Det finnes ingen listelykke her

 

Det finnes ingen listelykke her når det gjelder middag. Det blir til i hodet mitt mens jeg går tur som regel. Oppskrifter bruker jeg sjelden..bruker heller erfaring fra alle år her på kjøkkenet.. Titter i kjøleskapet hva som må “ryddes” opp i eller hva det er tilbud på i butikken! Og hvor mange vi er til middag. Noen ganger 3, 2 og 1. Nå har vi vært 2 til middag lenge på grunn av Korona. Yngste sønn studerte i Kristiansand, men 13. mars stengte Norge ned og det ble studier hjemmefra. Nå er han ferdig utdannet siviløkonom og ferden går snart videre i jobb som  siviløkonom i et stort regnskaps- og revisjonsfirma. Da blir etterhvert enda mindre lister å forholde seg til for meg tenker jeg. Og blir sikkert en del middager ute på senter eller i byen. Variere litt og det er også litt sosialt! 

 

 

Liker at maten ser innbydende ut og at det smaker av maten. Nå på sommeren bruker jeg urter fra hagen for å “krydre” maten. Mat skal smake og tilbehør er også viktig. Sauser må til, blant annet chilisaus gjør maten god. Lager ikke den selv, men kjøper på butikken. Noen er ikke så gode. Kjøper som regel aldri store flasker til en billig penge. De er mer sterke enn gode synes jeg. 

 

 

Og hjemmelaget loff er godt tilbehør på en lørdag! Loff er ikke hverdagsmat her hjemme, men har vel sklidd ut litt i ferien og sommeren.  Oppskrift på denne loffen finner du her: Fletteloff og jeg deler oppskriften – Denne var god og skal ha neste gang det er reker her i huset! 

 

 

Jada, det er mye enkelt å lage. Trenger ikke bruke 3 timer på middagsdlaging på deilige sommerdager! Gryter og slikt som tar lang tid å tilberede – kan man gjøre når man er mer innomhus igjen. 

 

Så da håper jeg du får en fin kveld – ble ikke bad på meg i dag. Jobber med hagen! 

 

 

To dager til så er det jaggu helg! 

12 kommentarer
    1. Det ser iallefall kjempedigg ut!
      Mitt beste sparetips, er å gå for butikkjedenes egne merker (First Price, Extra, Prima, osv) der de finnes. Disse varene er akkurat like bra som de kjente merkevarene, og gjerne nær 40% billigere! Der man kan ane en forskjell i smaken, er dette ene og alene basert på vanen ved kun å ha smakt det respektive produktet fra en bestemt levrandør (f.eks Stabburet makrell i tomat, Coca/Pepsi cola, fiskepinner fra Findus, osv)

      1. Helt enig, må prøve seg frem på disse produktene. Og mange av de billig-merkene er faktisk supergode..Men i sommersesongen her er ikke disse produktene lette å få tak ii…Masse hyttefolk og de med de største hyttene – handler de billigste varene…hehe…Ikke alltid da..Men mye av det! Om det er rett vet jeg ikke. Men alle slike merker jeg pleier å kjøpe finner jeg sjelden på sommeren..Litt rart!

    2. Så masse god mat! Jeg er enig med deg – maten skal smake godt og se bra ut! Det er viktig….! Når høsten kommer kan man lage annerledes middager – nå går jeg for enkelhet! Jeg liker også å spise litt ute på kafe – blir nok noe av det også <3 klem

      1. Takk, ja da blir det gryter og supper og fårikål og sånn….Nå er det enkle ting og smakfulle saker! Spise på Kafe er deilig…Mye deilig dagens! Klem…

    3. Helt enig . Bruker ikke lister til middager jeg heller. Mye bedre og bruke av det som bør brukes opp i kjøkkenskapet og handle det som er på tilbud😊 Blir så mye godt av det atte😃
      God kveld til deg😚

      1. Tusen takk, man tar det man har og lager noe kreativt den dagen…Nei – sette opp liste. Mandag fisk, tirsdag suppe etc….ikke meg altså…

    4. Der var det litt av hvert, og det så da godt ut 😀 Her går det mye i fisk… men i dag var det hjemmelagde kjøttkaker 😀 Fikk ikke laget noe innlegg i dag.. det rykker og et napper for tida 😀 Klem

    Legg igjen en kommentar

    Obligatoriske felt er merket med *

    Takk for at du engasjerer deg i denne bloggen.
    Unngå personangrep og sjikane og prøv å holde en hyggelig tone selv om du skulle være uenig med noen.
    Husk at du er juridisk ansvarlig for alt du skriver på nett.

Siste innlegg