Skal lage meg middag her hjemme i dag

God søndag…

Det er søndag og jeg pleier å stikke en tur ut og spiser, trenger ikke være dyrt. Det kan være en Burger, pizza eller noe jeg har lyst på den dagen! Akkurat nå kunne jeg tenkt meg julemiddag med medisterpølse, ribbe, medisterkaker, kokte poteter, saus, rødkål og rørte tyttebær…Men det får jeg spise meg opp på en annen dag! Det er fotball og jeg kan ikke være langt unna TV i disse dager, hehe…Har man begynt å følge med så får man plutselig mange favorittspillere og favorittlag! Er ikke så enkelt vet dere..!

 

Så da lager meg noe mat her hjemme senere 🙂 Blir ikke julemat.

 

Fått hengt opp lyslenke ute og julekrans på døra..stjerner og staker her inne så ganske så koselig her inne, synes jeg da. Ikke utpreget jul, men jeg kjøpte to hvite julestjerner i går på Extra, utrolig fine..Lilla lys hadde jeg, et sånt kubbelys. Det får være bra, droppa å kjøpe en pakke med lilla lys i går, siden jeg har flere hvite lange lys! Kosta nesten 70.- for en pakke med lilla kronelys og jeg tenkte litt og sa til meg selv…det var dyrt! 🙂

 

Så er den søndagen..altså fotball og fyr i ovnen..Rudo og jeg skal dele en øl en dag, men ikke i dag, hehe…Det får bli nærmere i mesterskapet! 🙂

 

Til morgen i dag satt jeg og leste i lokalavisa og leste om en tidligere kollega som hadde fått Alzheimer..Triste greier, og jeg ble trist! Egentlig ikke bare på grunn av sykdommen. Men på grunn av alderen. Han er 72 år og vært på sykehjem i 5 år og før det syk hjemmeboende..Så han fikk sykdommen mens han var aktiv i arbeidslivet. Han var tidligere lensmann på Hvaler..Jeg jobbet hos ham da jeg var kontorassistent på et lensmannskontor jeg jobbet på..Jeg søkte på denne jobben og husker både lensmannen og Hulleberg (personen stykket handlet om) kom og besøkte meg hjemme for å se hvordan jeg bodde og jeg ba dem begge inn hjemme. Da bodde jeg hos mamma og pappa på bygda..Lenge siden, men jeg husker det så godt! 

 

Det jeg skulle frem til: Vedkommende gikk rett fra en viktig rolle i yrkeslivet så rett til alzheimer..Det gjorde meg trist..Han skulle jo blitt pensjonist, reist masse, hatt gode år med kone barn og barnebarn..Det gjorde meg TRIST….At livet hoppet bukk over pensjonisttilværelsen <3 Det får jeg nesten ikke ut av hodet mitt det! Tenk alle disse drømmene han kanskje hadde innerst inne som bare familie og venner kjente til….Hva de skulle bruke livets dessert til! Nå har han mistet nesten alt språk…Men kan fremdeles si JA når kona spør om han vil ha noe mer melk til frokosten..

***

Og det legges ned sykehjem og det spares på ansatte i eldreomsorgen – ikke skjønner jeg noe…for eldrebølgen den er jo der…Og den kommer enten politikere har skylapper på eller ikke vil ta det innover seg!

 

En meget flott artikkel, som vil sitte lenge lenge i mine tanker…

 

 

 

24 kommentarer
    1. Trodde vi var klare for eldrebølgen jeg… for den har man snakket om siden årenes tider… Og jeg er enig med degg; hva styerer regjerning og kommuner og politikere med…. legger ned og legger ned… Den vanlige mann/dame i gata sin tur? Kyss meg en viss plass….

      Kos deg denne 1. adventssøndagen 🙂 klem

      1. Ikke sant, dette er snakket om og om igjen..
        Enda så skjer dette…Det legges ned og det spares på de ansatte..
        Blir så lei meg. På natterstid er det jo nesten ikke mennekser på jobb som passer på
        så alvorlige menensker, det er trist. Tror det var en ansatt på 16 veldig syke mennesker på natterstid???
        Er det mulig…

        Ha en fin kveld, klem… og tusen takk det samme <3

    2. Jeg skal varme meg meg middag her jeg også. Kjøpte noe ferdig stekt i kjøttdisken i går, pluss ei pakke ferdig potetstappe som bare skal varmes i vann. Lettvint og godt.
      Fotball har jeg ikke begynt å følge med på denne gangen. Syns det er mest spennende da Norge er med.
      Det er forferdelig trist med mennesker som blir syke da de har nådd pensjonstalderen og ikke får starte det frie livet de helt sikkert har drømt om i mange år 😥 De finnes det det desverre
      veldig mange av..

      1. Høres god ut den middagene din..
        Mange flotte lag i VM og det er gøy å se på, kjeder du deg så kan du jo prøve å titte på en
        kamp eller to..
        Trist sykdom og mange venter på FRIHETEN…og så skjer slikt…bare trist <3
        God klem…og fin kveld..

    3. Det legges ned og mange får ikke plass på sykehjemmet. Ei venninne av meg er på sykehjem med Alzheimer. Ei tante, mor og søster fikk samme sykdom. De er døde nå. En annen venninne fikk samme sykdom og ho har mistet språket. Det er trist. De er ikke fylt 70 ennå. Trasige greier.

      Nettopp spist lammeskank. Nydelig mat. Skal snart ut å gå tur. Fotball ser jeg ikke på. Ha en fin 1 advent. Klem

      1. Veldig trist når man tanker nedleggelse av sykehjem, før det er noen nye på gang.
        Det er stor pågang så må bare bygge i vei tenker jeg..Under siste opptelling var det 54 på ventelister her i byen for
        å få fast plass på sykehjem…Forferdelig mange.
        Trist sykdom..
        Høres ut som en deilig middag hos dere, bare til å nyte slik mat..
        Gått et par turer jeg også, deilig…Klem og fin 1. advent til deg også.

    4. Det er veldig trist når alderdommen blir slik. En vond sykdom.

      Ellers synes jeg du har en fin søndag, og det er godt å være bare hjemme litt også 🙂 God søndagskveld, og adventstid. Klem <3

      1. Trist bra så trist denne sykdommen.
        Ja, godt å pusle litt rundt veggene…Nå tok lysslynga kvelden ute…
        Så får finne en ny i morgen..Ledningen røk…
        Klem..

    5. Det er helt vanvittig. Jeg leste en av kommentarene dine her om en ansatt på 16 pasienter. Da jeg jobbet på sykehjem havnet jeg i slik situasjon flere ganger, alene på jobb. Ved et tilfelle ble jeg sittende å holde ei dame i hånden mens hun døde. Klokkene ringte fra flere rom, en pasient stod i gangen og ropte at hvis ikke jeg kom så ville hun tisse i gangen. Jeg kunne/ville ikke forlate en døende dame, så hun andre tisset i gangen. Ville tilstander og så mange tragiske skjebner. Jeg tok jobben med meg hjem, klarte ikke slutte tenke på de på hjemmet. Jeg omskolerte meg, kunne ikke jobbe slik.

      1. Derfor er det bra med slike artikler, slik at folk flest skjønner at det er ikke rosenrødt rundtomkring på
        sykehjem. De som jobber der er flinke mennesker, men de fleste trenger flere hender…Og slik går det måned etter
        måned..Når skal våre politikere våkne tenker jeg??? Skjønner deg og ditt valg om omskolering. Jeg får vondt når jeg leser din kommentar <3

    6. Det er trist når folk går rett fra arbeidsliv og til å bli hjelpetrengende. I helgen leste jeg en dødsannonse som fikk meg til å tenke. En fra ungdomstiden var død. 61 år gammel. Jeg aner ikke hva han døde av, har overhode ikke hatt kontakt med mannen på tretti år. Han etablerte seg et annet sted etter studier.
      Og du, jeg tror lilla lys kanskje er betraktelig billigere denne uka eller neste. Da kan man jo kjøpe å ha til neste år. Lys går ikke ut på dato.
      Kjøpte ikke vi batteriadventslys i fjor? Hm, må sjekkes…

      1. Fryktelig trist……Har nesten ikke ord………ENDELIG KAN MAN GJØRE SOM MAN VIL!
        Skjønner deg og venn/bekjent fra ungdomstiden..61 år er ingen alder i dag!
        Du kjøpte lilla batteri lys i fjor mener jeg…..
        Let i vei! Kanskje lagt de på et lurt sted???

            1. Jeg tror han gjorde det på eget initiativ. han er så begeistret for batterilys. Akkurat adventslys bør kanskje bli kortere i løpet av advent og ikke være evigvarende.
              Og ja, jeg har funnet de.

            2. Hehe, i grunn veldig enig med deg…
              ..
              Bra de er funnet, HURRA! Ting forsvinner og man tror man husker!
              Men man har mange lure steder å gjemme ting, særlig de som kommer opp før jul! 🙂

    7. ja nå burde regjeringen snart fått opp øyene for det Norske folk ,for dei eldre og dei fattige ,ikke bar efokusert på dei rike og det som skjer ute i verden ,for lille Norge kan ikke redde alle ,men dei kan gjøre en større innsats i eget land før det går skikkelig gale .Blir iallefall ikke å stemme på hverken Høgre,AP eller SP for min del neste gang.
      Er så koselig med litt lys ,jeg kjøper ikke lilla lys jeg heller i år er det telys ,og det har jeg mange av :=) og lyset er akkurat like koselig ,vi må tenke litt over hva vi bruker våre penger til i disse dager :=)

      1. Enig med deg, disse partiene byr meg mot nå…
        Det norske folk sliter og mange er fattige. Eldre venter på plasser på sykehjem som ikke finnes..
        Jeg blir svært lei meg…….Det går bare nedover og nedover med velferdssamfunnet og Norge!!!
        Lys er fint i disse tider, kronelys til 70.- det stod jeg over…Har som sagt hvite lys så det går helt fint. 🙂

    8. En god venninne og kusinen til mann har også fått Alzheimer. Og det er utrolig trist. Hun er 75 år, men det er jo ingen alder i dag.
      Dette er en forferdelig sykdom.
      Mannen greide ikke å ha henne hjemme lenger, så nå er hun på skjerma avdeling.
      Og hun har vært ett menneske som har hatt full kontroll på alt.
      Og ingenting og gjøre. 😢😥

      1. Man blir trist av denne sykdommen..Og den slår til på yngre eldre også.
        Man har full kontroll og ender opp med å bli pleietrengende…
        Trist å høre om kusinen til mannen din <3 det gjør meg vondt!

    Legg igjen en kommentar

    Obligatoriske felt er merket med *

    Takk for at du engasjerer deg i denne bloggen.
    Unngå personangrep og sjikane og prøv å holde en hyggelig tone selv om du skulle være uenig med noen.
    Husk at du er juridisk ansvarlig for alt du skriver på nett.

Siste innlegg