Ut for å finne julestemningen

 

God lørdag!

 

Jeg titter på kalenderen, det går virkelig mot JUL! 

 

Ja, hva skal man si, atter igjen mye å gjøre før julefreden senker seg…Jeg får skrive lister og stryke ut og jobbe med meg selv hver enste dag! For oss som jobber så er det mye å gjøre – både hjemme og på jobb! De årene jeg jobbet heltid, så måtte jo alt gjøres på noen få timer på kvelden og resten i helgen…Nå har jeg en annen jobb, så har mer tid til rådighet..For det er mye å gjøre for å få julestemning i huset, det gjør seg ikke selv..Hadde det vært opp til meg så kunne vi hoppet over jula i år! Men sånn tenker jeg i grunn hvert år, ingen nye tanker dette. Veldig koselig å feire jul da ungene var små – det var stor glede..Vel, man får litt avbrekk på den mørke tida…hvis ikke så hadde det vært fire mørke måneder…November, desember, januar og februar.. Men jeg tenker, denne måten vi feirer jul på –  disse tradisjonene…

 

Jeg tenker om 50 år – da tror jeg det er ganske så annerledes..Om 50 lever ikke jeg da…Men jeg tror faktisk denne tradisjonelle jula blir utvannet..Det ser vi allerede,,,Nå er det jul i midten av november hos folk og man er nesten lei hele jula når jula egentlig kommer. Og da får nesten ikke pakket den fort nok bort før nyttår! Da jeg vokste opp pyntet vi til jul 23. desember..Aldri før. Vi hadde adventsstake og lilla duker og lilla lys. Jula ble pakket bort 13. eller 20. dag jul og da var det fest på lokalet med godteposer. Gavene begynte man å kjøpe i desember vil jeg tro..(så jo aldri mamma eller pappa handlet – det var en godt bevart hemmelighet)..Ellers ble det jo som nå mye hjemmelagd.

 

Det har i grunn kommet tilbake! Det med å lage gaver. Og vi hadde fine små kalendere. Husket at det var 24 små dyr elle små ting, i forskjellige farger..I vårt hjem hadde vi ikke pakkekalender. Men jeg gledet meg hver dag til å åpne en luke i julekalenderen. Stor stas! 

 

Så lister og arbeidsglede kom og hjelp meg! 

 

 

8 kommentarer
    1. Ja, tidene forandrer seg. Jeg også savner den barnslige stemningen fra barndommen. Når endelig jula kom, og det var jul over hele huset. Skjønne ikke hvordan min mamma fikk det til de siste dagene før julaften, men for et fint minne. Jeg pynter aldri opp i november, og for meg er advent forventing. Jeg baker, tenner masse lys og ja, jeg lager julegaver også. Den siste uka før jul pynter jeg opp, og så er det gleden ved å sette opp juletreet rett før. Jeg holder på den tradisjonen selv om andre rundt meg pynter treet til første desember omtrent. Min jul er min liksom. Ha en fin helg. Klemsiklem:)

      1. Det er koselig med slik advent synes jeg også. Jeg er glad i lys og blomster og lyslenker. Jeg liker å rydde og vaske.. Og bake litt er gøy..
        Julebord orker jeg ikke lenger.
        Du har en fin plan.. God klem..

    2. Jeg er og av de som først pyntet 23. desember i mange år. Stresset og kjeftet og skulle rekke alt. Alt skulle vøre perfekt.
      Nå tar jeg det litt etter litt i hele desember, og er mer innstilt på kos enn på perfeksjonisme.

      1. Det er mye man kan gjøre med å rydde og vaske.. Frem til jul.
        Og jeg pynter med blomster og lyslenker og lilla duker..
        Men jeg drar ikke frem med en haug med nisser i midten av november og ser på dem i seks uker.. Nei.. Det gjør jeg ikke.. Så ensom er jeg ikke..

    3. Jeg koser meg med jul hvert år, jeg….! Ser at tida går fort nå, men det skal nok gå greit etterhvert! 🙂 Jeg har også vokst opp med å pynte 23. …….., men jeg begynner rundt 1.desember – og tar litt og litt…….! Har masse som skal fram, så… 🙂 klem

      1. Man må bare komme i gang, skrive lister og stryke ut etter hvert. Jeg liker å rydde og vaske til jul!
        Og så kommer pynten etter hvert…Jeg må ha det rent! Og kan ikke ha for mye pynt fremme i for lang tid.
        Men liker blomster, lys og lyslenker så lenge som mulig..Før den siste uka, da kommer det mer pynt her.
        God klem..

    Legg igjen en kommentar

    Obligatoriske felt er merket med *

    Takk for at du engasjerer deg i denne bloggen.
    Unngå personangrep og sjikane og prøv å holde en hyggelig tone selv om du skulle være uenig med noen.
    Husk at du er juridisk ansvarlig for alt du skriver på nett.

Siste innlegg