Stopp litt ….ikke farlig å tenke

Hei, da har jeg vært på jobb…

Håper du har en fin dag…Jeg sendte en mail til lønningsdama i dag. Hun kunne bekrefte lønn i morgen. Det er bra. For jeg har bare litt over kr 100 på brukskonto nå. Så siste dagene, har forbruket mitt vært lite…deilig det da. Kjøpte blomster til mamma i går. Det gikk fint. Jeg har penger på sparekonto da. Men lurt å la dem stå der. Ikke tappe denne konto så ofte.

Så lurt å tenke hva man trenger og har behov for. Ikke kjøpe og kjøpe hele tida. Har du nok penger sier du! Du slipper å tenke! Da er du heldig. Sånn har ikke jeg det. Jeg må rett og slett tenke hva jeg bruker lønna mi til hver måned. Hvis jeg surrer og drar kortet til småting og store ting hver dag…blir jo pengene borte. Sett deg ned og tenk litt!

Spar deg opp til en buffer. Så du har 2-3 månedslønninger i bakrommet..på en annen konto. Så blir du aldri helt blakk vettu. Selv om du er blakk på forbrukskontoen så føler du deg rik alikevel. …

Slik at du kan senke skuldrene bittelitt. Slik som på dette bildet. Ro i sjelen..Du vet du har vært flink.

Begge disse bildene tok jeg med mobilen i dag. Bilder fra Kråkerøy og elv og hav som møter hverandre..sjelefred.

Ønsker deg en suveren kveld..

#spare #blogg #natur #foto

12 kommentarer
    1. Ååh penger, penger, penger.. Så deilig å vite at du får penger i morra. Du har vært veldig flink som har klart å leve på sparebluss, kun det nødvendigste. Man oppdager da hvor lite man faktisk TRENGER, og det er en læring i det også.
      Jeg har planlagt et innlegg om penger selv i dag, for jeg har enda mindre enn deg, med tanke på at du får penger i morra. Det bare sitter litt langt inne å skrive om det uten å virke sytete, for det er ikke noe syting, kun realitet. Blir kreativ av det, lite penger, men dæven så mye hodebry til tider.. De som har mye går glipp av mye viktig lærdom ift grunnleggene behov 😉
      Nydelige bilder, og jeg ser og føler roen i dem jeg også 🙂
      God kveld til deg <3

    2. Tusen takk.. Utrolig viktig det med økonomi… Nytter ikke slappe av… Mange unge i dag skjønner ikke dette. Jeg har hatt det sånn hele livet jeg… Får erfaring om økonomi da se…. Ha en vakker kveld… 😀Nå har det på. Sparebluss her nesten hele måneden og siste uka.. Helt kritisk…

      1. Helt enig. Skulle vært obligatorisk dette. Jeg har lært ungene mine om økonomi og sparing og forbruk og det å få pengene til å strekke til. Jeg er stolt. Ungene mine har lært det og blitt ivrige.. Yngste tar utdannelse som Siviløkonom nå. Er utdannet revisor. Eldste driver eget firma med 9 ansatte. Bygd det opp fra ingenting.

    3. Flinke du , det skal du ha 😀 Da blir det Oslotur på deg snart , har jeg skjønt 🙂 (leste noe om det flotte skjørtet ditt…). I dag har jeg ikke hatt tid til blogg, blir neppe imårra heller 😀 Får se om jeg rekker å lese noe 🙂

    4. Ja jeg prøver som deg, å spare en buffer…. men det er ikke like enkelt alltid med alle utgifter som må dekkes – avgifter i hytt og pine………. men men man må tenke litt på hva man trenger, som du sier 🙂 Man klarer seg uten shopping – og man trenger ikke alltid noe nytt 🙂

      Ønsker deg en fin dag!

      klem

    5. Ja, det er ikke alltid lett. En buffer må jeg ha, for ellers hadde det ikke gått i det hele tatt.jeg har så ujevn inntjening og hadde jeg brukt opp alle penger etterhvert, så hadde jeg ikke hatt til regningene. Glad jeg har det sånn og klarer å ta ganske greie valg når det kommer til handel. Ha en finfin dag 🙂

      1. Tusen takk.
        Utrolig viktig dette med økonomi… 2 ting man må ha kontroll på. Det er økonomi og alkohol.. Ha en flott kveld… 😀🌷

    6. Veldig greit å ha buffer ja. Her settes penger på sparekontoer hver mnd, og det føres over penger på regningskto og andre ting, så da er de pengene borte. 😉 Og brukes det da mindre, ja, da øker jo den kontoen også. Mange måter å spare på. Men har man muligheten, så er det veldig lurt.
      Vet også at det kan være vanskelig å spare når økonomien er så lav at det ikke er noe å spare av. For det er ikke alle som har nok til det. Jeg vet det,f or jeg har vært der 🙂
      Og det verste jeg hører er når noen sier: Penger betyr ikke noe. For det betyr at de aldri har manglet penger, og ikke trenger å tenke på hva de bruker. Bra du har muligheten til det, og at du er så flink til å ikke bruke penger også. 😉

    7. Ikke sant… En ting er å spare.. En annen ting er å kutte kostnader… Penger betyr masse.. De som har nok hele tida skjønner ikke dette.. Jeg har vært gjellom det meste og vet hva det vil si å ha utrolig lite penger.. Jeg gjør som deg… Mange kontoer.. Dette må til for å få ryddighet… Ha en super kveld da… 😀🌷🌻🌷

    Legg igjen en kommentar

    Obligatoriske felt er merket med *

    Takk for at du engasjerer deg i denne bloggen.
    Unngå personangrep og sjikane og prøv å holde en hyggelig tone selv om du skulle være uenig med noen.
    Husk at du er juridisk ansvarlig for alt du skriver på nett.

Siste innlegg