Tur + glede = turglede

 

Er det noe jeg gleder meg til her i livet så er det å gå tur! Være ute, nyte høstfarger eller titte rundt i pausa på jobben eller i skogen når jeg kommer hjem. Jeg blir glad rett og slett. Det å være utendørs…

 

Dagene blir kortere og mørket faller på! Snart skal vi stille den berømmelige klokka igjen og da blir enda tidligere mørkt på kvelden..

 

Tror sagnet sier at klokka ble stilt frem og tilbake på grunn man skulle spare på strømmen! Men det diskuteres en endring på det. Jeg vet ikke, det vil uansett ta tid. Tror ikke det skjer de neste 10 år…Man må bare leve med det og akseptere det, det er vel det beste..Ikke bli grinete hver gang man tukler med den klokka..Uansett så lever jeg i nuet..Om klokka er 1800 eller 1900 spiller uansett ingen rolle..

 

14 kommentarer
    1. jeg er en av dem som mener denne stillingen av klokken frem og tilbake er bare tull ,men sånn er det og vi kommer fort inn i det når vi først har foorandret klokka ,for meg spiller det liten rolle siden jeg er hjemme og legger meg når eg vil og står opp når eg vil :=) deilig med tur i skogen da

      1. Ikke sant, får ta det som det kommer…Ut i skogen er bare deilig…
        Nå får vi i hvertfall en ekstra lang måned, med en time lenger.
        Oktober er den lengste måneden i året. Hvis man får spørsmål om det i Kviss..
        “Hvilken måned er den lengste i året?” Oktober.

    2. Digger overskriften – for det er nemlig helt sånt! Jeg bare eeelsker å være ute, til tross for at det er rimelig rottekaldt akkurat nå! Jeg bryr meg ikke om den klokkestillinga…. jeg stiller den – og suser videre! Fine bilder, vennen – klemmer <3

      1. Takk takk, klokka kan vi ikke bruke krefter på……..det får bli sånn.
        Deilig å være ute, det er helt sikkert. Man føler frisk og deilig luft og nå for tiden kald.
        Men kommer man ut og blir ute en stund…Så blir man vant med det og det er deilig.
        God klem, natta…

    3. Klokketillingen ble innført for at man skulle få lange, lyse kvelder og utlyse dagslyset maksimalt. I Norge har man hatt sommertid i 1916, 1943–45 og 1959–65. Dessuten hadde man sommertid også om vinteren fra og med 11. august 1940 til og med 2. november 1942. Fra og med 1980 har Norge hatt sommertid hvert år. I 1996 ble Norge og alle EU-land enige om at sommertiden starter siste søndag i mars og slutter siste søndag i oktober.
      Så da må vi vel ut av EU for å få gjort noe med det.

      1. Ja når man utnytter dagslyset bedre så sparer man på strøm..
        Vel da tar det tid..
        Så vi får bare henge med på tiden og fortsette å stille denne klokka.. .

    4. Det å stille klokkene mot sommeren to ganger i året er så tullete, og jeg syntes det er på tide av vi slutter med det. Ellers ser det ut til å bli en flott høstdag ute i dag, for nå skinner sola utenfor vinduene mine 😉 Blir ikke så mye turgåing på meg i dag, for Vinja og jeg skal jo til dyrlegen. Ønsker deg en fin torsdag, klem 🤗

      1. Ja, den klokka den klokka…den får gå sin gang…Om vi liker eller ikke…
        Men spent når dette blir slutt egentlig.
        Håper alt gikk bra med pusen i dag, har tenkt på dere <3 klemmer…

    5. Du har så rett, det er ingen vits i å bli grinete pga. den klokkestillinga. Det hjelper ikke å irritere seg, og det spiller ingen rolle siden klokka uansett er NÅ! 😉

    6. Man kan ha mye glede av turer både i skogen og andre steder. I ettermiddag skal jeg ta en skogstur så tar vel med meg litt kjeks og kakao dvs rett i koppen. Bra at man har skogen, det er fin medisin for mange. Veit om folk som går i skogen hver dag som ikke har det så bra men hver gang jeg møter di så er de i godt humør. Bra at man kan møtes i naturen og dele den gleden. Nå skal jeg fare mot Drammen etter og ha besøkt min mor. Ha en fin dag.

      1. God kveld, håper du rekker en tur i skogen da. Blir fort mørkt nå, men det er kanskje lysløype
        i Drammen? Det er det her i Fredrikstad, men ikke på Kråkerøy. Så blir for mørkt med skogstur når dagslyset forsvinner.
        Det er nok bra for mye og de menneskene hadde nok vært enda skrøpligere uten de turene, det er jeg ganske så sikker på.
        Håper du har kosa deg på fridagen din og også fått slappet av og ladet litt batterier..
        Ønsker deg en fin kveld Helge!

    Legg igjen en kommentar

    Obligatoriske felt er merket med *

    Takk for at du engasjerer deg i denne bloggen.
    Unngå personangrep og sjikane og prøv å holde en hyggelig tone selv om du skulle være uenig med noen.
    Husk at du er juridisk ansvarlig for alt du skriver på nett.

Siste innlegg