Så kom strømregninga

 

God søndag! Sitter her med en kopp te og skal snart pakke inn flere gaver! I går kom strømregninga inn i nettbanken min, jeg gruet meg fryktelig..Men jeg synes det ikke var så galt jeg. Den var på kr. 1.000 mer enn det pleier å være. I mitt hode hadde jeg ventet mye mye mer.

 

Men jeg er jo strukturert her hjemme altså! Huset mitt har en grunnflate på 120 kvadratmeter, og jeg har varmekabler i alle rom. De står på hele tiden og gulvene er varme! Setter de noen ganger litt ned på natten. Jeg har panelovner og de står på 22 på dagtid og senker de ned på 17 på natta! Oppvaskmaskin går ca en gang i uka og det samme med vaskemaskin. Har tørketrommel, men bruker den sjelden…Vasker ikke i stykker klær – det gjør jeg ikke… Gensere jeg har på meg på jobben blir luftet når jeg kommer hjem – det er som regel ull og ull trenger man ikke vaske så ofte.., bukser vasker jeg heller ikke ofte. Trenger ikke vaske en bukse hvis man har brukt den 2 dager på jobb tenker jeg! Undertøy skiftes hver dag, men det fyller ikke opp en hel maskin flere ganger i uka!

 

Varmepumpe har jeg ikke, men vurderer det til neste år! Jeg dusjer hver dag, men korte dusjer. Nesten alle lampene mine i huset har sparepærer og rom hvor jeg ikke er i har jeg ikke på lys på kvelden. Slik som soverom og bod. Jeg er på jobben og går hjemme fra kl. 0630 og er hjemme ca. 1700. På dagen da står varmeovnen på ca 19 grader. Er det fryktelig kaldt så fyrer jeg i ovnen med ved da jeg kommer hjem, men trenger ikke det hver dag har følt.

 

Her inne har jeg en god strikkegenser på meg, har jo skapet smekk fullt av hjemmestrikkede saker! Og snitt på temperatur her hjemme på kvelden er ca. 21 grader. Det holder for meg. Føler ikke at temperaturen her inne bør på ligge på 24 grader like før jeg skal legge meg. Jeg lufter godt en gang pr. dag. Da setter jeg vinduer helt opp og lufter i ca. 10 -15 minutter. Varm middag, kaffe og te lager jeg når det passer meg, endrer ikke tidspunktet for å sjekke når det er billigst. Har lite gardiner her i huset og slipper inn alt som er av lys og sol, alle persienner og slikt på soverommene blir dratt opp hver dag for å slippe inn lys og den lille varmen inn i rommet.

 

 

Dette er ikke noen fasit, men kan være at først i neste måned merker at strømregninga suger..Men skjønner at regninga blir mye større hvis man er 4 – 6 personer i et hjem! Men jeg bare skriver hvordan jeg har det her hjemme! Hvis noen ville ha noe å sammenligne seg med. 

 

Hvordan gikk det hos deg?

20 kommentarer
    1. Det er greit å justere seg litt, men jeg også tenker at stort sett kan man leve som normalt. Men har en mann som er gørflink på å sjekke strømmen, og det har gått litt sport i når vi skal bruke strøm og ikke sette på forskjellige ting samtidig og sånn. Da slipper vi å få slike topper som gjør at det blir dyrere. Dusjer gjør vi ikke hver dag, men det er lenge siden vi sluttet med det. En vanesak det også, for før Måtte jeg dusje hver morgen. Når går det veldig fint å hoppe over det. 😉 Fint å skrive litt om det tenker jeg 🙂 God 3. søndag i advent! Klem <3

      1. Man får sine vaner og finner ut hva man kan spare inn på.
        Jeg liker å dusje hver morgen. Men trenger ikke dusje lenge og dusjer egentlig lenger med iskaldt vann.
        Det synes jeg er topp. Frisker opp..man må tenke litt og mye man gjøre for å holde det litt nede i hvertfall.
        Men familie med barn må ha det varmere inne, små barn kan ikke fryse hjemme i sitt eget hjem.
        Og masse mer strøm går det til vaskemaskin etc…Så stor forskjell på 1 person og 6 personer! God søndag og klem..

    2. Vi er pensjonister og er hjemme hver dag.
      Kan ikke sitte og fryse.
      Og strømregninga vår var dobbelt så stor som tilsvarende i fjor.
      Men som forventa. Men det er ikke synd på oss.
      Har såpass at vi greier å betale.
      Men surt er det, og det regjeringa kom med, synes jeg ikke er mye å skryte av.
      God søndag. Nå skal jeg lufte meg og måke litt snø.
      Da blir jeg varm da. 😅😂

      1. Dere er sikkert mye hjemme hele dagen og da kan man ikke fryse.
        Jeg er hjemme kanskje 5 timer på kvelden og trenger ikke sprenge tempen da synes jeg.
        Og hadde jeg hatt unger hjemme hadde jeg hatt det varmere helt klart.
        Men nå er jeg vant til 21 grader og synes det er helt greit.
        Bevegelse er bra og får opp blodsirkulasjonen i kroppen og da fryser man mindre.
        Jeg fryser mye mer på jobben enn her hjemme, for der sitter jeg mye rolig. God søndag videre..det ble kvelden 🙂

    3. Jeg fikk også strømregningen før helgen, og jeg hadde forventet meg at den skulle være høyere. Den var 600,- høyere enn forrige måne, og da klager jeg ikke. Har ikke spart på strømmen når det gjelder varmen, for jeg må ha det varmt ellers så fungerer ikke kroppen min.

      1. Du har det nok noen grader varmere enn meg tenker jeg.
        Jeg synes det er greit med 21, men når jeg fyrer opp i ovnen så
        blir det flott varme ganske raskt. Huset er aldri iskaldt da jeg har på jevn varme hele tida på en måte.
        Bare skrur ned litt på natta!

    4. Så godt det ikke var verre. Er spent her, for vi fikk et hopp i pris som kommer fram når regninga kommer nå. Jeg måtte dure på med varme i golvet da vannet holdt på å fryse her tidligere, så det vil nok gi resultat… Ha en fin dag.

      1. Ja, og fryser vannet og huset er fult av kondens så blir det ikke billig.
        Men som sagt trodde jeg måtte ut med enda flere tusen.
        Men neste regning blir mok dyrere her hjemme med jula og folk i huset her.

    5. jeg aner ikke hva strømmregningen vår kommer på ,men tipper det er mye mindre enn hos deg selv om vi er 2 generasjoner i huset.Vi fyrer jo omtrent bare med ved ,varmekabler har vi bare på badet og dusje gjør jeg 2 ganger i uken ,så er strømprisen billigere hos oss ennå enn hos dere ,men jeg skal bli ennå flinkere å tenke over strømbruken ,særlig på nyåret for da skal nettleia fastsettes etter når på døgnet strømmen blir brukt hos den enkelte

      1. Spennende å høre hvor stor regninga deres blir egentlig. Jeg følger med på varme og
        prøver tenke natt og dag dusje gjør jeg hver dag, men kort og på slutten iskaldt vann, det synes jeg er deilig.
        Hadde strømmen vært rimlig hadde jeg nok hatt et grader varmere her inne, men man venner seg til alt.
        Og det er deilig når jeg fyrer opp med ved! Nå er det 0 grader ute og fin temp her inne uten fyring.

    6. Du er påpasselig, så da blir det ikke så ille. 👍Jeg fikk lavere strømregning for november enn for oktober, men jeg har virkelig strammet inn. Har hatt en temperatur på rundt 16-17 grader i stua og ca 12 på soverommet.Varmepleddet har reddet meg. I tillegg har jeg jobbet mye ekstra og hatt opptil 10 timers arbeidsdager. Da trenger jeg jo ikke ha det varmt hjemme.😉 Det er verre for f. Eks enslige som har har flere unger boende hjemme. Min strømsparing går bare ut over meg sjøl.

      1. Ja, man må følge med og tenke sjæl…men er forskjell på 1 personer og en stor familie.
        Unger kan ikke sitte og fryse. Og de 5 timene jeg sitter her inne etter jobb da trenger ikke huset koke tenker jeg.
        Men det er lurt å ha jevn varm så det ikke blir kondens. Altså 24 på dagen og 12 på natt i hele huset her hos meg da blir det kondens.
        Soverommet mitt er iskaldt. Der sover jeg. Har som regi vindu åpent og hele dagen er døra lukket der inne.
        Det er et mørkt og kaldt rom. Har varmekabler der også, men de står ikke på. Du har vært flink!
        25 grader inne trenger vi egentlig ikke tenker jeg..

      1. Tusen takk, jeg hadde vent den egentlig dobbelt eller tredobbel.
        Men blir nok høyere i januar! Da har vi hatt jul og flere her hjemme.
        Greier å styre huset alene, men med flere er det ikke lett!
        Klem og fin søndag…

    7. Jeg har ikke fått strømregninga ennå, så jeg er skiekkelig spent! Syns du klarte deg veldig bra! Mitt hus er bare 90 m2 – alt på ei flate. Jeg har på ovn på vaskerommet og kabler på badet, og så har jeg varmepumpe. Den står på 18 om natta og 20 om dagen – og så fyrer jeg med ved når det trengs…….! Klem <3

      1. Du har varmepumpe så den trekker sikkert ned regninga. Men som sagt jeg trodde den var mye høyere, men
        blir nok neste måned…I jula er det ikke lett spare her oss meg. Går litt over styr da med flere i huset.
        Men virker som du har god kontroll 🙂 klem..

    8. Her ble den ca 1200 ,- mer enn de to foregående mnd. Ikke så aller værst det . Regninga for Desember blir nok mye værre er jeg redd. De siste dagene har vi i timesvis kunnet skru av vifteovnen som som står og går for å holde varmen på kjøkken og vaskerom. Er redd vannet vil fryse her hvis der blir for kaldt der.
      Fin dag til deg 😚

      1. Tusen takk og nå er det kveld, så god kveld til deg.
        Ja, hele tiden må å passe på for å holde dette nede. Kan ikke fryse i eget hjem heller og
        vannet må absolutt ikke fryse! Klem..

    Legg igjen en kommentar

    Obligatoriske felt er merket med *

    Takk for at du engasjerer deg i denne bloggen.
    Unngå personangrep og sjikane og prøv å holde en hyggelig tone selv om du skulle være uenig med noen.
    Husk at du er juridisk ansvarlig for alt du skriver på nett.

Siste innlegg