Trenger du tips til en bra rosé

 

Da kan jeg anbefale denne Ioppa Colline Novaresi Nebbiolo Rusin 2020 – gammel traver! God friskhet, bra med fylde og lite sødme. Rosevin skal ikke smake saft! Det er så utrolig mange dårlige rosevin der ute. Mye saft og tynn suppe! Se etter svake farger. Lakserosa – ikke gå for de med sterk farge er min anbefaling. Rose er best i Frankrike for å si det sånn. Får aldri helt den følelsen her hjemme! Lett lunsj på en fortauscafe i Frankrike med et glass rosevin da er livet verdt å leve! Men du nå skal vi ikke reise. Og alt med alkoholsalg er også tatt fra oss. Så skal du ha en rosevin må du nesten på Vinmonopolet. Jeg anbefaler denne! Passer til kylling eller fisk og også bare et glass i sola! Pris er 159,90. Det er grei pris for denne har bra kvalitet. Ioppa er Italiensk/Piemonte og druetypen er Nebbiolo. Jeg har vært i Italia flere ganger og går helt greit med glass vin der også…hehe…

 

 

 

 

Jeg har en kladdebok hvor jeg skriver opp ting og tang med vin. Har ikke vært så flink i det siste. Men skal skjerpe meg – for vin er gøy! 

 

I 2017 skrev jeg dette!: (Det var jo en annen årgang da!) “Røde bær, urter, sitrus. Ikke sur ganske god. Ikke problemer med søvn.” Som dere skjønner det er alfa og omega for meg. Sove dårlig etter et glass vin….det er ikke greit altså.  Kosta forresten 135.- i 2017. Smakt denne mange ganger etter 2017 altså…Den er god!

 

V i n t i p s

10 kommentarer
    1. Takk for tips. Må prøve og finne denne. Er den Fransk? Greier ikke helt og se det.
      Må nok en tur innom polet før påske.
      Jeg har jo en mann, men han drikker ikke alkohol. Så da synes jeg det kan være greit med kartong.
      Og da har jeg en stund.
      God onsdag til deg.

      1. Piemonte altså Italiensk. Veldig bra vin er usikker på om denne finnes på kartong. Bare kjøpt flasker! Prøvde å google fant ikke ut av det! Godt med et glass rose i sola til lunsjen…
        Ønsker deg en fin dag videre…

          1. Jeg kan masse har lest meg opp i årevis og lest blader og mange bøker og smakt og kjøpt og smakt…I mange år. Men som sagt litt sløv med å skrive i boka mi de siste årene. Begynte å blogge og tida går vettu….Tenkte aldri jeg skulle blogge om vin. Egentlig er det en hørselblogg og sper på med andre ting for at det ikke skal være kjedelig.
            Denne er veldig god! Rose er vanskelig. Utrolig mye dårlig der ute..Og på Kreta er det best å kjøpe seg en øl enn en karaffel rose. Der kan de ikke rosevin. Det blir utblandet saft til 10 euro…hehe….

    2. Denne har jeg ikke prøvd – takk for tips! Er veldig hekta på rødvin egentlig… før var det bare hvit…. men rosevin er jo deilig innimellom da! 🙂

      1. Må le litt – folk begynner med hvit og prøver seg etterhvert frem med rødvin! For det tar litt tid å like….
        Hvitvin er godt det, men må være knusktørr…Orker ikke søte hvitviner med masse sukker. Hvitvin og reker…deilig 🙂 Rosevin er best i Frankrike, men godt på terrassen…Nå har jeg kjøpt og får håpe det blir noen fine dager med sol og hygge! Klem.

    Legg igjen en kommentar

    Obligatoriske felt er merket med *

    Takk for at du engasjerer deg i denne bloggen.
    Unngå personangrep og sjikane og prøv å holde en hyggelig tone selv om du skulle være uenig med noen.
    Husk at du er juridisk ansvarlig for alt du skriver på nett.

Siste innlegg