Biblioteket er også en møteplass – ensomhet

 

God søndag! Det er grått og vått ute! 💧

Men jeg sitter her hjemme og legger en plan for dagen! Jeg må ha noe å finne på hver dag…Bare gå hjemme og lulle rundt her orker jeg ikke..Kan det, med vår og sommer i lufta og masse å gjøre i hagen! Men ikke nå…Skal prøve å rake litt, for det er løv etter høsten..Jeg pleier ikke ha det slik, men i oktober falt snøen her på Kråkerøy og det før bladverket hadde falt fra trærne…Merkelig..Aldri opplevd før! Men nok om det.

Jeg må altså alltid ha en plan for å komme meg ut døra, jeg kjeder meg fort og det er ikke bra å sitte her hjemme hele dagen! Ut på tur er alltid mitt motto..Skog eller by eller sjø, altså gåing! Gange og gå er alltid i  livet mitt! Hver dag året rundt! 

 

Når jeg går til byen eller besøker andre byer er jeg nesten alltid innom et bibliotek!  Senest på fredag Årets første løvetann og en kaffekoppJeg leser blader og aviser og noen ganger er det utstillinger eller bok og kaffe..Masse som skjer på et bibliotek – jeg føler det er sosialt..Og jeg tror det kan gjøre en forskjell på en dag man føler litt tomhet og tungsinn! Folk rundt deg i alle kroker og kriker, flotte magasiner/aviser å lese i tillegg til alle bøkene –

man er en del av noe! Deichman

Jeg bruker biblioteket mye og er ofte innom! På søndager er det stengt, men man kan søke om å komme inn. Har ikke gjort det enda! Noe som heter  meråpent bibliotek eller noe sånt! 🥰

Slik at man har tilgang til å komme å gå etter stengetid! Men da er det altså ubetjent, men det er kameraer og skal være trygt..og alle lys er på! Eneste forskjell er at de ansatte har gått hjem..Jeg skal se og få ut den fingeren og søke på dette utover våren..Jeg savner å besøke biblioteket på søndager!  Da har jeg jo alltid tid nok! 💛 I går var jeg innom en times tid, stengte klokka 1500, hvis ikke hadde jeg nok blitt der lenger. Jeg var sikker på at det stengte 1600 på lørdager, men der tok jeg feil! 

 

12 kommentarer
    1. En god stund siden jeg har vært på biblioteket her i byen. Bodde der nesten i ungdomstida mens jeg gikk på ungdomsskolen og videregående. Et sted å gjøre lekser mellom skole og fritidsaktiviteter. Søkte ofte “tilflukt” der når ungene var små. Når jeg hadde vært hjemme med en baby, en to-åring og en 6 åring hele dagen var det ofte dit jeg “rømte” når Gamle Gubben Grå kom hjem fra jobb. Et par timer mellom bokhyllene der i stillhet og ro. Balsam for sjelen.
      Vi har og sånn “meråpent bibliotek” Da kan man bruke biblioteket alle dager fra klokka 9-21.

      1. Biblioteket funker det. Om man vil finne ro eller se mennesker. Masse forskjellige sysler:
        data, lese blader og magasiner eller delta på arrangment. Og som det du skriver.
        ..
        Det berører mange mennesker, men vi må bruke det. Ikke bare tenke at det er et flott sted.
        Jeg liker den ryddige stilen også..Det gir ro og sjelefred. Ja, flott tilbud med åpent bibliotek
        på kvelder og på søndag!

    2. Jeg leser ikke noe særlig, så er ikke så mye på biblioteket. Men det er mange fine bibliotek, og litt kultur der ja. Samtidig fin måte å sitte og glo litt på folk 🙂

      1. Ja, jeg liker å titte i magasiner og aviser og kose meg med det og drar med meg et par bøker hjem også. Man kan også låne blader og tidsskifter. Jeg liker blader og kjøper jo en del selv også…men det blir fort penger ut av det. Se på folk er hyggelig – være en del av noe. Finne roen.

    3. Et bibliotek er gull verdt! Fint å stikke innom og lese tidskrifter, låne bøker eller spill. Om jeg har litt tid til overs, kan jeg gjerne sitte der og løse kryssord eller strikke. Dessuten har biblioteket her ulike arrangementer, bl.a. strikketreff, kinoforestillinger/strikkekino, foredrag, aktivitetsdager.

      1. Hallo, ja så flott bibliotek dere har hos dere. Og ja – det er gull verdt.
        Topp sted, masse å gjøre og fine ting. Så folk som aldri er innom et bibliotek mister mye i mine øyne.
        Du er flink og benytter stedet masse!
        Ha en riktig så fin kveld…🥰

    4. Jeg er masse på biblioteket, men jeg tror ikke vi har sånt meråpent! Men – det er åpent til 20 de fleste kvelder i uka, så det er jo bra! Biblioteket her brant jo, og nå har vi det midlertidig i flotte lokaler nede i sentrum! Det var betjent kafe der inntil forrige måned, men det var visst ikke lønnsomt så den blei lagt ned……! Klem <3

      1. Så bra dere har fått et fin bibliotek i byen. Og lenge åpent, da er det lettere.
        Det er ikke kafe her, men kaffemaskin..Og kanner med kaffe når det er noe som skjer innimellom..
        Kaffe og kaker. Savner en cafe inne på selve biblioteket.
        Meråpent skal jeg skaffe meg, savnet det i dag egentlig..Hadde vært fint å sitte der og titte i blader
        og kose seg..tatt med kaffe hjemmefra…Klemmer

    Legg igjen en kommentar

    Obligatoriske felt er merket med *

    Takk for at du engasjerer deg i denne bloggen.
    Unngå personangrep og sjikane og prøv å holde en hyggelig tone selv om du skulle være uenig med noen.
    Husk at du er juridisk ansvarlig for alt du skriver på nett.

Siste innlegg