Stille og rolig lille lørdag

 

I dag har jeg faktisk ikke tatt noen bilder, været har grått og ikke noen antydning til sol eller blå himmel! Så deler et bilde av meg selv fra juni i fjor – der blomstene gror! 

 

Tidlig oppe i dag, våkna 0515 og stod likegodt opp, så i dag blir det tidlig kvelden tenker jeg! Sitter og tenker litt på hvordan mamma har det. Dere som har lest bloggen min har sikkert skjønt at hun ikke har det så bra om dagen! Ligger mye i senga, liten matlyst og ikke noe glød…Vært på sykehuset for et par uker siden og falt et par ganger. En gang inne i huset og en gang ute i gata…på glatta!

Men altså så tok min eldste bror jeg og jeg søkte plass på et kortidssenter for et opphold på 14 dager. For at hun kanskje kan finne  igjen litt glød og matlyst og livsglede..Hun har kommet seg opp dit og det gikk bra, så jeg titter innom der til helga tenker jeg. Det er jo ikke meningen vi pårørende skal fly dørene ned der heller..

 

Så får vi se hvordan dette går og hvordan hun klarer seg i hverdagen der oppe! ❤️ Får håpe de er flinke og følger opp litt og at hun får spise sammen andre og ikke bare får mat på rommet…for det funker jo dårlig i hennes situasjon! Ikke enkelt å bli gammel og man begynner sikkert å bli mettet av livet…ung eller gammel 

 

Ta vare på hverandre 

28 kommentarer
    1. farger er viktig ,knall grønt liker jeg ,strikker jo knallgul genser ,mye jobb med mønsteret for jeg tenkte ikke over da jeg valgte den att jeg må strikke med flere farger på en gang,nå er det 4 farger i samme omgang :=) men det går sakte fremover da .Håper din mamma kommer seg på kortidsoppholde,hun skulle jo hatt fast plass hun

      1. Farger er flott og din genser blir sikkert nydelig..
        ..
        Ja, får håpe hun kommer seg litt. Vi har også søkt fast plass, men tar nok tid.
        så må nok noen runder med slike opphold først tenker jeg. Hun trenger absolutt
        mer omsorg enn hva hjemmesykepleier kan bidra med, hun er i en litt annen fase nå..
        Men da ser de jo hvordan hun fungerer og kanskje det kan påvirke prosessen på fast plass!

    2. Forhåpentligvis har de solid erfaring og profesjonell kunnskap hva psykologi rettet mot eldre angår, og dermed har sine metoder for å ‘booste’ livsgnisten, på et slikt senter.. Det er jo igrunn ikke rart om mange eldre opplever en nedtur nå som en reaksjon på at de tross alt har vært isolert over det som er forsvarlig i to år til ende..

      1. Tusen takk, hun trenger mer pleie og omsorg enn hva hjemmesykepleier kan bidra med, de har dårlig
        tid og skal rekke over mange…Eldre har slitt helt klart og mamma er jo også dement..
        Vanskelig dette, men får håpe hun får igjen matlysten og gløden..❤️

    3. Det er ikke lett å bli gammel, og heller ikke lett å være pårørende til sine eldrende foreldre. Håper mora di blir tatt godt vare på! ❤️

    4. Flott bilde av ei nydelig dame❤
      Ikke greit når ens nærmeste begynner å falle i bakleksa, nei..trur det var veldig lurt å få henne inn der – og jeg håper og tror at de folkene der er dyktige og inspirerer henne tilbake til en mer normal hverdag. Sender over gode tanker til mamsen din, jeg.. og selvfølgelig til deg også ❤

      1. Tusen takk for gode ord og og gode tanker.
        Vi får håpe og tro at hun blir tatt vare på, hun trenger folk rundt seg og
        må ha et litt sosialt liv..Har ikke villet vært så mye på dagsenteret i det
        siste heller og da går det jo ikke! <3

    5. Gå på besøk så ofte du kan, etter mange år med min mann på sykehjem vet jeg at vi pårørende er en ressurs, ikke en plage, kanskje du kan spise sammen med henne av og til f.eks? Det vil nok gjøre at din mor også får lyst på litt mat hun også? Ønsker dere begge bedre dager ❤️

      1. Tusen takk for flotte og fine ord fra deg og fine tips det skal jeg ta til meg.
        Vi håper og tror at vi skal få til dette sammen igjen. Hun får omsorg og folk rundt seg
        og så må vi pårørende stille opp som du sier. Viktig ❤️

    6. Bra hun har fått korttidsplass.
      Da Mamma endelig kom inn på avlastning fikk hun raskt fast plass. De så at hun trengte det. Så i vårt tilfelle bidro det til å korte ned prosessen.
      Hvis stedet ikke har det beste rykte er det greit å stikke innom.
      Men avlastning er jo og for at pårørende med mye omsorgsansvar skal få litt avlastning. Hun er jo i trygge hender og man kan senke skuldrene litt.
      Stor klem til deg.

      1. Tusen takk, et sted må man jo begynne og det er å få slik plass som nå og som du sier
        så går kanskje prosessen raskere med å få fast plass.
        Kjekt med litt avlastning altså, koble vekk litt og vi har et liv å leve vi også.
        Stedet har hatt dårlig rykte, med er det det eneste stedet som har slik opphold.
        Men tenker kanskje at det har blitt bedre nå, for masse pepper i avisa om veldig mye..så de tør vel ikke annet.
        Må jo ha vært noe med ledelsen å gjøre tenker jeg. Takk for klemmen ❤️

    7. Så godt at hun har fått plass på avlastning 🙂 De passer nok godt på henne 🙂 Det er viktig at pårørende føler seg trygge på at deres egne har det godt der de kommer…. <3
      Det er tøffe tider når man ser at de nærmeste ikke har det så bra. At de svinner litt hen <3 Jeg kjenner til det…
      Sender deg en varm klem og gode tanker inn i dagen og dagene 🙂

      1. Tusen takk for klem og varme tanker. Trist å miste seg selv slik som med en demenssykdom.
        Får håpe hun kvikner litt til og får bedre dager, spiser litt og er litt sosial med de andre der oppe.
        Så får vi se hvordan det går om hun får fast plass på et annet sted etterhvert..de må vel se de vi ser tenker jeg. At dette ikke går så bra med å være dement å bo hjemme. Hjemmesykepleier blir for lite hjelp i denne hverdagen.
        God klem..

    8. Nydelig sommerbilde av deg…<3 Gleder meg til litt mer fargerike fotomotiver fremover, med blomster og grønt 🙂 Skjønner at du tenker på moren din , man vil jo at di skal ha det så bra som mulig… litt avlasting er lurt og hun får det helt sikkert fint der.. Viktig at du tar vare på deg selv også… Klem <3

      1. Tusen takk, farger er flott altså..Du er flink med farger uten å overdrive!
        Ja, trist med mamma nå synes jeg..men får håpe ho kommer seg litt igjen. så
        får vii se etterhvert om det blir fast plass. Hun trenger absolutt mer omsorg
        enn det hjemmesykepleien kan gi..
        Ja, viktig for oss også, koble vekk litt – vite at hun har det bra! Klem…

    9. Håper virkelig at mamma finner seg til rette på senteret. Og at hun får noen fine dager der.
      Ikke så lett og bli gammel.

      1. Tusen takk, nei det er jo trist sykdom mamma har!
        Så trenger ekstra pleie hele tida og hjelper ikke gå inn på rommet og si at
        det er mat – for mamma glemmer jo alt som blir sagt! Må følges ut og passes på,
        så får vi se da hvor mye de ansatte brenner for jobben sin <3

    10. Å så bra at mamman din fikk plass! Da får vi satse på at alt går seg til på et vis! Godt å kunne få litt avlastning og trygt for mamman din at det er noen rundt ho hele tida! Klem <3

      1. Tenker at det bra og ha omsorg i nærheten hele tiden. Det holder ikke med hjemmesykepleier som kommer
        4 ganger om dagen a 5 minutter. Det blir for lite og vi pårørende er jo ikke helsepersonell,
        de blir mest besøk på en annen måte! <3 klem..

    Legg igjen en kommentar

    Obligatoriske felt er merket med *

    Takk for at du engasjerer deg i denne bloggen.
    Unngå personangrep og sjikane og prøv å holde en hyggelig tone selv om du skulle være uenig med noen.
    Husk at du er juridisk ansvarlig for alt du skriver på nett.

Siste innlegg