Telthusbakken

 

Telthusbakken!

 

Jeg var i denne “bakken” for en uke siden, men har ikke hatt tid til å lage et eget innlegg om denne gata..Det er første gang jeg går nedover Telthusbakken, men blir nok flere runder rundt i området her. Koselig gate og strøk, det er nesten helt utrolig at man er i en storby – man følger det ikke slik når man rusler nedover her akkurat..Oslo har mye å by på! Jeg kan anbefale alle å kjøpe seg et kart og tusle rundt! Veldig lærerikt og gøy..Folk går opp og ned Carl Johan og til Frognerparken…og kanskje Aker brygge. Men Oslo er så mye mye mer enn det. Jeg koser meg på mine turer i hvert fall. Flere innlegg fra turen her: Vår Frelsers Gravlund og Akershus festning 

 

Jeg kopierte tekst fra Oslo Byleksikon, nedenfor. Men bildene er mine egne.

 

Telthusbakken, Gamle Aker, bydel St. Hanshaugen, fra Maridalsveien til Akersbakken. Opprinnelig var Telthusbakken navnet på en smal rest av Bymarken nord for veien fra Maridalsveien til Gamle Aker kirke. Den hadde sitt navn etter et telthus – en militær magasinbygning – som på 1700-tallet var ført opp ved kirken. Telthusbakken egnet seg ikke for dyrking og kom derfor ikke i betraktning ved utmåling av løkker. Den lå glemt inntil fattigfolk ved slutten av 1700-tallet var på jakt etter herreløse tomter. Før 1800 var bakkens nordside bebygd opp til kirken. 1815–16 ble det holdt oppmålingsforretninger og utstedt tomtebrev så Telthusbakken kom inn i ordnede forhold. Bakken er fortsatt preget av gammel, lav trehusbebyggelse. De aller fleste av husene er blitt istandsatt fra 1970- og 1980-årene av. På sørsiden av veien ligger byens mest sentrale parsellhageområde, Egebergløkka.

Bygninger m.m.:

1. Egebergløkka parsellhage

3. Her lå tidligere et panelt bindingsverkshus i to etasjer, det ble totalskadet i brann natten mellom 17. og 18. desember 2008; et ektepar på 66 og 67 år omkom.

39. Et lite enetasjes trehus med takarker og høy grunnmur, det øverste huset i bakken. På huset henger et av Oslo Byes Vels blå skilt til markering av Telthusbakken.

 

8 kommentarer
    1. Utrolig hvor flott gate og eldre bebyggelse! Skulle ikke tro at det var i Oslo. Takk for at du deler så fine bilder, og man får se andre sider av hovedstaden. Klem

      1. God morgen, ikke sant – det er helt utrolig hva som finnes rundt i Oslo.
        Oslo er så mye, så gøy å finne slike skatter.
        Kos deg massemedia dagen, klem 🥰
        Tusen takk, gøy å dele bilder synes jeg.

    Legg igjen en kommentar

    Obligatoriske felt er merket med *

    Takk for at du engasjerer deg i denne bloggen.
    Unngå personangrep og sjikane og prøv å holde en hyggelig tone selv om du skulle være uenig med noen.
    Husk at du er juridisk ansvarlig for alt du skriver på nett.

Siste innlegg