Sult

 

Kjerringtanker her på blogg har vært på en sponset tur. Ikke sponset ved kunder/annonser og slikt som fiffen, men av oss lesere..Sånt er gøy synes jeg. Hun hadde fått inn 190.- kroner. Hadde nok fått inn litt mer tror jeg, hadde hun vært mer pågående!

 

Men min mistanke var vel at hun hadde fått inn nok til en kaffelatte eller to, og da tror jeg tirsdagen var reddet.. Slik kaffe ut liker hun godt, særlig på lørdager sammen med gubben sin. Han heter Gamle Gubben Grå. Vi andre kaller ham GGG. Nesten litt Harry Potter over det. Nok om det..Hun viste frem hva de hadde handlet – ser her finner du dette:  KJERRINGTANKER Så fikk jeg se at hun handlet inn boka Sult. Det var litt gøy, for den boka har jeg her hjemme også..Men bare tekst, ingen tegninger i min. Jeg visste hvor jeg hadde den, for jeg har ryddet i aller skuffer og skap og føler at jeg har stålkontroll på tingene mine her i huset nå..

 

Eksemplaret jeg har kostet 4,85 og er trykket i 1953. Så da skal jeg gjøre som hønefossingene – lese boka! Har lest en gang tidligere, men det var skolepensum..

 

Takk for at du minnet meg på denne boka! 

 

Hun skriver videre at nå som det er dyrtid så er det greit å ha Sult fremme på salongbordet. Jeg følger etter og lar mitt eksemplar ligge fremme også…Jeg har også boka Pan. Kjøpte de samlet. Markens Grøde har jeg ikke, den skal jeg se etter. Jeg leser meg opp, og det er de tre bøkene her som er Hamsun mest kjente verk: 

 

SULT 

PAN 

MARKENS GRØDE

 

 

6 kommentarer
    1. Så gøy at du ble inspirert!
      Jeg måtte lese Pan på gymnaset. Er usikker på om jeg har lest Sult før, men det gjør jeg nå. (Har muligens et eksemplar av Sult, eller Hamsuns samlede nede på biblioteket, men der er det langt fra system – ennå.)

    2. Hmm – jeg har nok ikke lest noen av dem – ikke vært i noen pensumlister hos meg, tror jeg! Men hvorfor ikke – takk for inspirerende tips! Klem … <3

      1. Du får sikke biblioteket. Jeg skal sjekke jeg også.
        De jeg har er skrevet på på gammelt språk, tungt å lese.
        Men det er fine historier. Mye bra av eldre bøker.
        God klem..

    3. artig å ha en så gammel bok med prisen skrevet inni :=) sult ja ,det er dyrtid men jammen kan en lage gode rimlige måltider om en er kreative og lager maten selv fra bunnen av,kanskje folk bør gå tilbake til det og ikke bare kjøpe ferdigretter og halvfabrikater ,godis på lørdagskvelden og desert på søndag :=))

      1. Var artig, var glad når jeg fant disse husker jeg. Samler på sånt jeg. Liker å rote rundt på
        bruktmarkeder. Enig, utrolig mye billig man kan lage fra bunnen. Man må ta seg tid.
        Folk er litt bortskjemte i dag og skal ha det så lettvint.
        I dag hadde jeg vegetar pastasaus lagd fra bunnen, med masse grønnsaker. Det er veldig godt.
        Til det er det mange muligheter med tilbehør og dette ble ikke dyrt. lagde det her om dagen og ble til to middager.
        Så bare varmet opp alt i en kjele i dag.

    Legg igjen en kommentar

    Obligatoriske felt er merket med *

    Takk for at du engasjerer deg i denne bloggen.
    Unngå personangrep og sjikane og prøv å holde en hyggelig tone selv om du skulle være uenig med noen.
    Husk at du er juridisk ansvarlig for alt du skriver på nett.

Siste innlegg