Gåskolen 15/2021 – to små bokstaver

 

God lørdag herfra Gåskolen…Har det skjedd noe nytt med dere? For meg er det ikke noe nytt, jeg har gått hver eneste dag i snart 28 år! Med eneste unntak av noen uker med bekkenbrudd, men da det var stabilt og jeg fikk klarsignal fra min fysioterapeut så begynte jeg å gå igjen..3 kilometer hver dag med krykker! Hvert skritt var så vondt at jeg holdt på å besvime! Hadde jeg ikke gjort dette så hadde jeg nok blitt veldig stiv, kanskje resten av livet..

 

 

For det er utrolig viktige å smøre hofteledd…ved å G Å – jeg rev over flere sener i lårmuskelen også! Det var hele tre brudd i bekkenet…at jeg ble “normal” igjen var det vel ingen som trodde på! Så jeg kan alt om det å G Å altså…Noen ganger krever det alt av deg og noen ganger ingenting! Bena flyr avgårde – nesten danser avgårde og man blir ikke sliten i det hele tatt…#denfølelsen

 

 

Andre ganger så er bena tunge som bly i det man går over terskelen hjemme! Men jeg kommer meg ut..Går litt sakte til og begynne med så hjelper det på en måte og tøyer litt underveis. Det hjelper det også. Vet ikke hvorfor det er slik, men det kan være et kroppen er støl fra dagen i forveien og/eller dårlig med uttøying. Andre ganger kan det være at man har spist litt dårlig, sovet dårlig eller bare har en dårlig dag! Dagene er jo ikke like, selv om vi føler det slik! 

 

Så disse to små bokstavene avgjør noen ganger om du får et bedre liv enn hvis ikke…du gjorde noe med det!

 

Gåskolen nr. 14 finner du her: Gåskolen 14/2021 – se etter skyggen din 

 

Ut og gå for et bedre liv #gåskolen

14 kommentarer
    1. Jeg har alltid gått turer.. før jeg ble syk var det minst en tur om dagen.. Nå må jeg se ann formen og går ikke så langt som før..men glad i å være ute å rusle med kamera på slep.. 🙂 Bevegelse og frisk luft er bra for di aller fleste.. moro å følge deg på ulike gåturer.. Ha en fin kveld fine du <3

      1. Skjønner at det er spesilet med din sykdom. Du må gå uti fra di egen form.
        Sånn er det..Men synes egentlig du er flink til å komme deg ut jeg.
        Mange er mye friske og sitter bare inne…:) Klem til deg..

    2. Som du vet… jeg går og går og går! Enda mer når jeg er ute med bobilen faktisk – en fantastisk mulighet til å oppleve noe nytt! Kan ikke kjøre for mye…. da blir gå-tida mi brukt opp! 🙂 Skulle ønske alle skjønte gevinsten med å gå – ser mange som bare sitter stille utafor bobilen – de ser aldri det jeg ser………….. klem 🙂

      1. Tenk om de kom seg ut på tur…de som er på bobiltur…Sitte sitte sitte – jeg skjønner ikke
        at dem hæler jeg….jeg hadde fått mark!
        Og som du sier de mister så mange fine opplevelser. klem…

    3. jeg må innrømme att den siste uken har jeg ikke gått mye ,men jeg har vært ute og måket snø og den er tung som fy full av vann,i dag var vi på handel ,en halvtime å kjøre hver vei ,hadde med svigermor også ,men før hun kunne gå ned til veien måtte jeg måke snø så hun ikke snublet i all snøen ,er lei dette været nå fonnfare overalt her jeg bor ,men det blir nok bedre dager ,i morgen får vi barnebarn på besøk ,1åring og 3 åring da blir det litt bevegelse :=)

      1. Tusen takk, jeg skjønner godt at det er ekstraordinært med all snøen og
        rasfare. Man må tenke sikkerhet først og fremst..Men du har måket snø hver eneste dag 🙂
        Synes du er flink jeg 🙂 Fin kveld videre og kos deg med barnebarn i morgen.

    4. I det hele tatt opplever jeg det som at turgåing er en temmelig undervurdert treningsmetode! Det er jo bla.a bevist å være fullgodt med jogging hva kondisjon angår, så.. 🙂

      1. Ikke sant…Det er lissom ikke noe det…gå seg en tur bare. Men for meg så er det topp trening egentlig.
        Viktig å gå variert og peise på litt i bakken..Men bare gå en tur hver søndag, det bør økes litt ja!
        Gratulerer med suuuuper duuuuper plassering der oppe! Smi mens jernet er varmt…

    5. Ja, å komme seg ut på tur å GÅ er viktig. Jeg merker de veldig når livet blir for stillesittende. Og det har det blitt litt i denne corona-tiden med skikkelig arbeidstrykk som ikke likner grisen… Men å GÅ er jo noe alle kan, og da mener jeg også de som ikke KAN gå. For bare det å komme seg ut er viktig i seg selv. Kjenner lufta, luktene, møte folk, høre fugler eller sauer, eller biler som tuter, eller se alt det vakre OG stygge som omgir oss. FÅ impulser, ute 🙂 Ha en fin dag Solliv <3 Klemmer <3

      1. Tusen takk – helt korrekt…Det å gå – det å komme seg ut – gjør med et menneske. Se noe annet enn 4 vegger hjemme og få nye bilder i hodet sitt. Det er såååå utrolig viktig altså…Folk er slitne nå etter måneder og år med korona og regime og hjemmekontor…Så det å GÅ hjelper der det kan. Klem og fineste dagen..

    6. God morgen!

      Du har virkelig gått deg sterk – med hensyn til operasjonen og opptreningen etterpå. G Å virkelig to viktige bokstaver 🙂

      Lag deg en fin søndag – og så blir det snart ut og GÅ!

      klem

      1. Tusen takk, ja – det var en sti tørn etter ulykken…men jeg overlevde! Det som er viktig…!
        Så jeg vet absolutt hvor viktig det er å gå! <3 Skal ut etterhvert, men er grisekaldt i dag. Så venter et par timer til. Klem og fin dag…

    Legg igjen en kommentar

    Obligatoriske felt er merket med *

    Takk for at du engasjerer deg i denne bloggen.
    Unngå personangrep og sjikane og prøv å holde en hyggelig tone selv om du skulle være uenig med noen.
    Husk at du er juridisk ansvarlig for alt du skriver på nett.

Siste innlegg