Grana er tent

 

I byen! Og så til Kråkerøy…

 

Jeg er glad i å gå i byen, tar det som trim…går og går – overalt på kryss og tvers og ut og inn..Og timene går altså. Jeg titter ikke på klokka eller på mobilen – deilig å være i sin egen boble..

 

Innom biblioteket, så kaffe et annet sted..

 

Videre gjennom parken og innom noen butikker. Men det var nesten folketomt i byen..Det kommer nok av gravingen i byens gater og at senteret ligger med brukket rygg..Altså halve kjøpesenteret rives på grunn av setningsskader..Så da blir jo halvparten av butikkene borte også. Det er jo slik i byer at folk vil ha noe å gjøre..Masse liv, masse butikker, trange gater, cafeer, restauranter. Og folk orker ikke gå så mye og vil ha kort vei til parkering og helst gratis..Alt dette greier ikke Fredrikstad å levere om dagen og folk drar til Sarpsborg, Halden, Moss eller Oslo eller Ski eller andre steder sikkert…

 

I går fikk folk trygden sin, så det er rart at senteret nesten var tomt for folk..Ikke helt tomt da, men dere skjønner hva jeg mener..Det er lørdag, det går mot jul, folk har fått trygd..Ja det er dyrtid også, men samtidig leser jeg det var kø hele veien mellom Fredrikstad og Sarpsborg…Så folk skulle nok et sted, men ikke til Fredrikstad! 🙂 Men jeg fikk kaffen min jeg……Tok ikke bilde, bare vanlig svart kaffe her: Cafe Cicignon Det har blitt favorittstedet mitt…Kaffen er ikke så fryktelig god der, men stedet har sjarm og sjel..Men vanlig svart kaffe fra en kanne, blir vel slik..Jeg får ta en latte neste gang! 🙂 Et innlegg før i dag her: Jeg bygget min båt i skumringen Vil jo ha klikk vet dere….

 

Ennå ikke snø, ååååå håper det varer! 

 

 

 

10 kommentarer
    1. Kjedelig når byen dør bort….. sånn er det jo her nesten hele tida! Jeg liker liv og røre når det er by (faktisk)…..! Deilig å gå rundt og snoke litt! Det nederste bildet ditt er lekkert…. <3 klemmer…

      1. Ikke sant, liv og røre og folk = byen…
        Når alt dette uteblir så er det tomt…Folk var det jo, men ikke sånn det burde ha vært nå som julehandelen har begynt.
        Klemmer og God natt…

    2. Rart med det at ALLE skal til samme sted. Kunne jo heller spre seg litt. Vet så mange byer som har “dødd” pga det ble et senter i nærheten. Langesund er et eksempel. Det var så flott der før. Nå er det omtrent EN klesbutikk igjen, og en med noen dårlige suvernirer. Resten er flyttet til senteret. Dumt. Byen blir treg og dau rett og slett. 😛

      1. Masse flotte butikker i byen her nå, men på grunn av graving kommer ikke bilene frem og får ikke parkert nærme.
        Da drar folk til et senter som ligger mellom Sarpsborg og Fredrikstad – hvor det er store gratis parkeringsplasser.
        Litt for mye på en gang nå i Fredrikstad sentrum…trist for julehandelen.
        Og folk elsker senter på vinterstid…varmt og godt, hehe…Jeg liker best å trave rundt..
        Langesund har jeg ikke vært, høres trist ut..

    3. når ting blir dyrere venter nok folk litt før dei handler,såg det jo jeg også i Ørsta ,gikk i flere butikker og var eneste kunde innom ,men det kommer nok noen julegaver under trærne i år også ,jeg er jo ferdige for lenge siden ,tar det over tid så jeg ikke får alt tett opp i julen :=) koslig når julelysene begynner å komme frem i mørket da

      1. God morgen..Ja, folk tenker seg litt mer om nå og drar nok til senter utenfor byen for
        å titte i butikker. Folk er late og vil ikke gå, dessverre så er det graving og mye styr i gatene i Fredrikstad om dagen.
        Og folk orker ikke gå. Jeg går og går…
        Og jeg er glad i byen, men liker at det er litt fart der. Hvis du skjønner, se folk og det får man gjort i store senter utenfor byen.
        Du er flink, du har alltid kontroll på dette. Og lurt å fordele på flere måneder. Ha enn fin søndag!

    4. Rart når en by blir folketom og stille.. hvor er alle på vei??? Over grensa? Fine grana da. Nå tennes lys over alt rundt oss… 🙂 klems

      1. God morgen…Litt trist at det graves slik i gatene før jul. Folk kommer ikke frem..Gå noen
        meter er aldri noe alternativ for folk. De skal helt frem og da blir det kjørt til kjøpesenter utenfor byen
        mellom Sarsborg og Fredrikstad. Parkering på utsida og gratis. I byen er det dyrt, ca. 40 – 50 ++ kroner pr. time, hvis du kommer frem da.
        Jeg går jo alltid..4 kilometer er jo ikke noe strekning for meg å gå til byen.
        Men skal jeg handle tungt så tar jeg bilen et stykke, men aldri inn i byen. Men parkerer gratis på en plass..Gidder ikke betale bom + parkering – nei der er ikke jeg. Klems…

    5. Det er mange graner tennes i tiden fremover. Trist at mange tennes på samme tid, er gjerne gang rundt treet på samme dag pluss litt julegreier. Før var det en begivenhet men nå blir alt lagt ut i sosiale kanaler som mange andre ting. Ble ingen skogstur i går kveld. Men ble en times tid i formiddag. Tar vel en ny tur i ettermiddag. Ha en fin kveld.

      1. Annerledes tider, vi får bare henge med vi som bor i byer og rundt der.
        Hadde jeg bodd på landet og langt fra folk så hadde nok min verden vært annerledes når det gikk mot jul tror jeg.
        Da lager man seg jul hjemme både ute og inne og da trenger man lys på grunn av mørket rundt og ikke for å vise naboen: “Se hva jeg har kjøpt”
        Tror det er et godt liv å bo slik…Jeg har jo vokst opp på bygda og det var stor stas ved juletider.
        Nyt ettermiddagen.

    Legg igjen en kommentar

    Obligatoriske felt er merket med *

    Takk for at du engasjerer deg i denne bloggen.
    Unngå personangrep og sjikane og prøv å holde en hyggelig tone selv om du skulle være uenig med noen.
    Husk at du er juridisk ansvarlig for alt du skriver på nett.

Siste innlegg