sover du?

 

God lørdag!

 

Jeg satt og leste i en avis jeg kjøper og får i postkassa hver fredag! Der var et stykke om at “Store hjerner sover mindre”. ” Norske forskere gjør uventet funn om søvn i stor studie. Men må de modere tolkningen før studien kan bli publisert i et vitenskapelig tidsskrift?” 

Jeg deler ikke og skriver av hele artikkelen, det er ikke min greie med min blogg. Men det med søvnbehov er interessant synes jeg. Og dere skjønner sikkert greia her. 

 

Jeg leste dette i denne avisa: Morgenbladet  – som sagt det er kjøpeavis, men finnes som løssalg på butikken og koster 79.- for papirutgaven!

 

 

Disse over på bildet, må ha liten “hjerne” for de sover hele vinteren, lenge og godt! 

 

Altså at med alderen får vi litt mindre hjernevev og mer væske i hodet. Altså at hjernevolumet betyr bedre hjernehelse. Vi ser for oss demente, den kognitive funksjonen skrumper inn og gir mindre hjernevolum. Det står også videre at det både mye søvn og lite søvn betyr mindre hjernevolum. Det perfekte antall timer å sove ligger på 6,8 timer søvn i døgnet, leser jeg. Dette er jo interessant lesning og jeg kjenner mennesker som er veldig skarpe, men sier selv at de bare sover 3-4 tier hver natt – trenger ikke mer søvn.  

 

Jeg ligger på rundt 7,5 timer søvn i helga, altså jeg legger meg 2300 og våkner 0630 – da er jeg våken og står opp! På hverdagene sover jeg nok bare 6 – 6,5 timer..det er litt lite føler jeg, men jeg må tidlig opp for å gå til jobben og så kommer jeg ikke seng før ved 23 tiden og jeg er ikke den typen som kan ta igjen ta søvn når helga kommer..noen gjør jo det og sover lenge utover formiddagen på helga! 

 

Men er nok delte meninger med søvn tenker jeg, for jeg ser jo at noen eldre mennesker sover lite og noen andre eldre sover lenge og demente sover mye så dette er jo motstridig med hva artikkelen mener her! Men har vel en del med hva man har jobbet med den dagen også tenker jeg. Har man f.eks jobbet hardt hele dagen med hagearbeid så sover man godt den natta! ❤️

 

Og jeg har alltid tenkt at det gjelder å ha gode vaner og sove om natta og være våken på dagen! Artikkelen viser heller ikke hvordan folk som jobber skift sover! Og jeg tenker også på på folket på Kreta, de er tidlig oppe og veldig sent i seng, med de har jo en stund midt på dagen som de har siesta! Men sikkert veldig artig å forske på dette, i denne forskningen har 50.000 deltatt..Og forskningsgruppen er ved Psykologisk institutt, ved UiO.

 

Ha en fin fin lørdag…

12 kommentarer
    1. Da var jeg supersmart i mange år. Jeg sov bare 2-3 timer hver natt. Men jeg kan love at jeg hadde en del kognitiv svikt på den tiden. Og jeg følte meg slett ikke smart, bare veldig sløv og trøtt. Nå sover jeg ca 5-5,5 timer. Iblant kan jeg glimte til å sove 7 timer, og til og med 11 timer. Men det handler nok mer om dagsform og hvor mye smerter kroppen bærer. Jeg tror nok ikke de har tatt med helse i den forskningsrunden der 🙂 Det er nok mye som spiller inn.
      Men interessant å lese om da 🙂
      En deilig lørdag til deg ♥

      1. Dagsform og sykdom tror jeg har veldig mye å si også..
        Dette stod det ikke noe om..Men kan jo hende selve forskningen er mer detaljert enn det som stod i
        artikkelen…for det manglet jo en del sunn fornuft synes jeg…
        God kveld til deg og tusen takk for flott kommentar…God klem…

    2. Fikk over syv timer søvn sist natt. Men når kroppen er full av smerter blir det mindre søvn. I januar fikk jeg prolaps og på det verste var det toppen 2- 4 timer søvn.
      Nå skinner sola og jeg skal ut å gå tur! Ha en flott lørdag. Klem

      1. Det skjønner jeg…håper du har fått en fin tur og at smertene ikke spiser deg helt opp!
        God klem fra meg 🥰 søvn er viktig, men smerter ødelegger!

    3. Jeg sover noen ganger 4 timer, andre 6-7 og enkelte netter 8.
      Stort sett med en del oppvåkninger.
      Trenger mye søvn, og fungerer dårlig hvis det blir mange dårlige netter.😉
      Jobbet en sommer 3 skift, og det å snu døgnet taklet jeg dårlig.😊

      1. Takk for din kommentar. Ja, søvn er viktig og skiftarbeid høres ikke bra ut altså..
        Man forstyrrer denne rytmen i kroppen og det er nok ikke av det beste! 🥰

      1. Ja, det er jo artig å lese om slikt…men mangler litt mer fakta synes jeg…
        Jeg sover som sagt lite på hverdagen…Det er på grunn av tiden går fra meg på kvelden!
        Før sov jeg litt på ettermiddagen – men det er ikke lurt..Det ødelegger for natten egentlig..
        Klem…

    4. Artig det der. Jeg sover mer om vinteren enn om sommeren. Mellom 7 og 8 timer passer meg godt. Nå skal jeg straks legge meg. Sov søtt du. Klemsiklem:)

      1. God morgen…jeg ligger vel i snitt på under 7 tenker jeg…
        Men kommer jo at jeg må tidlig opp for å komme meg til jobben! 🙂
        Sommerenen kan vi ikke sove bort………. klem…

    Legg igjen en kommentar

    Obligatoriske felt er merket med *

    Takk for at du engasjerer deg i denne bloggen.
    Unngå personangrep og sjikane og prøv å holde en hyggelig tone selv om du skulle være uenig med noen.
    Husk at du er juridisk ansvarlig for alt du skriver på nett.

Siste innlegg