vi hører bedre enn før

 

God ettermiddag i solen! Ganske deilig ute, men litt vind…Sånn er det ofte i hvertfall her på Kråkerøy. Blåser ofte her på toppen av øya! Det er deilig på sommeren, da lufter det litt, blir ikke så klamt.

Kilde Pensjonisten. Men du jeg leser nå at vi hører bedre. “Særlig menn i 60 og 70-årene. De hører bedre enn sine jevnaldrende rundt årtusenskiftet. Veldig positivt. Det var mye mer støy i arbeidslivet tidligere. Flere tiltak er satt i gang for å få ned støyen! Pluss andre ting som røyk og sånn. Røyking er ikke sundt det vet vi alle, og røyking gir økt risiko for åreforkalkning, som igjen påvirker sirkulasjonen i sneglehuset”.

 

Men vi kan enda bli bedre tenker jeg. Jeg ser ofte menn – særlig håndverkere…ikke tar hensyn når de bruker maskiner og slikt som gir mye støy! Folk bør begynne å tenke altså. Jeg vet jo hvor tråkig det er å høre dårlig! Jeg har lyst til å skrike ut når jeg at folk “glemmer” å ta vare på hørselen sin. Har du fått et hørseltap – så er det ingen vei tilbake! Det er varig! Mange ganger drømmer jeg om å ha en helt normal hørsel…Det er den største drømmen jeg har her i livet! Alt det andre jeg fjaser og drømmer om er jo ikke viktig i det hele tatt..egentlig! Vi har bare et liv ❤️ 

 

 

 

Livet er rart og det er ikke rettferdig! Det er ikke synd på meg altså…Men innlegget her vil jeg bare ønske at det fortsetter slik utover at: VI HØRER BEDRE ENN FØR! Ta vare på hørselen din…Ikke lek tøffing! For ingen vil vel ha et hørselstap som er så stort at det fører til nedsatt funksjonsevne… #hørselblogg #nedsatthørsel #høredårlig 

 

Snart er det helg igjen…Men du, dårlig hørsel tar ikke helg, fri eller påskeferie!

 

16 kommentarer
    1. Dessuten tror jeg mye hørsel kan reddes dersom man ikke hadde full guffe på ørepluggene.. Herregud, nå ble jeg brått ei papergøye etter ‘fatter’n i oppveksten, da vi ville fått walkman’en vår inndratt om vi ble knepet med for høy styrke pga hørselen vår. Den gang, var han jo selvsagt ‘heeelt nørdings’, men denne walkman-trusselen har nok bidratt til at jeg har hørsel som et barn den dag i dag.. 😉

      1. Heier på faren din han har gjort en god jobb. Veldig mange mennesker får nedsatt hørsel på grunn av for høy musikk rett i ørene. overhodet ikke bra! Må være deilig å ha en så flott hørsel 🙂 Fortsett å ta vare på den!

    2. godt hørselen blir bedre ,men jeg føler jeg hører dårligere og må nesten vær dag gi beskjed om att jeg ikke fikk med meg det som ble sagt og jeg har tinisus ,skal til legen i juni og ta ny flåttvaksine ,kanskje eg skal be om en hørseltest samtidig :=)

      1. Tinnitus kan gjøre at man sliter ekstra. Har det selv og det hjelper å bruke høreapparat til det også!
        Du får høre med legen og ta en test – er lurt det…Skylle ørene er også lurt innimellom. Jeg sliter fryktelig med mye ørevoks ..kommer av bruk av apparater. Blir litt ond sirkel dette.

    3. Jeg er født hørselshemmet, så det har jeg levd med hele livet. Ikke alle er flink til å bruke beskyttelse av ørene når de har et yrke som medfører støy. Tror det var verre før enn det er nå. For tiden sliter jeg med folk som snakker til meg med munnbind på, og jeg må bare si beklager jeg får ikke med meg hva du sier fordi jeg er avhengig av å lese på munnen. Ha en fin kveld.

      1. Viktig å beskytte hørselen helt klart. Folk tenker ikke….det går så bra, men gjør ikke alltid det!
        Munnbind og dårlig hørsel går ikke! Jeg gir beskjed med det samme hvis noe vil prate med meg.
        Jeg hører ikke hva du sier..beklager…(f.eks på butikken)..
        På jobben må jeg strekke meg litt lenger da! Hører jeg ikke, spør jeg 2 til 3 ganger. Det er å tungt å høre dårlig i disse tider. Fin kveld videre…

    4. Kjempebra vi hører bedre 😊 Min bestemor var født med en sykdom som gjorde at hun ble nesten døv.

      Selv tror jeg at jeg har litt nedsatt hørsel fordi jeg har vært plaget med væske i mellomøret som lita.

      Merker det er flere som har vanskeligheter å høre hva man sier når man går med munnbind, og det forstår jeg godt.

      Ønsker deg en kjempefin onsdag ❤😊

      Purr, purr, og klem fra Toril og kattene

      1. Munnbind er vanskelig ja. Ja, det er nesten håpløst. Men poenget er kanskje at vi ikke skal være sammen og stå og skravle…Så da er det kjapt inn å handle mat og kjapt ut igjen…Ja, kanskje du bør ta en test etterhvert!
        Fin kveld til deg. Klem..

    5. Mange som ikke er flinke til å tenke på det….! Skulle ønske flere kunne lese det du skriver! Min hørsel er god, men jeg har noen rundt meg som sliter veldig…. det er nok et stort steg å gjøre noe med det, tror jeg! Klem <3

      1. Folk glemmer og etterpå er det for sent………
        Ja, skriver for at folk skal lese og lære og skjønne mer! Synes det er viktig å formidle dette på en enkel måte. Bra du har flott hørsel – ikke noe bedre enn det! Viktig for jobben du gjør også. Sikkert mye telefoner og da må man høre godt! Klem…

    6. Litt sent å ta vare på den for min del…. men er alt for sløv å bruke apparatene.. kommet helt ut av det. når man er tilnærmet innestengt… Men er jo godt at det går den veien da.. det skal vi være takknemlige for 🙂 Klem <3

      1. Ja, toget gikk for noen. Men det blir bedre tider fremover nå folk er flinke til å ta vare på hørselen.
        Kjenner meg igjen..Ikke flink jeg heller hvis jeg bare surrer her for meg selv…Men bruker de på jobben da! Der er jeg flink! Fin dag videre…..Du får ta dem på og teste litt i dag 🙂

    Legg igjen en kommentar

    Obligatoriske felt er merket med *

    Takk for at du engasjerer deg i denne bloggen.
    Unngå personangrep og sjikane og prøv å holde en hyggelig tone selv om du skulle være uenig med noen.
    Husk at du er juridisk ansvarlig for alt du skriver på nett.

Siste innlegg