Trygdejustert lønn

 

Kort fortalt!

 

– Betyr i praksis at delvis uføre personer skal få lavere timelønn enn kolleger med samme jobb..

 

– Målet med trygdejustert lønn er å gjøre personer med gradert uføretrygd mer attraktive på arbeidsmarkedet! 

 

Bla bla….

 

Dette er veldig kort fortalt …Dette er et forslag altså, og vil regjeringen prøve ut dette så vil det gjelde nye søkere av trygd! 

 

Dette er noe av det dummeste forslaget jeg har hørt om i hele mitt liv, vel – ta fra dem fattige og gi til dem rike sier jeg bare.

 

Vi som er trygdet har litt å rutte med fra før og har ikke mulighet til å tjene så mye ekstra heller, overtid etc…Og så skal vi ha lavere lønn enn en kollega som gjør samme jobben! Og så dekker dem seg bak det at det er snillisme, man blir lissom mer attraktiv!  Sjelden jeg har lyst til å banne altså..men nå var det like før det kom noen saftige gloser! Vi som er trygdet er fra før langt nede på denne stigen av livskvalitet og så skal vi enda et trinn ned…tror jeg dauer altså… Les deg opp her! FRIFAGBEVEGELSE 

 

Er det mulig?

26 kommentarer
    1. en gang sier dei att flere skal i arbeiid og ikke gå på uføretrygd,det skal liksom lønne seg å jobbe ,med dette forslaget blir det stikk motsatt ,en delvis ufør kan like godt søke 100% uføretrygd om arbedslønnen går ned ,ikke alt en skal forstå

    2. Wææ!.. For mitt vedkommende gav dette umiddelbare assosiasjoner til hva som best kan beskrives som 2. rangsarbeidere!
      Det kan godt være det bare er meg, men jeg ser iallfall ikke timelønnen kun som penger i så måte, for innad i en bedrift, så vil det jo i et slikt tilfelle stå for en slags verdigradering av den respektive arbeidstakeren i hht den prisen arbeidsgiver er gitt å måtte betale for hans/hennes arbeidskraft. Om en aldri så mye ender opp med samme summen i kroner og øre, ville det iallfall for mitt vedkommende vært svært ødeleggende for min mestringsfølelse i hht at staten måtte spytte inn en gitt andel for å demme opp for min lavere markedsverdi på arbeidsmarkedet..
      Dessuten, er jo det her arbeidsgivere vil gå ut av sitt gode skinn for å få redusert lønnsutgiftene sine!
      Nei, vei du hva! Det der gjorde meg regelrett uvel å tenke på!..

      1. Jeg ble også uvel og vi som er trygdene yter vel ikke mindre når vi først er på jobb!

        Jeg trenger heller at vi er mer effektive jeg! Jeg ble kvalm av dette forslaget!!!

        1. Det blir som denne ‘lønnstilskudd’ -ordningene (hhv midlertidig- og varig) som iallefall er innført her hos oss.. Sånt blir det, som du sier, B-varer (i overført betydning) av, om så denne ‘merkelappen’ er aldri så lite samsvarende med vedkommendes innsats og prestasjoner, og derav lønnsomhet.
          Jeg mener.. Om vi bruker deg som eks. så vil jo du gå for de jobbene der hørselsproblemene ikke vil ha noen relevans i hht jobben som skal gjøres! Følgelig, så er jo da det ‘handicapet’ en måtte ha eliminert i utgangspunktet, slik at en dermed kun sitter igjen med en ufyselig merkelapp som forblir heftet ved en livet ut!

          1. Det er helt håpløst, vi har jo en restarbeidsevne og den vil bruke..
            Så klart vi skal ha lik tariff som alle som gjør samme jobben.
            Hvis jeg f.eks jobber på fabrikk da, og jeg er trygdet f.eks 50 %
            og jobber 50 % – da skal jeg ha mindre en tariffen enn de andre jeg jobber med fordi jeg hører dårlig!!!

    3. Attraktive i arbeidslivet? Hva pokker er det denne regjeringen roter med nå da 😡 Skjønner ikke tankegangen deres, men det er vel ikke meningen heller.

    4. Herregud!
      Dette er jo å gå helt i feil retning….. mindre lønn?? Hjelpemeg… det er jo lønna som utgjør overlevelsen for mange som er delvis uføre 🙁 !!! Det vet jeg jo selv!
      huff da…

      Lag deg en fin fin onsdag Solveig 🙂 klem

      1. Tusen takk,
        Dette var lavmål altså – skjønner ikke hva man har trodd man skulle få til med dette.
        Jeg tenker at vi som ikke jobber 100 % er ganske så flinke den tiden vi er på jobb!
        Dette henger ikke på grep…!
        Klem til deg..

    5. Nå måtte jeg inn på linken og og lese, for dette virker også for meg aldeles feil.
      For det første, det er forslaget fra t “Ekspertutvalg”, så det er ikke regjeringens ide. Ekspertutvalget er garantert satt ned i forrige regjeringsperiode. Så får vi inderlig håpe at regjeringen aldri går inn for denne ordningen. Her kan vi øve politisk press, ved som du gjør nå, sette søkelyset på det absurde i forslaget.

      Så gikk jeg inn på selve rapporten for å se hvem som har utarbeidet den. Hvem som har sittet i dette “Ekspertutvalget”. Og der var det mange “kjente”. Ut av ekspertutvalgets sammensetning r jeg ikke overrasket over konklusjonen. Det som overrasker meg er at det kun var Hans Christian Gabrielsen fra LO som var i mot. Det var et par medlemmer i dette utvalget som skuffer meg ved ikke å ta samme standpunkt som han.

      1. Og hvor var resten av ekspertutvalget tenker jeg…
        En person som stod i mot resten <3 Flinke Hans Christian! Han var den beste…<3
        Kommer dette gjennom skjønner jeg ingenting…da er det bare å søke full trygd med det samme!
        Akkurat som vi skal være glade vi har et sted å gå, for vi jobber jo ikke for lønna vi..Bare det sosiale!
        Penger er ikke alt her i verden – sier dem som har nok av dem!!!

        1. Resten av ekspertutvalget, de jeg kjente navna på var representant fra NHO, de ville jo være fornøyd med å ha et B-lag av arbeidstakere som arbeider for mindre penger for samme jobb.
          Så var det Anne Karin Bratten, lederen i Spekte og hun er – vl ett av d mest provoserende mennesker jeg vet om når det gjelder arbeidslivspolitikk.
          Men synes UNIO og YS burde ha stemt mot, slik som LO.

      1. Akkurat som vi bare skal være glad vi har et sted å gå til…
        Vi trenger jo ikke pengene vi…vi har jo så FET TRYGD! <3
        Kjør på med 100 % trygd med det samme tenker jeg…begynne å lure på hva folk har mellom øra!

    Legg igjen en kommentar

    Obligatoriske felt er merket med *

    Takk for at du engasjerer deg i denne bloggen.
    Unngå personangrep og sjikane og prøv å holde en hyggelig tone selv om du skulle være uenig med noen.
    Husk at du er juridisk ansvarlig for alt du skriver på nett.

Siste innlegg