litt senere ja..
        Ha en strålende lørdag! Klem…

    7. Så vakkert som blåveis. De er vel fredet ute hos deg, men her hos meg kan vi plukke blomster. Litt rart at det er så forskjellig, men jeg liker best å se dem ut i naturen. Jeg har blåveis i hagen min. Det er fra frø fra planter som en gang vokste i Moss, for sikkert åtti år siden. Fint å tenke på. De sprer deg sakte, om maurene får jobbe litt med frøene. Gleder meg alltid over de blå! 🙂

      1. Tusen takk, utrolig vakre blomster. Ja, de er fredet her på dette stedet og man skal helst ikke
        plukke med seg hjem fra andre steder heller. De gror jo så sakte…Men kanskje annerledes i store skoger som
        hos deg! Spennende med blåveis i hagen din da og så gammel plante, artig å høre om.
        Klem og fin dag…

    Legg igjen en kommentar

    Obligatoriske felt er merket med *

    Takk for at du engasjerer deg i denne bloggen.
    Unngå personangrep og sjikane og prøv å holde en hyggelig tone selv om du skulle være uenig med noen.
    Husk at du er juridisk ansvarlig for alt du skriver på nett.

Siste innlegg