Sur vind – sommer på vent!

 

Tagetes eller fløyelsblomst! 

 

De er veldig vakre synes jeg, sådde i april fra en pose frø. Og har fått mange slike planter rundt om kring huset! Har plantet de om noen ganger og fått de i større potter! Og etterhvert ut i bed og krukker! Kjempefine…Lette å få til. Jeg har ikke drivhus, så brukte bare kjøkkenvinduet! Morsomt å ordne blomster selv! 🌼

 

 

Dette treet fikk en klipp i dag! Orker ikke store trær helt oppe på plattingen bak huset! Ser kanskje litt pjuskete ut nå, men etter hvert så blir det bra! Gjør det samme hver vår! 

 

 

Og fant også noen modne jordbær ute i hagen! I den blå krukka der var det frodig i går, i natt hadde rådyret spist nesten rubbel og bit av noen planter! Nå er det tida for at dem snoker rundt – fine er dem! Men i hagen vil jeg ikke har rådyr! 

 

Ellers har jeg fulgt med på Mosley-saken! Så utrolig trist…Gå seg bort slik i den sterke varmen! Nesten helt utrolig at man gå seg vill slik, men jeg har aldri vært på denne øya..Men ser veldig bratt og stenete ut! Vi drar alltid til Kreta! Det er der vi liker oss…

 

18 kommentarer
      1. Veldig gøy å så sommerblomster. Så det skal jeg gjøre igjen..De trivdes bra i kjøkkenvinduet og etterhvert som
        de vokste fikk de større plass og mer jord. Moro!

    1. Flink du er som har sådd tagetes Jeg er ikke så glad i den blomsten, vet ikke helt hvorfor.
      Svigerforeldrene mine kom til oss en forsommer da vi bodde i huset i skogen. De hadde med et stort brett med tagetes, sikkert selvsådd. Svigerfar var god på slikt. Vi hadde en mur ved en trapp ved inngangen. på toppen av den var det “blomsterkasser” liksom støpt inn i muren. Der røsket Svigermor opp alt av planter (mest ugras) og plantet tagetes i hele muren. Hun spurte ikke Bare plantet. Jeg sa jeg hadde tenkt å ha andre planter der, men hun mente det skulle være disse oransje tagetesene.
      Jeg var så sint! Kjente meg skikkelig overkjørt. Jeg var voksen kvinne i 30-åra, men fikk ikke bestemme i egen hage! Jeg gikk inn for ikke å eksplodere. Og gjorde noe så lite voksent som å ringe Mamma og “sladre”.
      Mamma då nok ikke helt problemet med at noen pyntet opp i hagen min, men visste at Svigermor hadde tråkket over grensene mine litt mange ganger opp gjennom årene. Så hun sa: “La henne plante, så kan du heller røske opp igjen plantene når hun har dratt.” Så barnslig var jeg at det var nettopp det jeg gjorde.

      1. Veldig tråkig altså og sånt er jo ikke greit. Skjønner deg så godt!
        Kanskje du rett og slett må kjøpe deg en pose med frø og så neste år! Slik at
        det blir dine blomster på en måte! Ikke bare bare med svigermødre.
        Noen styrer forferdelig..kjenner til mye rart! Det var litt av en historie ja…
        Trist å legge seg opp i hva andre planter og så overkjøre! Ikke bra!!!
        P.S. De er forresten veldig enkle å få til. Morsomt!

        1. Mulig jeg trengte litt hjelp med den hagen. Den var litt stor, ikke opparbeidet da vi kjøpte huset. Jeg pendlet 50 km hver vei til jobb og hadde tre små barn. GGG var i perioder ukependler. Jeg tror det var godt ment.
          For hagemennesker som svigerforeldrene mine så de nok mye som burde vært gjort i den hagen.

          1. Ja, man kan ikke klare alt..Man måtte prioritere jobb og få penger til mat!
            Det var hektisk å jobbe med små barn – men slikt sitter jo i minne – dette med blomstene!

    2. Så fine tagetes, tette og fine. Har du toppet dem? Jeg sår også slike, men mine har lett for å bli for høye, så toppet noen iår og da har det gått bedre. Jeg pleier å knipe av de avblomstra, men lar det være igjen noen som blir til frø. Tar de av når de er helt brune og legger til tørk. Liker de godt og så blomstrer de hele sommeren, – pleier å ha de på gravene også. Rart med han som forsvant, – tenker kanskje han har ramlet på stien og falt i vannet, men burde jo finne han da også?

      1. Det var et lurt tips, det skal jeg ta med meg. Smart å samle frø.
        Morsomme blomster å så, enkle å få til. Ikke toppet dem jeg, men skal følge med på de ute i hagen.
        De blomstrer ikke enda.
        Trist med legen ja – så fort gjort kan det skje – gå seg vill – ta en annen sti og man er kjørt..
        Veldig rart, kanskje han begynte å bli dement? Aner ikke..Trist! 🥲

    3. Har du led-lys i treet eller ser jeg feil? Skaper sikkert stemning om kvelden. Det er litt småsurt ute og lokale regnbyger. Skal bli litt ustabilt vær fremover men håper sola tar tak. Ha en fin kveld.

      1. God kveld! Ja, det er solceller, kjøpte de på Europris for noen år siden. 10 koner stykket og hengte dem i treet.
        Hele våren og sommeren tennes de..Veldig fint.
        Kaldt i perioder i dag, gikk tidlig tur og da var det sol og ganske så fint. Etter hvert kom sur vind og
        skyer og regn! Ha en fin kveld!

    4. God ettermiddag. Vært i sola i noen timer. Deilig, men ikke tropevarme. Mosley ble funnet død dessverre.
      Fine blomster du har plantet. Jeg fant en pose frø med basilikum og sådde i en krukke. Den spirer som bare det. Når den er blitt større så potter jeg den om. Har den på hylla foran kjøkkenvinduet. Ellers er det agurk og tomat i drivhuset. Klemsiklem herfra. 🥰

      1. God kveld! Dessverre så ble det et tragisk utgang på dette. Trist å gå seg bort slik.
        Det er jo ikke store øya. Men den varmen og det er farlig. Han skulle sitte der oppe på kafeen og ventet til de andre
        kom fra stranda. Så kjekt å så basilikum. Det gjorde jeg et år og de grodde veldig. Skal få tak i frø eller
        sjekke om jeg har noen. Herlig med tomat og agurk i drivhuset, da får de varme og gror nok bra! Gøy med planter.
        Nyt kvelden 💜 klemmer herfra.

    5. Gøy å så sjøl – jeg kooooser meg med min bittelille-minikjøkkenhage! Har ikke sådd noen blomster i år, så det blir å kjøpe noen snart! Stemorsblomstene har nesten vandra heden i kulda her….. 🙂 Tagetes er mamma-blomster og barndomsminner for meg – fiiiine! Klem <3

      1. Tagetes er vakre og eg elsker å se de gror å vite at de kommer fra en pose med frø jeg sådde i mars/april..
        Jeg sådde noen først, for var ikke sikker..Men de var villige og da kjørte jeg på med mer frø. Så gøy.
        Vi hadde alltid tagetes hjemme, nydelige. God klem..

    6. tagetes er en fin bloomst ,jeg har sådd kryddertagetes men den vokser ikke ,skal ta den i drivhuset og se om det får fart på veksten ,kjøpte 2 som du viser på bilde her ,plantet mellom kålplantene i uurtehagen ,det skal vistnok holde kålmøllen unna for dei liker ikke lukten

      1. God morgen..Jeg også har hørt at det er lurt å plante sammen med kål!
        Så da er det jo bare å prøve seg frem. Og så kan du jo ta frø av disse på slutten av sesongen.
        Veldig vakre blomster. De var villige og lette å så i kjøkkenvinduet. Spiret fort. Moro. Nå har jeg plantet i potter og bed.
        Ha en fin mandag!

    Legg igjen en kommentar

    Obligatoriske felt er merket med *

    Takk for at du engasjerer deg i denne bloggen.
    Unngå personangrep og sjikane og prøv å holde en hyggelig tone selv om du skulle være uenig med noen.
    Husk at du er juridisk ansvarlig for alt du skriver på nett.

Siste innlegg