God morgen…Gleder du deg til jul?

Hei på akkurat deg,

Gleder du deg til jul? Det håper jeg. Alle styrer litt på hver sin måte. Noen skal ha mange til selskap i morgen mens andre sitter alene. Noen velger det å sitte alene selv. Jeg har en nabo som er alene, jeg har bedt ham flere ganger. Men han liker seg best alene på julaften sier han.

Jeg vet også hvordan det er. Ble skilt for 10 år siden cirka. Så er ikke hver jul jeg har gledet meg etter det. Jeg har jo barn, men det er jo det annenhver gang greiene, selv om de var store. Men måtte jo gjøre det beste ut av det. Jeg ble bedt litt her og der, slo til og sa JA jeg. Selv om jeg egentlig hadde lyst til å sitte hjemme og gråte. For det er rart å delta i andres jul. Vår familie hadde alltid våre ting. Og jula var alltid en meget hyggelig tid. Det ser jeg tilbake med lengsel. …etter…

I ettertid tenker jeg litt, det går helt fint å lage seg noe godt å kose seg med jula i sitt eget selskap. Men er du fryktelig sosial, så kan det være plagsomt…..Jeg er sånn midt på treet. Litt sosial og litt alene er best. Det funker for meg….

Jeg stikker snart innom igjen, mye på hjertet i dag ❤️ #jul #ensomhet

8 kommentarer
    1. ja julen er sammensatt,noen er ufrivillig alene ,men mange velger ensomheten selv,i år blir jeg og min mann alene julekvelden for første gang,eller svigermor er jo i hus så vi ser nok hverandre i løpet av kvelden :=) i dag får vi barn og barnebarn til middag,tradisjonen tro lager jeg risgrøt,men jeg har aldrig hatt mandel i :=) må du ha en god jul,min blir nok ikke av dei beste,men litt skal jeg prøve å kose meg :=)

    2. Sammensatt tid og følelser. Dere får kose dere best mulig. Selv om det er spesielt for dere i år.
      Her blir det meg og ungene og mamma 🙂 Så det blir jo hyggelig. Litt styr med kjøring og henting og medisiner og sånn da. Og jeg må ta over to av vaktene til hjemmesykepleier. God Jul.!

    3. Jeg er som deg, sånn midt på treet. Liker å styre med julekalender og sånt. Kjøper gaver, men ellers ikke så opptatt av julen. Julaften koselig hos søster, resten av jula deilig å slappe av 🙂

      1. Ikke sant, gaver er gøy…..jeg liker å bake litt også da, men det ble tynt i rekkene i år….på grunn av sykdom….liker best å kose meg og slappe av. Lese litt, se en film. Gå turer…..

    4. Jeg har prøvd de fleste type julefeiringer tror jeg. Alene, på pub, i syden, sammen med både den ene og den andres familie og tradisjoner. Jula var fantastisk mens en var barn, og etter en ble gift og fikk barn selv.. men alle mine tradisjoner forsvant da jeg ble skilt for 20 år siden. Han flytta ut rett før jul. Gleden forsvant noen år før det, da mamma døde i romjula og alle døgnene fra lille julaften ble tilbragt ved sykesenga. Når en har mine og dine, og ikke noen sammen, så blir den jula litt rar… I år er det ingen av mine å feire sammen med. De sitter litt lengre nedi bakken, sammen med pappa’n sin.

      1. Tusen takk, jula ble trist etter en skilsmisse. Ikke greit i det hele tatt. Jeg også har prøvd å sittet og feiret her og der. Blir ikke det samme med andres unger, nei. Sånn er det bare….
        Så er nok mange tunge tanker rundt i de 1000 hjem……føler jeg….ønsker deg en flott Jul alikevel….klem Solveig…

    5. Jeg er jo av de som velger å feire julaften alene, noe som tydeligvis opprører andre. Det er jo da invitasjonene kommer, fra de som egentlig ikke vil ha deg på besøk, men de føler at de må!! Jeg takker vennlig nei, noe jeg også har gjort til familien. Jeg følger de tradisjonene jeg er vokst opp med, og som jeg hadde sammen med mine foreldre. De betyr noe for meg, og det ville ikke blitt det samme hvis jeg var hos noen andre. Alle er jo ikke som meg som syntes det er greit å være alene, mange syntes det er sårt og trist, og det har jeg full respekt for.

      Tror det er viktig å feire julaften på den måten man føler er riktig for seg, og så får andre bare godta det.

      1. Ikke sant, må gjøre som man vil og ønsker. Neste år skal jeg jaggu takke nei til andres jul og kose meg her hjemme og føle fred og ro i sjelen….Synes du klarer deg meget bra alene og lager fin tradisjon på jula….God jul og klem Solveig…

    Legg igjen en kommentar

    Obligatoriske felt er merket med *

    Takk for at du engasjerer deg i denne bloggen.
    Unngå personangrep og sjikane og prøv å holde en hyggelig tone selv om du skulle være uenig med noen.
    Husk at du er juridisk ansvarlig for alt du skriver på nett.

Siste innlegg