sykehushistorien i går

 

God ettermiddag der du er. Jeg har vasket og ordnet. Handlet mat. Går en del mat nå. Har besøk av sønnen som bor i Kristiansand. Hjemme noen dager på ferie. Og da er ho mor i grytene <3 Vært på posten og sendt 3 pakker til 3 flotte personer <3 Etterpå gått tur i en vanlig løype. Så nå skal jeg lese meg opp litt på en fiskesuppe. For det blir middagen i kveld. 

 

Kjørte ved 0800 tiden i går til sykehuset i Østfold. Øre- nese hals-avdelingen. Sykehuset er veldig stort og langt unna her jeg bor. Jeg fant meg en parkeringsplass og sjekket meg inn. Det må man gjøre selv. Du får et ref.nr. og nummer på en vente-sone. Så tuslet avgårde, i lange korridorer. Gikk og gikk.. Var mye folk der og lang ventetid enda jeg hadde time. Men det som forundrer meg er at det kommer folk og roper deg opp. Det kan være litt vanskelig å høre sitt eget navn når man hører dårlig! Skulle være et annet system akkurat der! Jeg var jo der for å få mine apparater oppe å gå igjen. De var helt defekte – 0 lyd.

Skrevet om tidligere for deg som følger meg. Hadde ingen tro på at dette gikk veien…Satt der litt halvdeprimert og glana! Sykehus vet dere. Ikke et sted man får energi! Men så ble jeg ropt opp av verdens mest hyggelige mann. Jeg stod nå og holdt meg fast i veggen fordi jeg var redd jeg ikke hørte navnet mitt! “Hva kan jeg hjelpe deg med sa mannen”. “Mine høreapparater virker ikke lenger og jeg trenger hjelp, sa jeg”. Han testet dem og sa han ville ta dem med på verkstedet. Jeg tenkte, det går vel uker dette! Men så sa han, bare sitt og vent. Jeg er tilbake om litt. 15 minutter senere hadde mannen fikset defekte deler og nå var de oppe og gikk igjen. Dagens engel..Ikke nok med det, vi hadde en god prat om handikappet mitt. Nav som stikker kjepper i hjulene for de som trenger apparater.

NAV spiller ikke på lag med oss hørselshemmede. Det kan jeg alt om. De ser ikke dette som et handikap. For det er ikke synlig!! Men som han sa, det er et meget trist og stort handikap som gjør at mennesker isolerer seg! 

Og at det er usynlig gjør jo ikke hverdagen lettere heller! <3 Og vet dere, det er snart 1.000 000 mennesker i Norge som snart trenger høreapparater. Så kom igjen! Stå på og kjør på med forskning slik at disse apparatene kan hjelpe oss. Det er ingen fremdrift på en måte! Det kunne vært så mye bedre! Jeg snakker av erfaring for jeg kjenner mange mennesker som ikke takler å bruke dette hjelpemiddelet, folk føler at det ikke noe optimalt. Det er det ikke heller!!! Egentlig mer plundring og plage og nesten en heldagsjobb å tukle med dette! Men nå etter en del uker er mine litt bedre håper jeg! 🙂 Får teste de skikkelig til uka, da er det er jobb! Ute i regn og blåst drasser jeg ikke på disse <3 

 

Glad og fornøyd etter den gode praten med den snille mannen, tuslet jeg til bilen – og 5000 skritt i boks! Så jeg prekær om store forhold altså!

 

Klem Solliv

Foto: Solliv

Tekst: Solliv

12 kommentarer
      1. Det var virkelig bra, og mye trasking. Synes synd på dem som jobber der! Det er ikke så høyt dette sykehuset. Nesten alt på en flate lissom 🙂

      1. Er det og dette er et akutt-sykehus. Så fleste går vel ikke hit med med egne bein! Altfor laaaange korridorer – finner jo nesten ikke frem.

      1. Stort sykehus dette, og hjelp fikk jeg. Så får håpe det fungerer litt bedre for meg på jobb til uka. ..Koselig med besøk ja 🙂

    1. Så bra at du fikk fikset høreapparatene! Håper det hjelper. Jeg har jo også høreapparater, mot tinnitusen, med motlyd. Så ikke helt på samme måte som deg da. Men for min del funker det ikke. Dingsen som skal i øret klør og er skikkelig plagsom. Så for tiden ligger de fint i boksen sin.

      1. Takk, var utrolig fint. Ja, der kan se….Det funker ikke BRA nok og ikke hjelp i esker og skuffer. Apparater må utvikles mye bedre….Rett og slett ikke bra nok!

    2. Så bra du fikk hjelp, og med en gang!!! Jeg tenker mange ganger på det med å høre dårlig. Det er ikke gøy, når man ikke får med seg det som skjer. Jeg sliter i selskaper med mye lyd, men det er jo bare en bagatell, når alt fungerer ellers. Men som du sier, det kommer hørselshemmede i mengder etter hvert, og alle trenger hjelp. Nav må da skjønne det? Nå håper jeg dine høreapparater oppfører seg, så du kan ha det fint. Lykke til. Klem 🙂

      1. Det ble en fin dag…Det kommer en hel bærme som trenger apparater nå. NAV ser ikke problemer. De støtter nok mer det som er synlig. Triste greier. For det er en trist sykdom, som blir enda tristere når man blir gammel. Og apparater er dyrt. Ikke Alle som kan ta dette av egen lomme…..klem 🙂

    Legg igjen en kommentar

    Obligatoriske felt er merket med *

    Takk for at du engasjerer deg i denne bloggen.
    Unngå personangrep og sjikane og prøv å holde en hyggelig tone selv om du skulle være uenig med noen.
    Husk at du er juridisk ansvarlig for alt du skriver på nett.

Siste innlegg