spennende fugl i skogen i dag

 

Det er sjelden jeg ser noe spennende på en tur! Jeg ser jo sjø og horisonter og slikt da. Det er alltid spennende. Men i dag så jeg ikke bare 1, men 2 fugler jeg aldri har sett før..Jeg var helt i ekstase…Og viste ikke navnet med samme, men googlet og det kunne ikke være en annen fugl. Jeg fikk ikke tatt bilde med mobil. De var litt sånn frem og tilbake rundt stammen og fløy litt og til neste stamme…Ja, de lekte med meg! Bildet øverst er fugleplakaten jeg har på kjøkkenet her hjemme, men der var ingen Grønnspett, bare Flaggspetten. Den har jeg jo sett veldig ofte!

 

Fuglene jeg så var her og fru Grønnspett. De var veldig store. Grønnspett er de nest største spettene og er 30 cm og med vingespenn, mye større. Og sikkert hannen som var mest fargerik. Når den fløy var hele bakparten gul! Det vakreste jeg har sett på aldri det! Hodet var rødt og resten av ryggen var grønn! Du kan se den her også! : Grønnspett og bilde  (hannen) tok jeg bare med mobilen på dataen. 

 

 

Jeg skal gå flere turer der, for det står at de holder seg til en plass! Så kanskje jeg får tatt bilde en dag! Kom en mann forbi også og han lurte jo på hva jeg glante på! Og jeg forklarte og viste og ham og han sa – ja, det er Grønnspetter! Hadde ikke sett dem her før han heller.

 

Det er gøy å se fugler…

23 kommentarer
    1. Så gøy å se! De grønnspettene er ganske sjeldne (var i hvert fall det). Jeg har bare sett den én gang…på 80-tallet. 🙂

      1. Jeg har aldri sett denne typen spetter før. Så var en stor opplevelse. Og når dem fløy i lufta – underbart.
        Og lyden varsler regn leste jeg på nettet. Det øsregner her nå! Spennende at du også har sett 🙂 selv om det er en stund siden. Men man glemmer ikke disse fuglene. Det var som en kjempestor papegøye i skogen.

        1. Ja, det er fint å følge litt med på fugler. Da jeg så grønnspett satt den med hodet nedi ei svær maurtue der den hadde gravd et dypt hull og spiste før den fløy opp og flyktet da jeg kom gående. Visste ikke at lyden varslet regn; kult. 👍 Her regner det også nå. Her er det forresten også mye flaggspett. Søte de også.

          1. Herlig, ja grønnspetten elsker maur leste jeg! Så artig historie hos deg. Flott opplevelse. Ja, virkelig morsomt altså! Men skal man ta fine bilder av fugl bør man nok ha med seg kamera i skogen. Flaggspett er skikkelig fine. Fortsatt fin kveld. Kos deg…

    2. Så morsomt. Her er det også grønnspett, men den er kvikk. Ute på Viker på Hvaler fikk jeg et flott bilde for et par år siden. Gøy å oppdage nytt. De er vakre. Flott bilde! Klemsiklem

      1. Så gøy at de finnes hos deg og at du har fått et fint bilde av denne.
        Jeg fikk ikke det. Bilde av bare bilde fra en nettside. Tatt med mobilen på dataen.
        Men uansett jeg ble så glad! Klem…

        1. Leste visst feil jeg.:) Trodde du hadde tatt det. Men da må du ut på safari igjen!!!!! Den holder seg, som du sier, i samme område. Gleder meg til å se dine bilder når du fikser det! 🙂 Klemsiklem og lykke til 🙂

    3. Så artig og spennende.
      Nydelige fugler.
      Flaggspett er det en del av rundt fuglematen her.
      Ellers er jeg ikke så god på å kjenne igjen fugler.

      1. Utrolige fine altså og jeg har ikke sett dem før! Så var en flott opplevelse.
        Så blir å følge med i skogen her nå! Flaggspett er det mange av ja. En gang så jeg 4 -5 stykk
        rundt fuglematen på en gang.

      1. Den var bare helt utrolig vakker! Og så stor. Jeg gikk helt rundt meg sjøl når jeg så disse to rundt
        en stamme i skogen og når vingene ble slått ut – var den vidunderlig vakker! Som en sol.

    4. God morgen!

      Så spennende å få se Grønnspetter da 🙂 Håper du får tatt bilder av de en dag !

      Lag deg en fin lørdag 🙂

      klem

      1. God morgen. Dette var utrolig fin opplevelse og jeg så på den sånn 15 minutter tenker jeg. Så kanskje det er et reir på gang der og da finner jeg dem igjen og kanskje jeg får et bilde! Fuglene var utrolige vakre.. Klem..

    Legg igjen en kommentar

    Obligatoriske felt er merket med *

    Takk for at du engasjerer deg i denne bloggen.
    Unngå personangrep og sjikane og prøv å holde en hyggelig tone selv om du skulle være uenig med noen.
    Husk at du er juridisk ansvarlig for alt du skriver på nett.

Siste innlegg